به گزارش ایرنا از روزنامه داکا تریبون، پزشکان میگویند علائم اولیه مانند تب، سرفه و آبریزش بینی اغلب با بیماریهای ویروسی رایج اشتباه گرفته میشوند و همین امر باعث میشود خانوادهها ابتدا به داروخانههای محلی یا کلینیکهای کوچک مراجعه کنند.
پزشکان هشدار داده اند که بسیاری از کودکان تا زمانی که به بیمارستانهای سطح سوم برسند، به شدت بیمار و مبتلا به ذاتالریه و مشکلات تنفسی هستند که درمان را دشوارتر کرده و مرگ و میر قابل پیشگیری را افزایش میدهد.
بین ساعت ۸ صبح شنبه و ۸ صبح یکشنبه این هفته، ۱۶ کودک در عرض ۲۴ ساعت بر اثر سرخک و علائم شبیه سرخک جان خود را از دست دادند که بالاترین آمار مرگ و میر در یک روز تاکنون بوده است.
افزایش فشار بر بیمارستانها
بیمارستانهای منطقهای به دلیل کمبود بخش مراقبتهای ویژه و مراکز درمانی تخصصی در خارج از پایتخت، به طور فزایندهای کودکان بدحال را به داکا ارجاع میدهند.
آصف حیدر، مسئول اداری بیمارستان اختصاصی کووید-۱۹ کمیته ملی کنگره ملی، بر اهمیت تشخیص زودهنگام و مراقبتهای پزشکی فوری تأکید کرده و هشدار داد که تأخیر در درمان تب ظاهراً عادی میتواند به ویژه برای کودکان تهدیدکننده زندگی باشد.
در همین حال کارشناسان بهداشت بر جداسازی بیماران سرخک برای جلوگیری از شیوع بیشتر تاکید دارند اما در واقعیت، خانوادهها مجبور میشوند از یک بیمارستان به بیمارستان دیگر نقل مکان کنند و این امر خطرات سلامتی را افزایش میدهد.
وزیر بهداشت به تمام بیمارستانهای دولتی و خصوصی دستور داده است که درمان کودکان مبتلا به سرخک را در هر کجا که به دنبال مراقبت هستند، ادامه دهند.











