آتش‌بس، پیامد شکست عملیات آمریکا برای دستیابی به اورانیوم ایران

عصر ایران چهارشنبه 19 فروردین 1405 - 12:56
عملیات اجرا شد؛ و شکست خورد. پس از آن، تغییر سریع در روایت شکل گرفت: یک مأموریت شکست‌خورده به‌عنوان یک عملیات نجات موفق بازتعریف شد.

رئیسی‌نژاد، استاد ایرانی روابط بین‌الملل نوشت:

من همچنان معتقدم ریشه‌های آتش‌بس کنونی در شکست یک عملیات بسیار بلندپروازانه‌تر نهفته است.

ماموریت واقعی هرگز صرفاً نجات یک خلبان نبود؛ موضوع اصلی اورانیوم بود.

به نظر می‌رسد ایالات متحده تحت پوشش یک عملیات نجات در دهدشت در جنوب‌غرب ایران، تلاش کرده یک نفوذ عمیق هلی‌برن به جنوب اصفهان، در فاصله ۳۷۳ کیلومتری (بیش از ۳ روز و ۱۶ ساعت پیاده‌روی، طبق نقشه گوگل!) انجام دهد.

گفته می‌شود ژنرال‌های ارشد هشدار داده بودند که این طرح عملی نیست، اما این هشدارها نادیده گرفته شد و حتی در برخی موارد، افراد کنار گذاشته شدند.

عملیات اجرا شد؛ و شکست خورد.

پس از آن، تغییر سریع در روایت شکل گرفت: یک مأموریت شکست‌خورده به‌عنوان یک عملیات نجات موفق بازتعریف شد.

در همین نقطه است که آتش‌بس وارد معادله می‌شود. واشنگتن که در دستیابی به اهداف خود در میدان ناکام مانده بود، به سمت مذاکره چرخش کرد، در حالی که همزمان لفاظی‌ها را تشدید می‌کرد. تهدیدهای ترامپ مانند «بازگرداندن ایران به عصر حجر» یا «مرگ تمدن ایرانی در امشب» تنها ابزار فشار نبودند؛ بلکه بازتابی از سرخوردگی و تلاشی برای بازیابی اهرم پس از شکست نیز به‌شمار می‌رفتند.

در این چارچوب، آتش‌بس را می‌توان پیامد سیاسی شکست عملیاتی دانست که محور آن اورانیوم در جنوب اصفهان بوده است./ جماران

منبع خبر "عصر ایران" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.