
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، کانال تلگرامی حماس این جنبش در بیانیهای اعلام کرد با وجود پایبندی مقاومت به توافق شرمالشیخ، اسرائیل با نقض مداوم آتشبس و ادامه محاصره و کشتار غیرنظامیان، توافق را تضعیف کرده است.
جنبش مقاومت اسلامی (حماس) در بیانیه خود افزود: با گذشت بیش از دویست روز از امضای توافق شرمالشیخ برای آتشبس در نوار غزه، و پس از بیش از دو سال از جنگ نابودکنندهای که رژیم اشغالگر علیه مردم ما در این منطقه به راه انداخت جنگی که در آن دولت فاشیستی صهیونیستی و ارتش جنایتکارش هولناکترین جنایات و تجاوزات معاصر را علیه غیرنظامیان بیگناه مرتکب شدند ـ جنبش مقاومت اسلامی (حماس) برموارد زیر تأکید میکند:
جنبش حماس و گروههای مقاومت فلسطین، به طور کامل به تمام مفاد توافق پایبند بودهاند؛ از جمله اجرای روند تحویل اسرا و پیکرهای شهدا مطابق جدول زمانی مورد توافق، با وجود مشکلات ناشی از ویرانی گستردهای که بر اثر تجاوز بر جای ماند. این در حالی است که حکومت اشغالگر به تعهدات خود عمل نکرده و با پوشش توافق، تجاوز و حملات خود را ادامه داده است.
نقضهای روزانهای که ارتش اشغالگر مرتکب میشود ـ از جمله قتل صدها کودک، زن و غیرنظامی، تشدید فاجعه انسانی از طریق استمرار محاصره و سیاست گرسنگی، ادامه بستن کامل گذرگاه رفح یا باز کردن ظاهری آن، و جابهجایی خط زرد به سمت غرب در چندین منطقه ـ همگی گواه انکار حکومت جنایتکار نتانیاهو نسبت به تلاشهای میانجیها و تلاش آگاهانهاش برای فرار از توافق و نابودی آن است.
ادامه این تجاوزها با وجود امضای توافق شرمالشیخ، امتداد همان جنگ نسلکشی علیه غیرنظامیان فلسطینی است و وضعیتی انسانی، سیاسی و حقوقیِ نابهنجار را در برابر قوانین و معاهدات بینالمللی پدید آورده است؛ معاهداتی که برای حمایت از غیرنظامیان وضع شدهاند، در حالی که بیش از دو میلیون انسان در گرو اراده ماشین کشتار، محاصره و گرسنگی نگاه داشته شدهاند.
نقضهای مداوم رژیم اشغالگر نیازمند موضعی صریح و قاطع از سوی میانجیها و کشورهای ضامن توافق است؛ موضعی برای محکوم کردن این سیاستها و انجام مسئولیت خود در تضمین اجرای توافق، به گونهای که رژیم جنایتکار نتانیاهو را به پایبندی به تعهداتش وادار کند، تجاوزاتش به خون و حقوق ملت ما را متوقف سازد و جنایت گرسنگی و رنج انسانی را پایان دهد.