بابایی کارنامی : مراقب روابط حسنه ایران و پاکستان باشیم/ باید پاکستان را به عنوان ظرفیت عظیم در همسایگی خود حفظ کنیم و آن را رها نکنیم / کشور ما به پاکستان اعتماد دارد و اعتماد مقدمه انجام برنامه‌ها و تعاملات آتی است

شمال نیوز سه شنبه 02 تیر 1405 - 14:03
نایب رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و پاکستان، ارتقای روابط تهران- اسلام‌آباد را دستور کار سفر امروز رئیس‌جمهور به اسلام‌آباد توصیف کرد و با تاکید بر مراقبت از روابط حسنه دوکشور، گفت: نمی‌گوییم با غرب روابط حسنه نداشته باشیم اما معتقدم باید پاکستان را به عنوان ظرفیت عظیم در همسایگی خود حفظ کنیم و آن را رها نکنیم.
بابایی کارنامی :  مراقب روابط حسنه ایران و پاکستان باشیم/ باید پاکستان را به عنوان ظرفیت عظیم در همسایگی خود حفظ کنیم و آن را رها نکنیم / کشور ما به پاکستان اعتماد دارد و اعتماد مقدمه انجام برنامه‌ها و تعاملات آتی است

علی بابایی کارنامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، درباره سفر مسعود پزشکیان به پاکستان و اهمیت این سفر، گفت: در آستانه تحولات منطقه‌ای، روابط با کشورهای دوست، مسلمان و همسایه، به‌ویژه پاکستان به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های کلیدی در شاخص امنیت ملی کشور است که ضمن قدردانی از سفر رئیس جمهور، امید می‌رود این سفر دستاوردهای راهبردی مؤثری به همراه داشته باشد.

 

ارتقای روابط ایران و پاکستان بیش از ۱۲ میلیارد دلار آورده مالی دارد

 

نایب رئیس اول گروه دوستی پارلمانی ایران و پاکستان بر لزوم اجرای هرچه سریع‌تر سند راهبردی که میان دو کشور در دولت شهید رئیسی و تداوم آن در دولت چهاردهم با کشور پاکستان به امضاء رسید، تاکید کرد و افزود: پیگیری‌های این سند یکی از محورهای اصلی سفر رئیس جمهور است چرا که طبق برآوردها، اجرایی شدن این سند بیش از ۱۲ میلیارد دلار به اقتصاد کشور کمک می‌کند و این همکاری‌ها می‌تواند در رفع چالش‌ها و ضعف‌های موجود در حوزه واردات و صادرات کالاهای اساسی، نقشی حیاتی ایفا کند؛ مشروط بر آنکه زیرساخت‌های لازم برای این مراودات فراهم شود.

 

نایب رئیس اول گروه دوستی پارلمانی ایران و پاکستان با اشاره به اهمیت این سفر در شرایط حساس کنونی، یادآور شد: رئیس جمهور در این سفر ضمن ابلاغ سلام و پیام ملت ایران به ملت شریف پاکستان، توصیه‌های مقام معظم رهبری را در دیدارها به طرف پاکستانی منتقل خواهد کرد و موضوع تفاهم نامه بین دو کشور هم در دستور کار رئیس جمهور و هیات اعزامی کشورمان قرار دارد.

 

بابایی کارنامی اضافه کرد: تحقق اهداف تفاهم‌نامه‌های اخیر، علاوه بر اراده دولت‌های دو کشور، نیازمند تقویت تفاهم و تعامل میان ملت‌های ایران و پاکستان است که نقش دولت‌ها در افزایش این اثربخشی، تعیین‌کننده خواهد بود.

 

ارتقای روابط در حوزه‌های امنیتی و حقوق مسلمان‌ در دستور کار پزشکیان

 

وی درباره نقش پاکستان به عنوان کشور میانجی در مذاکرات بین ایران و آمریکا، گفت: کشور ما به پاکستان اعتماد دارد و اعتماد مقدمه انجام برنامه‌ها و تعاملات آتی است. از طرفی پیام جدیدی که این اعتماد به کشورهای مسلمان منطقه منتقل می‌کند، قابل توجه است. یعنی اگر ما در حوزه‌های مشترک امنیت ملی و حقوق مسلمان‌های دنیا با یک دیدگاه و نظر حرکت کنیم، این موضوع می‌تواند مقدمه خوبی برای بهبود روابط همسایگی دو کشور باشد.

 

نایب رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و پاکستان اضافه کرد: دشمن صهیونیستی به صلح و دوستی بین کشورهایی نظیر پاکستان و ایران علاقه ندارد و پاکستان این موضوع را به خوبی درک کرده است. برهمین اساس برای بهبود روابط با ایران تلاش زیادی انجام داده و صادقانه هم جلو آمده است.

 

بابایی کارنامی گفت: پاکستان به خوبی از ماهیت رژیم صهیونیستی که رژیمی کودک‌کش و ضدبشری است، آگاه است و سبب شده رژیم صهیونیستی به دشمن مشترک دو کشور تبدیل شود. بر همین اساس پاکستان این موضوع را درک کرده که اگر میان ایران و آمریکا، تفاهمی برقرار نشود، رژیمی که از آن سود می‌برد، رژیم صهیونیستی است. اما عکس آن هم صادق است و رژیمی که از تفاهم بین ایران و آمریکا متضرر خواهد شد، رژیم صهیونیستی خواهد بود.

 

وی با اشاره به تاریخ تمدن ایران و پاکستان، یادآور شد: مشترکات فراوانی بین دو کشور وجود دارد و این مشترکات خود مقدمه‌ای برای اعتمادسازی و صداقت در دیپلماسی است و می‌تواند به ما کمک کند. افزون بر این، از نظر اقتصادی و اجتماعی نیز نزدیکی قابل توجهی بین دو کشور وجود دارد و می‌تواند دستاوردهای خوبی برای طرفین به وجود بیاورد.

 

مراقبت از روابط حسنه ایران و پاکستان

 

نایب رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و پاکستان بر تقویت گروه‌های دوستی دو کشور تاکید کرد و از سفر گروه دوستی پارلمانی کشورمان به پاکستان در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: گروه دوستی پارلمانی ایران و پاکستان به نمایندگی از همه نمایندگان مجلس به این کشور سفر خواهد کرد تا قدردانی لازم از ملت، اقوام و قبایل مختلف پاکستان را در سفر ابراز کند و روابط پارلمانی بین دو کشور تقویت شود.

 

بابایی کارنامی بر لزوم مراقبت از روابط حسنه بین ایران و پاکستان تاکید کرد و افزود: ما نمی‌گوییم با غرب روابط حسنه نداشته باشیم. اما معتقدم باید پاکستان را به عنوان ظرفیت عظیم در همسایگی خود حفظ کنیم و آن را رها نکنیم. البته ایرانِ جدید، ایران دست‌برتر، ایران قدرت برتر و ایران ابرقدرت است. ولی نباید پاکستان را رها کنیم و سراغ سایر کشورها برویم.

 

وی تاکید کرد: باید همیشه به یاد داشته باشیم که پاکستان یار امروز ما بوده و هست و باید در مسیر کاری، مسیر عزت و اقتدار ملی کشور به پاکستان احترام بگذاریم.

 

نماینده مردم ساری در مجلس با ذکر پیشنهادی به رئیس جمهور، گفت: پیشنهاد می‌کنم یک گروه سه‌جانبه مرکب از نمایندگانی از مجلس، دولت و نماینده رهبری معظم انقلاب تشکیل شود و این گروه در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و مباحث گوناگون به نوعی مسائل مختلف پاکستان را تحت کنترل و هماهنگی داشته باشد تا در روابط بین ایران و پاکستان اشکالی ایجاد نشود.

 

بر  اساس این گزارش ،  رئیس‌جمهور پزشکیان برای سفری یک‌ روزه و دیدار و گفت‌وگو با مقامات پاکستان در صدر هیاتی عالی‌رتبه، امروز سه شنبه تهران را به مقصد اسلام‌آباد ترک کرد.

 

بررسی آخرین تحولات و روند مذاکرات اخیر، همچنین راه‌های تعمیق و گسترش همکاری‌ها و مناسبات دوجانبه در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری، فرهنگی و منطقه‌ای، از مهم‌ترین محورهای گفت‌وگوهای دکتر پزشکیان با مقامات پاکستان خواهد بود.


منبع خبر "شمال نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.