حجتالاسلام علیرضا سلیمی، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، در گفتوگو با افکارنیوز درباره تفاهمنامه میان ایران و آمریکا اظهار داشت: آمریکاییها سابقه طولانی در بدعهدی دارند و این مسئله را بارها در عمل نشان دادهاند. از زمان مطرح شدن موضوع تفاهمنامه تاکنون نیز دستکم سه تا چهار مورد نقض عهد از سوی آمریکا مشاهده شده است. نخستین مورد، تهدیدهایی بود که دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، پس از امضای تفاهمنامه مطرح کرد؛ این در حالی است که بر اساس بند نخست تفاهمنامه، طرفین متعهد شده بودند از هرگونه تهدید پرهیز کنند.
وی افزود: دومین مورد نقض عهد به موضوع لبنان بازمیگردد. در حالی که بر حفظ آتشبس در لبنان تأکید شده بود، شاهد هستیم که این آتشبس به صورت مستمر نقض میشود و هیچ اقدام مؤثری برای جلوگیری از آن صورت نگرفته است.
عضو هیأت رئیسه مجلس ادامه داد: همچنین در چارچوب تفاهمنامه قرار بود بخشی از تحریمها رفع شود، اما تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده است. از این رو، در این بخش نیز شاهد بدعهدی طرف آمریکایی هستیم. افزون بر این، آمریکا با وجود امضای تفاهمنامه، هیچ اقدام عملی مشخصی برای اجرای تعهدات خود انجام نداده و حتی در زمینه آزادسازی منابع مالی نیز اقدامی صورت نگرفته است. در واقع، عدم اجرای تعهدات و نبود اقدام عملی، خود مصداق روشن نقض تفاهم و عهدشکنی است و نمیتوان نسبت به آن بیتفاوت بود.
سلیمی با اشاره به موضوع تنگه هرمز و تحولات جنوب لبنان تصریح کرد: در برابر توحش رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان باید با زبان قدرت سخن گفت و تنگه هرمز نیز باید بسته بماند. جمهوری اسلامی ایران در برابر بدعهدیها منفعل نخواهد بود و با آمادگی کامل از منافع خود دفاع خواهد کرد؛ همانگونه که موضوع تنبیه رژیم صهیونیستی نیز میتواند در دستور کار قرار داشته باشد.
وی در پایان تأکید کرد: آمریکا و رژیم صهیونیستی بارها نشان دادهاند که به تعهدات، توافقات و عهدنامهها پایبند نیستند و تنها زبان قدرت را میفهمند. امیدواریم در رفتار خود تجدیدنظر کنند، در غیر این صورت جمهوری اسلامی ایران ابزارهای لازم برای پاسخگویی به اقدامات آنها را در اختیار دارد و منافع آمریکا را در منطقه و فراتر از آن هدف قرار خواهد داد.