
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاری صدا و سیما از اسلام آباد به نقل از رسانههای پاکستانی، «محمد اسحاق دار» معاون نخستوزیر و وزیر خارجه، «محمد اورنگزیب» وزیر دارایی و «علی پرویز ملک» وزیر نفت پاکستان در یک نشست خبری مشترک اعلام کردند که قیمت بنزین و گازوئیل از نیمهشب به میزان هر لیتر ۵۵ روپیه افزایش یافته است.
بر اساس این تصمیم، قیمت جدید بنزین به ۳۲۱ روپیه و ۱۷ پیسه و قیمت گازوئیل به ۳۳۵ روپیه و ۸۶ پیسه در هر لیتر رسیده است. این افزایش قیمت از ساعت ۱۲ شب به اجرا درآمد. در همین حال، دولت پاکستان اعلام کرد میزان عوارض توسعهای (PDL) بر بنزین از ۸۴ روپیه و ۴۰ پیسه به ۱۰۵ روپیه در هر لیتر افزایش یافته و این عوارض برای گازوئیل پرسرعت از ۷۶ روپیه و ۲۱ پیسه به ۵۵ روپیه در هر لیتر کاهش یافته است.
«محمد اسحاق دار» در این نشست خبری با اشاره به تحولات منطقهای گفت: در منطقه وضعیت جنگی حاکم است و قیمت فرآوردههای نفتی در بازارهای جهانی به شدت افزایش یافته است. وی افزود: نخستوزیر پاکستان شخصاً نشست بررسی این موضوع را برگزار کرده و دولت ناچار شده برای حفظ تعادل اقتصادی تصمیم دشواری در این زمینه اتخاذ کند.
وی تأکید کرد که اسلامآباد در تماس با وزیران خارجه کشورهای مختلف تلاش میکند برای کاهش تنشهای منطقهای نقشآفرینی کند و مقامات پاکستانی از جمله نخستوزیر و فرماندهان نظامی نیز با همتایان خود در کشورهای دیگر در ارتباط هستند.
از سوی دیگر، وزیر نفت پاکستان نیز با اشاره به شرایط «غیرعادی» در منطقه گفت: تحولات امنیتی در کشورهای همسایه، کل منطقه را تحت تأثیر قرار داده است. به گفته وی، دولت پاکستان پیشتر برای چنین شرایطی ذخایر سوخت کشور را افزایش داده بود. «علی پرویز ملک» همچنین اعلام کرد: افزایش قیمت سوخت تصمیمی دشوار، اما اجتنابناپذیر بوده و دولت در صورت بهبود شرایط بازارهای جهانی، به همان سرعت قیمتها را کاهش خواهد داد. وی افزود از این پس قیمت فرآوردههای نفتی بهصورت هفتگی مورد بازبینی قرار خواهد گرفت.