
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، به نقل از پایگاه اینترنتی «فلسطین آنلاین»، هلال احمر فلسطین روز یکشنبه اعلام کرد که از زمان بازگشایی محدود گذرگاه رفح در دوم فوریه گذشته تاکنون، تنها حدود ۷۰۰ بیمار توانستهاند غزه را برای درمان در خارج ترک کنند، در حالی که بیش از ۱۸ هزار بیمار و مجروح همچنان در میان محدودیتهای اسرائیلی منتظر خروج با مجوز پزشکی هستند.
رائد النمس، سخنگوی هلال احمر فلسطین در بیانیه مطبوعاتی گفت: سرعت خروج فعلی بیماران به خارج از غزه برای درمان، "بسیار ناچیز است و با حجم نیازهای رو به افزایش تناسب ندارد"
رائد النمس درباره تشدید بحران بهداشتی و پزشکی در نوار غزه هشدار داد و افزود تعداد بیماران خارجشده حدود ۷۰۰ نفر است، در مقابل بیش از ۱۸ هزار مجروح و بیمار همچنان منتظر مراقبتهای پزشکی فوری هستند.
النمس تاکید کرد هزاران مورد بحرانی به دلیل کمبود امکانات و تجهیزات پزشکی در خطر مرگ قرار دارند و تأکید کرد: "ما با جانهایی روبهرو هستیم که در خطرند و چه بسیار بیمارانی در حین انتظار در صفهای طولانی به علت نبود خدمات نجات بخش پزشکی و درمانی جان باختهاند.
وی خاطرنشان کرد که انتخاب بیماران بر اساس معیارهای پزشکی و شدت وضعیت انجام میشود، اما رویههای مربوط به مجوزهای امنیتی باعث تأخیر در خروجشان شده و وضعیت سلامتیشان را بدتر میکند. این در حالی است که اسرائیل بر گذرگاههای غزه از جمله رفح از سمت فلسطینی کنترل دارد و بیش از ۵۰ درصد مساحت نوار غزه را اشغال کرده، که محدودیت تردد بیماران و فرصت درمان خارج از غزه را تشدید میکند.
النمس از جامعه جهانی خواست فوراً مداخله کند تا گذرگاهها به طور دائم باز شوند و پرونده پزشکی از ملاحظات سیاسی و امنیتی جدا شود و مسیرهای امن و پایدار برای خروج بیماران فراهم گردد. از زمان بازگشایی رفح، بازگشتکنندگان به غزه از آزار اسرائیلیها شامل بازداشت و بازجوییهای خشن به مدت ساعتهای طولانی گزارش دادهاند قبل از این که به آنان مجوز ادامه مسیر و حرکت به غزه داده شود.
پیش از جنگ نسلکشی، صدها فلسطینی روزانه از غزه خارج و صدها تن دیگر در یک فرایند طبیعی بازمیگشتند و عملیات گذرگاه تحت مدیریت وزارت داخلی غزه و طرف مصری بدون هیچ دخالت اسرائیلی بود. اسرائیل با حمایت آمریکا از ۸ اکتبر ۲۰۲۳ جنگی نسلکشی علیه غزه را آغاز کرد که دو سال طول کشید و بیش از ۷۲ هزار شهید و بیش از ۱۷۲ هزار مجروح فلسطینی (عمدتاً کودکان و زنان) به جا گذاشت و بر اثر این تعرض نظامی صهیونیستی بیش از ۹۰ درصد زیرساختهای غیرنظامی غزه نیز نابود شد.
علیرغم توافق آتشبس از ۱۰ اکتبر گذشته، اسرائیل از طریق محاصره مداوم و بمباران روزانه نسلکشی را ادامه میدهد که منجر به شهادت ۷۷۳ فلسطینی و مجروحیت ۲۱۷۱ نفر دیگر (عمدتاً کودکان و زنان) و همچنین خسارات مادی شده است. اسرائیل همچنین از ورود مقادیر توافقشده مواد غذایی، داروها، لوازم پزشکی، مصالح سرپناه و خانههای آماده به غزه جلوگیری میکند، جایی که حدود ۲.۴ میلیون فلسطینی (از جمله ۱.۵ میلیون آواره) در شرایط فاجعهبار زندگی میکنند.