اتحادیه اروپا: شوک انرژی جنگ ایران ۲۷میلیارد یورو به ما هزینه تحمیل کرد

الف چهارشنبه 09 اردیبهشت 1405 - 13:57
در هشداری که نشانه‌ای از تداوم افزایش قیمت انرژی تعبیر می‌شود، بالاترین مقام اجرایی اتحادیه اروپا گفت که این قاره ممکن است سال‌ها با عواقب جنگ آمریکا و اسرائیل علیه ایران دست‌وپنجه نرم کند.

به گزارش فارس؛ اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، در سخنرانی امروز خود در برابر پارلمان اروپا گفت که «یک واقعیت تلخ وجود دارد که همه ما باید با آن روبرو شویم و آن این است که پیامدهای جنگ ایران ممکن است برای ماه‌ها یا حتی سال‌های آینده ادامه یابد».

او بر ضرورت هماهنگی قوی‌تر در داخل اتحادیه اروپا در زمینه ذخایر سوخت به‌ویژه گازوئیل و سوخت جت تأکید کرد و‌ گفت که اگر اتحادیه اروپا «آزادسازی ذخایر نفتی را هماهنگ کند و اگر همه کشورهای عضو تولید (فرآورده‌های نفتی) را افزایش دهند، می‌تواند بسیار مؤثرتر عمل کند».

به گفته این مقام ارشد اروپایی، در حدود دو ماه جنگ ایران، هزینه‌های اتحادیه اروپا برای واردات سوخت‌های فسیلی بیش از ۲۷ میلیارد یورو افزایش یافته و خواستار اقداماتی در جهت استقلال انرژی این اتحادیه شد.

با مسدود شدن تنگه هرمز در پی جنگ ایران، قیمت جهانی نفت و گاز به بالاترین سطح تاریخی خود رسید. اروپا که حدود ۴۰ درصد نفت خام مورد نیاز پالایشگاه‌هایش را از خلیج فارس تأمین می‌کند، ناگهان با کمبود شدید و به تبع آن افزایش بی‌سابقه قیمت سوخت مواجه شد.

منبع خبر "الف" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.