۳ سناریوی احتمالی برای ادامه نبرد تهران-واشنگتن

افکار نیوز دوشنبه 07 اردیبهشت 1405 - 20:01
ریچارد هاس، رئیس پیشین شورای روابط خارجی آمریکا تأکید می‌کند که ترامپ تصور داشت ایران، «ونزوئلای دوم» خواهد شد؛

ریچارد هاس، رئیس پیشین شورای روابط خارجی آمریکا تأکید می‌کند که ترامپ تصور داشت ایران، «ونزوئلای دوم» خواهد شد؛ اما تهران بسیار مقاوم‌تر و توانمندتر از این تصور بود و در مرحله فعلی، دولت ترامپ 3 سناریو پیش روی خود دارد: تشدید تنش، انحراف، مذاکره.

سناریوی تشدید تنش: مشکل اصلی این است که نه ایران تسلیم می‌شود، نه رژیم تغییر می‌کند و نه تنگه هرمز باز می‌شود. در عوض، منابع تسلیحاتی آمریکا بیش از این هدر می‌رود.

سناریوی انحراف: وضعیت به حالت فعلی باقی می‌ماند و جنگ، به نبردی ژئوپلیتیکی تبدیل می‌شود. باید توجه داشت که در این سناریو، ایران همچنان تنگه هرمز را بسته نگه می‌دارد. ادامه محاصره دریایی، فشارهایی به اقتصاد ایران وارد می‌کند؛ اما از طرفی دیگر، هزینه فزاینده‌ای هم برای اقتصاد جهانی خواهد داشت.

سناریوی مذاکره: این است که واشنگتن برای رسیدن به یک توافق، تلاش و پافشاری کند. اما این اقدام، موضع ضعف از آمریکا نشان داده و باعث می‌شود تهران بر خواسته‌های خود پافشاری کند. به‌هرحال، این گزینه کم‌خطرترین راه برای آمریکا هست.

منبع خبر "افکار نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.