خبرگزاری مهر، گروه بینالملل: حزب الله لبنان صبحِ بیست و هفتمین روز تجاوز نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی به ایران را با موشکباران سرزمین های اشغالی و انهدام تانکهای مرکاوا آغاز کرد و در حملات بامدادی و سحرگاهی مقاومت اسلامی لبنان یک افسر ارتش اشغالگر و دو نظامی به شدت مجروح شدند که حال یکی از آنها وخیم گزارش شده است.
اردوغان: ایران را تنها نخواهیم گذاشت؛ اسرائیل به دنبال اشغالگری در لبنان است
رئیس جمهور ترکیه گفت که رژیم صهیونیستی نه تنها همسایه ایرانی ما را هدف قرار داده، بلکه گام به گام در حال اجرای طرح خود برای اشغال لبنان است.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه طی سخنانی در نشست حزب عدالت و توسعه در آنکارا گفت که جنگی که علیه ایران آغاز شده، همچنان منطقهمان را در بوی خون و باروت خفه کرده است. کودکان بیگناه در حالی که در مدارس خود به درس گوش میدهند، هدف موشک قرار میگیرند.
اردوغان گفت: منطقه خاورمیانه آشفتهترین روزهای قرن را تجربه میکند. یک شبکه نسلکشی که نفرت، کورش کرده، با پنهان شدن در پشت استدلالهای تلمودی، جغرافیای ما را به فاجعه میکشاند.
وی خاطرنشان کرد: همه مطمئن باشند که ما بین برادران و همسایگان خود تبعیض قائل نمیشویم و در مقابل رنج برادرانمان، بیتفاوت نمیمانیم.
اردوغان افزود: ما به عنوان ترکیه و ملت ترک، مردمی را که در دوران خوشی دوست و برادر خود میدانیم، در روزهای سختشان، تنها نخواهیم گذاشت.
رئیس جمهور ترکیه ابراز داشت که کابینه نتانیاهو نه تنها ایران را هدف قرار داده، بلکه گام به گام در حال اجرای طرح خود برای اشغال لبنان است.
اردوغان افزود: ۲۷ روز است که این متجاوزان هیچ احترامی برای اصول، ارزشها و هنجارها قائل نیستند، آیا برای واکنش به این جنایات فرقی میکند که ما شیعه باشیم یا سنی، ترک باشیم یا کرد، عرب باشیم یا فارس؟
وی با بیان اینکه «این جنگ، جنگ اسرائیل است»،افزود: بهای سنگین این جنگ را ابتدا مسلمانان و سپس تمام بشریت میپردازند.
رئیس جمهور ترکیه همچنین تاکید کرد: ما هرگونه اقدام که به دشمنی بین ملتهای برادر منطقه و تقویت طرح صهیونیست ها مبنی بر اختلاف افکنی در منطقه منجر شود، را رد می کند.
اردوغان با اشاره به بسته شدن بی سابقه مسجد الاقصی برای اولین بار از سال ۱۹۶۷ تاکنون در روز عید فطر تاکید کرد: این بیتوجهی به قوانین، حملهای آشکار به اعتقادات دو میلیارد مسلمان است.
وی افزود که تحت هیچ شرایطی و با هیچ بهانهای نمیتوان حق مسلمانان برای عبادت در مسجدالاقصی را غصب کرد.
اردوغان در پایان تاکید کرد: ما از سیاست خارجی صلحآمیز خود که بر محور صلح برای همه، ثبات برای همه و آرامش برای همه بنا نهادهایم، عقبنشینی نخواهیم کرد.
«ضربه دردناک» حزب الله به رژیم صهیونیستی در نهاریا
حمله سنگین موشکی حزب الله لبنان به نهاریا، شتولا و مرگلیوت در شمال سرزمین های اشغالی باعث انهدام یک ساختمان ۶ طبقه و کشته و زخمی شدن چندین صهیونیست شده است.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بخش ترجمه عبری زبان خبرگزاری فلسطینی قدس، از ساعتی پیش شلیک موج جدیدی از موشک های سنگین و پهپادهای حزب الله لبنان به سمت سرزمین های اشغالی باعث شده آژیرهای هشدار در شمال فلسطین اشغالی به صدا درآیند.
منابع صهیونیستی ساعتی پیش گزارش دادند که آژیرهای خطر در نهاریا و مناطق وسیعی از شمال فلسطین اشغالی به صدا درآمدند.
رسانه های صهیونیستی اذعان کردند که حزب الله موشکها و پهپادهای جدیدی را به سمت شهرک مرزی المالکیه شلیک کرد و آژیرهای هشدار در آن به صدا درآمده است.
یک صفحه وابسته به شهرکنشینان صهیونیست با اشاره به اینکه بیش از یک موشک در شهرک نهاریا در شمال فلسطین اشغالی سقوط کرده، اعلام کرد که آتشسوزی و افزایش دود؛ در نتیجه سقوط موشکها در شهرک نهاریا در شمال فلسطین اشغالی مشاهده می شود.
شهرک نشینان صهیونیست از وارد آمدن آسیب به زیرساختهای گاز در شهرک نهاریا در نتیجه این بمباران خبر می دهند. شهرکنشینان همچنین از قطع جزئی برق در برخی مناطق نهاریا در نتیجه اصابت موشکهای حزب الله خبر دادند.
منابع متعدد رسانه ای صهیونیستی از زخمی شدن ۲ یا ۳ یا ۴ صهیونیست در این حمله خبر می دهند که حال یکی از آنها وخیم است. این در حالی است که برخی از منابع رسانه ای اعلام کردند در این حمله دست کم یک صهیونیست به هلاکت رسیده و چندین تن دیگر زخمی شده اند.
رسانههای عبری با اعلام اینکه ۳ موشک به شهرک نهاریا اصابت کرده، تاکید کردند که این حملات یک ساختمان ۶ طبقه را در این شهرک مورد اصابت قرار داده است.
آژیرهای هشدار همچنین در شهرکهای حانیتا و شلومی در شمال فلسطین اشغالی نیز به صدا در آمد.
شبکه ۱۵ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد که حزب الله دیروز دست کم ۶۰۰ موشک به سمت سرزمین های اشغالی شلیک کرده که بیشتر آنها نیروهای ارتش اسرائیل در لبنان را هدف قرار دادند.
همچنین در شهرک مرگلیوت نیز یک صهیونیست در اثر بمباران حزب الله لبنان زخمی شده است. در حمله موشکی به شلومی نیز ۲ صهیونیست زخمی شده اند. اخباری که در پلتفرم های شبکه های اجتماعی مختص شهرک نشینان صهیونیست به عنوان شاهدان عینی حملات حزب الله به شمال اسرائیل منتشر می شود، غالبا تحت سانسور شدید نظامی رژیم صهیونیستی قرار می گیرند و به رسانه های رسمی این رژیم راه پیدا نمی کنند.
با این وجود خبرنگار روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت در شمال سرزمین های اشغالی شلیک موشکهای سنگین از لبنان به سرزمین های اشغالی طی ساعات اخیر و قطعی برق در چندین خیابان در نهاریا و شهرک شتولا را تایید کرد.
رئیس ستاد ارتش اسرائیل: ارتش اسرائیل در حال فروپاشی است
منابع اسرائیلی اذعان کردند که رئیس ستاد ارتش این رژیم شب گذشته در نشست کابینه هشدار داده است که ارتش اسرائیل در حال فروپاشی است.
به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد که ایال زامیر رئیس ستاد ارتش این رژیم شب گذشته در جلسه کابینه هشدار داد که ارتش اسرائیل در حال فروپاشی از درون است.
وی تصریح کرده است که ۱۰ پرچم قرمز را به نشانه بیشترین حد از اعلام خطر در این رابطه بالا می برد.
ایال زامیر رئیس ستاد ارتش صهیونیستی در این زمینه تصریح کرده است که ارتش در حال حاضر به قانون سربازی و قانون تمدید خدمت اجباری نیاز دارد و نیروهای ذخیره تاب آوری لازم را ندارند.
انهدام ۲۰ تانک مرکاوای رژیم صهیونیستی در یک روز
حزب الله طی درگیری های ۲۴ ساعت اخیر، ۲۰ تانک «مرکاوا»ی رژیم صهیونیستی را منهدم کرده و مواضع «تیفن» و «الکریوت» و مناطق لجستیکی و تازه تاسیس دشمن را با پهپادها و موشکهای پیشرفته هدف قرار داد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، مقاومت اسلامی لبنان، امروز پنجشنبه، ضمن مقابله با تجاوزات رژیم صهیونیستی به لبنان، با عملیات پیچیده خود عمق شمال فلسطین اشغالی و مواضع خط مقدم دشمن را در دفاع از ملت لبنان و در پاسخ به عملیات آوارهسازی و تخریب سیستماتیک روستاها و شهرکهای این کشور هدف قرار داد.
حزب الله اعلام کرد که پایگاه تیفن متعلق به ارتش صهیونیستی در شرق شهر اشغالی عکا را با دستهای از پهپادهای انتحاری هدف قرار داده است. رسانههای جنگی تصاویری از عملیات هدف قرار دادن این پایگاه را منتشر کردند.
پدافند هوایی مقاومت لبنان نیز با یک بالگرد دشمن صهیونیستی در آسمان شهرک کفرکلا درگیر شده و آن را مجبور به عقبنشینی از آسمان لبنان کرد.
همچنین حزب الله یک پایگاه لجستیکی متعلق به ارتش صهیونیستی در شهرک «کرم بن زمره» در الجلیل علیا را با چندین پهپاد انتحاری هدف قرار داد.
موشک های پیشرفته مقاومت لبنان همچنین منطقه کریوت در شمال شهر اشغالی حیفا را به آتش کشید. حزب الله اعلام کرد که این عملیات را در پاسخ به ادامه بمباران غیرنظامیان، آوارهسازی مردم و تخریب خانهها توسط اشغالگران انجام داده است.
همچنین شهرکهای نهاریا، آویویم، شتولا و المالکیه واقع در شمال سرزمین های اشغالی نیز با موشک های حزب الله لبنان هدف قرار گرفتند.
حزب الله از صبح امروز انهدام تعداد زیادی از تانکهای اشغالگران را ثبت کرده است که تعداد آنها به ۲۰ تانک رسیده است. آخرین مورد آن هدف قرار دادن دو تانک مرکاوا در شهرک دیر سریان با موشکهای هدایتشونده و اصابتهای قطعی بود تا تعداد تانکهای هدف قرار گرفته در این شهرک به ۷ فروند برسد.
حزب الله در شهرک القنطره نیز ۸ تانک مرکاوا را با موشکهای هدایتشونده هدف قرار داده و اصابتهای قطعی را محقق کرده است. همچنین در شهرک الطیبه ۳ تانک مرکاوا را در تپه المحیصات و دو تانک را در شهرک دبل با موشکهای هدایتشونده هدف قرار داده است.
بدین ترتیب، تعداد تانکهای «مرکاوا» که در عملیات های مستمر مقاومت اسلامی لبنان منهدم شدهاند، به ۷۵ تانک افزایش یافت.
حزب الله همچنین حملات خود را به مراکز تجمع و پادگانهای ارتش اسرائیل تشدید کرده و پادگان لیمان در شمال شهرک نهاریا را در دو نوبت با پهپادهای انتحاری هدف قرار داد.
همچنین تجمع نظامیان صهیونیست در موقعیت تازه تاسیس نمر الجمل در مقابل شهرک مرزی علما الشعب با تعدادی از پهپادهای انتحاری هدف قرار گرفت.
اذعان نیویورک تایمز به خسارت های بی سابقه به پایگاه های آمریکا در منطقه
روزنامه نیویورک تایمز با اشاره به خسارت های بی سابقه حملات موشکی ایران به ۱۳ پایگاه نظامی آمریکا در منطقه نوشت که این پایگاه ها تا مدت های طولانی غیر قابل سکونت شده اند.
به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی به پیامدهای حملات گسترده ایران به پایگاههای آمریکایی در خاورمیانه پرداخته و نوشت که این حملات نیروهای آمریکایی را مجبور کرده است که «از راه دور» و از مکانهای غیرنظامی مانند هتلها و دفاتر اداری فعالیت کنند.
این روزنامه در گزارش خود تأکید کرد که این حملات آسیبپذیریها در آمادگی دولت ترامپ برای مقابله با زرادخانه موشکی ایران و کاهش توانمندی های عملیاتی پنتاگون را آشکار کرده است.
به نوشته این روزنامه، اکثر نیروهای آمریکایی به استثنای خلبانان جنگنده ها و خدمه نگهداری و عملیات مسئول انجام حملات هوایی، عملاً از راه دور در جنگ شرکت میکنند.
این روزنامه به نقل از مقامات نظامی آمریکایی گزارش داد که در زمان شروع جنگ، حدود ۴۰ هزار نظامی آمریکایی در منطقه حضور داشتند، اما فرماندهی مرکزی هزاران نفر از آنها را از منطقه خارج کرده و برخی از آنها که در منطقه باقی مانده اند، در مناطق غیر نظامی توزیع شده اند.
«وس جی. برایانت» گروهبان بازنشسته نیروی هوایی آمریکا در این رابطه گفت که گرچه ارتش آمریکا توانایی ایجاد مراکز عملیاتی موقت را دارد، اما قطعاً برخی از قابلیتهایش را از دست خواهد داد، چرا که نمیتواند تمام تجهیزات خود را روی پشت بام یک هتل مستقر کند.
این روزنامه تاکید کرد که ۱۳ پایگاه نظامی مورد استفاده نیروهای آمریکایی در منطقه تقریباً غیرقابل سکونت شدهاند. بر اساس این گزارش در کویت، پایگاههای آمریکایی بیشترین آسیب را دیدند و ۶ نظامی آمریکایی کشته شدند که منجر به تخریب یک مرکز عملیات تاکتیکی شد. پهپادها و موشکهای ایرانی پایگاه هوایی علی السالم را هدف قرار دادند که به سازههای هواپیما آسیب رساند و تعدادی از پرسنل را مجروح کرد. ایرانی ها همچنین کمپ «بیورینگ» که به تأسیسات نگهداری و سوخت اختصاص داشت حمله کرده و به آن آسیب رساندند.
در قطر، ایران پایگاه العدید، مقر فرماندهی مرکزی آمریکا را هدف قرار داد که منجر به انهدام یک رادار هشدار اولیه شد. حملات ایران در بحرین، تجهیزات ارتباطی در مقر ناوگان پنجم آمریکا را هدف قرار داد. در عربستان نیز موشکها و پهپادهای ایرانی باعث تخریب تجهیزات ارتباطی و چندین مخزن سوخت در پایگاه شاهزاده سلطان در عربستان سعودی شدند.
این روزنامه به نقل از مقامات نظامی گزارش داد که پایگاههایی که ایالات متحده در عراق، کویت، بحرین، عربستان سعودی و قطر ساخته بود، اکنون در معرض حملات موشک های ایرانی هستند، تا حدی که نظامیان دیگر نمیتوانند برای مدت طولانی در آنها اقامت یا کار کنند.
این روزنامه نوشت که برنامهریزی نادرست برای این جنگ، نشاندهنده ارزیابی اشتباه دولت آمریکا از واکنش ایران به حملات اولیه است، زیرا دولت ترامپ قبل از شروع جنگ تعداد کارکنان در سفارتخانهها و تأسیسات آمریکایی در منطقه را کاهش نداد و دستور خروج کارکنان غیرضروری و خانوادههایشان را صادر نکرد و وزارت خارجه نیز تا پس از شروع جنگ به شهروندان آمریکایی در مورد سفر به منطقه هشدار نداد.
مقامات نظامی میگویند که هواپیماهای سوخترسان آمریکایی با عجله به میدان نبرد فرستاده شدند و فرصت کافی برای آموزش و آمادهسازی در منطقه قبل از درگیر شدن در عملیات مداوم شبانهروزی را نداشتند. دو هواپیمای آمریکایی از نوع KC-۱۳۵ در این ماه با هم برخورد کردند که منجر به کشته شدن شش نظامی شد.
تلاش مصر برای توقف جنگ در منطقه
وزیر امور خارجه مصر در دیدار با جوزف عون رئیس جمهور لبنان در بیروت بر ادامه تلاشهای کشورش برای توقف حملات رژیم صهیونیستی به لبنان و پایان دادن به جنگ در منطقه تأکید کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، بدر عبدالعاطی، وزیر امور خارجه مصر، امروز پنجشنبه بر ادامه تلاشهای کشورش برای توقف حملات به لبنان و حمایت از مردم لبنان تأکید کرد. وی خاطرنشان کرد که مصر تلاشهای فشردهای برای توقف جنگ در منطقه به دلیل پیامدهای خطرناک منطقهای و بینالمللی آن انجام میدهد.
عبدالعاطی پس از دیدار با جوزف عون رئیس جمهور لبنان، به ادامه تماسهای روزانه با طرف آمریکایی و سایر طرفهای بینالمللی برای توقف حمله به مناطق و تأسیسات غیرنظامی در لبنان اشاره و نسبت به موفقیت تلاشها و میانجیگریهای انجام شده برای کاهش تنش در منطقه ابراز خوشبینی کرد.
عبدالعاطی در جریان تحویل محموله کمکهای مصر به لبنان گفت که این پنجمین سفر او به لبنان در کمتر از دو سال است که بنا به دستور عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر انجام می شود و وی حامل پیامی روشن است مبنی بر اینکه مصر در این مرحله در کنار لبنان ایستاده است.
رئیس دستگاه دیپلماسی مصر افزود که کمکهای ارائه شده، با وجود ماهیت نمادین خود، با هدف تأمین بخشی از نیازهای آوارگان ناشی از حملات اسرائیل است. وی تأکید کرد که مصر به ارائه انواع حمایتها و تشدید تلاشهای خود برای حمایت از آرامش و توقف تنش ادامه خواهد داد.
عبدالعاطی بر ضرورت توقف فوری تجاوز و توقف نفوذ زمینی و حملات هوایی به لبنان و پایبندی کامل به قطعنامه بینالمللی ۱۷۰۱، و توانمندسازی نهادهای ملی و در رأس آنها ارتش لبنان، برای ایفای نقش خود تأکید کرد.
وی افزود که مصر از هیچ تلاشی برای حفظ امنیت و ثبات لبنان دریغ نخواهد کرد، زیرا امنیت و ثبات آن، به نفع امنیت و ثبات مصر و کل منطقه است.
عبدالعاطی ضمن قدردانی از روابط مستحکم بین همه طوایف در لبنان، پیام همبستگی کامل سیسی را به لبنان منتقل و بر آمادگی مصر برای تأمین نیازهای مردم لبنان تأکید کرد.
موج جدید حملات ایران به سرزمین های اشغالی
رسانه های رژیم صهیونیستی از آغاز موج جدید حملات موشکی ایران به سرزمین های اشغالی خبر داده و اعلام کردند که لحظاتی پس از شنیده شدن صدای آژیرهای خطر، انفجارهای مهیبی در مناطق مختلف اسرائیل ایجاد شده است.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، رادیو رژیم صهیونیستی با اعلام اینکه آژیرهای خطر لحظاتی پیش در سراسر اسرائیل به صدا درآمده، اذعان کرد که از صبح امروز ۸ دسته موشک از ایران و دهها موشک از لبنان شلیک شده است.
جبهه داخلی رژیم صهیونیستی نیز گزارش داد که آژیرها در منطقه شلومی و اطراف آن و همچنین تل آویو بزرگ، اورشلیم، اشدود و اشکلون به صدا درآمدهاند.
جبهه داخلی رژیم صهیونیستی همچنین از به صدا درآمدن آژیرها در منطقه المالکیه در الجلیل علیا پس از رصد موشکهایی از لبنان خبر داد.
در همین رابطه روزنامه صهیونیستی اسرائیل هیوم گزارش داد که تعدادی از موشک ها به شهرک مودیعین در مرکز سرزمین های اشغالی اصابت کردهاند و تیمهای اورژانس در حال اعزام به محل هستند.
رادیو رژیم صهیونیستی در این راستا مدعی شد که تعدادی از این موشک ها را رصد و رهگیری کرده است، با این وجود دیگر رسانه های صهیونیستی از شنیده شدن صدای انفجار در مرکز سرزمین های اشغالی خبر دادند.
جزئیات جدید خسارات و تلفات حملات آتشین ایران به تل آویو
حملات موشکی ایران به سرزمین های اشغالی که از صبح امروز در ۷ نوبت استمرار پیدا کرد، باعث اصابت ایستگاه مرکزی قطار در تل آویو و همچنین مناطقی از الجلیل غربی شد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، رسانههای رژیم صهیونیستی اعلام کردند که امروز نیز حملات موشکی ایران به سرزمین های اشغالی با شدت بیشتری استمرار پیدا کرد و موشکهای ایرانی به سمت منطقه مرکزی سرزمین های اشغالی شلیک شد و آژیرهای خطر در تل آویو و اطراف آن و همچنین شهر نتانیا به صدا درآمد،
این رسانهها اعلام کردند که یک موشک ایرانی در ایستگاه مرکزی قطار در تل آویو سقوط کرده و در نتیجه این اصابت یک خودرو سوخته و یک ساختمان در منطقه مرکزی آسیب دیده است. دو نفر نیز در الجلیل غربی زخمی شدهاند.
رسانه های اسرائیلی که تحت سانسور شدید نظامی رژیم صهیونیستی قرار دارند، همچنین به سقوط موشک در چندین نقطه در مرکز سرزمین های اشغالی اشاره کردند که باعث شد جبهه داخلی از شهرکنشینان بخواهد فوراً به پناهگاهها بروند.
رسانههای اسرائیلی در مورد شدت آتش موشک های شلیک شده از سوی از ایران و لبنان گفتند که صبحی پر از تنش را با شلیک موشک های ایرانی و موشک ها و پهپادهای لبنانی دنبال کرده اند.
کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی در این زمینه اعلام کرد که حملات موشکی به اسرائیل متوقف نمیشود و از صبح امروز ۷ عملیات موشکی از ایران به سمت سرزمین های اشغالی انجام شده است.
این در حالی است که فرماندهان نظامی ایران حملات امروز را «آتشین و شدید» توصیف و بر ادامه عملیات علیه اهداف اسرائیلی در سرزمینهای اشغالی تاکید کردند.
تأکید مالزی بر حق ایران برای دفاع از حاکمیت خود
انور ابراهیم نخست وزیر مالزی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که از پیشنهاد سازنده و به موقع اسلام آباد برای تسهیل گفتگو بین واشنگتن و تهران استقبال می کند.
وی با تاکید بر حمایت مالزی از این طرح، ابراز داشت که هنوز فضای کافی برای دیپلماسی وجود دارد. ابراهیم خواستار استفاده جدی از این فرصت و پیگیری مذاکرات با نیت واقعی برای پایان دادن به درگیری ها شد.
وی هشدار داد که جهان بارها شاهد توافقات آتش بس بوده که تنها به عنوان وقفه های موقت عمل کرده اند.
ابراهیم ضمن تاکید بر حق تهران برای دفاع از حاکمیت خود، به ویژه در برابر حملات مستمر رژیم صهیونیستی در ایران و لبنان، افزود که غرب آسیا به راه حل های پایدارتری نیاز دارد.
ابراهیم از همه طرف ها خواست تا حداکثر خویشتنداری را به خرج دهند و از گسترش دامنه درگیری جلوگیری کنند.
وی نگرانی خود را از اقدامات خلاف قوانین بین المللی توسط کسانی که ادعای حمایت از نظم جهانی را دارند، ابراز داشت و تاکید کرد که قوانین بین المللی را نمی توان به صورت گزینشی اعمال کرد و این قوانین نباید یک طرف را از مسئولیت معاف کرده و طرف دیگر را از حق دفاع از خود محروم کند.
البدیوی: اعضای شورای همکاری خلیج فارس در جنگ علیه ایران مشارکت نخواهند کرد
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس گفت که کشورهای عضو این شورا اعلام کردهاند در هیچ عملیات نظامی علیه ایران مشارکت نخواهند کرد و این را به اطلاع تهران رساندهاند.
جاسم البدیوی در نشستی خبری همچنین گفت: کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بیشترین خویشتنداری را نشان داده و از پاسخ متقابل به حملات ایران خودداری کردهاند تا دامنه درگیری گسترش نیابد.
وی در بخش دیگری از سخنانش مدعی شد: از زمان تأسیس، کشورهای شورای همکاری همواره ستون ثبات منطقه بوده و نقش مثبتی در روابط بینالمللی با کشورهای دوست و متحد ایفا کردهاند.
البدیوی تصریح کرد: توقف کشتیرانی تنها به کشورهای شورای همکاری آسیب نزده، بلکه بر کشورهای مختلف جهان اثر گذاشته است.
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس بدون اشاره به استفاده آمریکا از خاک اعضای این شورا برای حمله به اهداف غیرنظامی در ایران گفت: حملات ایران خسارات سنگینی به زیرساختهای غیرنظامی، تاسیسات انرژی و ایستگاههای آبشیرینکن کشورهای شورا وارد کرده است.
زخمی شدن نظامی آمریکایی در ناو لینکلن
ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در بحرین اعلام کرد: یکی از اعضای نیروی دریایی آمریکا حین عملیات ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن در دریای عرب مجروح شد.
بر اساس این گزارش، ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا ضمن اعلام این خبر مدعی شد: جراحت یکی از اعضای نیروی دریایی روی ناو هواپیمابر لینکلن به درگیری مرتبط نیست و جدی نمیباشد.
آمریکا پیشتر انهدام سوخترسانها، هدفقرار گرفتن جنگندهها و کشتهشدن نظامیان و حتب از خدمت خارج شدن ناو آبراهام لینکلن را نیز تقلیل داده و تکذیب کرده بود، اما بعدا مجبور به اعتراف شد.
رایزنی وزیران خارجه پاکستان و ترکیه درباره جنگ ایران
وزارت امور خارجه پاکستان اعلام کرد که وزیر امور خارجه این کشور در تماسی با همتای ترکیه ای خود بر اهمیت ادامه تلاشها برای کاهش تنش در منطقه تأکید کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در این خصوص گفت: پاکستان خواستار حل و فصل جامع مناقشه پیرامون ایران است و در حال تشدید تماسهای بینالمللی برای کاهش تنشها، توقف درگیریها و اتخاذ یک راهحل مسالمتآمیز است.
وی تأکید کرد: پاکستان بر لزوم بازگشت به میز مذاکره و تلاش برای حل و فصل مسالمتآمیز مناقشه پیرامون ایران تأکید میکند.
خبرگزاری رویترز هم به نقل از وزیر امور خارجه پاکستان گزارش داد: ترکیه، مصر و سایر کشورها از ابتکار مذاکره آمریکا و ایران حمایت میکنند.
نشریه آکسیوس هم به نقل از یک منبع مدعی شد: پاکستان، مصر و ترکیه همچنان در تلاش برای برگزاری نشستی بین تهران و واشنگتن هستند.
وزیر دفاع پاکستان هم پیشتر با اشاره به اوضاع منطقه گفته بود: به نظر میرسد هدف جنگ علیه ایران به بازگشایی تنگه هرمز تغییر یافته است، تنگهای که قبل از جنگ باز بود.
مشاور سابق ترامپ: طولانی شدن جنگ علیه ایران به نفع آمریکا و اسرائیل نیست
مشاور سابق دونالد ترامپ رئیسجمهور آمریکا گفت: دولت ترامپ نمیخواهد درگیری با ایران بیش از سه ماه طول بکشد، زیرا این موضوع به نفع هیچ یک از طرفین نخواهد بود.
«جرج پاپادوپولوس» در بخش دیگری از مصاحبه با خبرگزاری ریانووستی افزود: طولانی شدن درگیری بیش از این مدت از جمله به دلیل تأثیر احتمالی آن بر اوضاع سیاسی داخلی آمریکا پیش از انتخابات میاندورهای به نفع ایالات متحده، اروپا و اسرائیل نیست.
اظهارات این مقام سابق آمریکایی در حالی است که «کریس مورفی» سناتور دموکرات آمریکایی نیز اخیرا گفته لود: جنگ فاجعه باری که دونالد ترامپ علیه ایران راه انداخت، چهار هفته است ادامه دارد و تنگه هرمز همچنان بسته است.
هشدار چین درباره عواقب وخیم حمله به مراکز هسته ای در خاورمیانه
«وانگ یی» وزیر خارجه چین در دیدار با «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی در پکن گفت، درگیری در خاورمیانه و تأثیر آن به سرعت در حال گسترش است.
بر اساس این گزارش، وزیر خارجه چین تاکید کرد: اگر در طول درگیری تأسیسات هستهای هدف قرار گیرند، عواقب وخیمی به دنبال خواهد داشت.
وی همچنین بر لزوم جلوگیری از تشدید رویارویی و تأثیر آن بر صلح جهانی و ثبات منطقهای تأکید کرد.
این خبر در حالی است که وزارت دفاع چین از همه طرف ها در خاورمیانه خواست جنگ را متوقف کنند
هلاکت نظامی تیپ گولانی ارتش رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی هلاکت یک نظامی رژیم صهیونیستی از یگان نخبه تیپ «گولانی» را در جریان نبرد در جنوب لبنان تأیید کرد.
رسانههای رژیم صهیونیستی ضمن تأیید این خبر اعلام کرد که «اوری گرینبرگ» نظامی ۲۱ ساله، اهل منطقه اشغالی بتاح تکفا، در محور جنگ در جنوب لبنان کشته شد.
بر اساسا گزارش این رسانهها، ساعت ۲ بامداد امروز پنج شنبه رزمندگان حزبالله شماری از نیروهای ویژه تیپ گولانی را در کمین گرفتار کردند و به سوی آنها آتش گشودند و یک نظامی را کشتند و دو نفر دیگر را زخمی کردند
حمله مشترک موشکی و پهپادی ایران و حزب الله به حیفا
جبهه داخلی رژیم صهیونیستی از موج جدید حملات موشکی ایران به بندر حیفا در شمال فلسطین اشغالی خبر داد.
جبهه داخلی این رژیم اعلام کرد آژیر خطر در مناطقی از اجلیل در شمال فلسطین اشغالی پس از رصد حملات موشکی و پهپادی از لبنان به صدا درآمد.
رسانه های رژیم صهیونیستی از حمله همزمان موشکی و پهپادی ایران و حزب الله لبنان به حیفا و شمال فلسطین اشغالی و شنیده شدن صدای آژیرهای خطر خبر داد.
این رسانه ها اذعان کردند که بندر اشغالی حیفا با موشک خوشه ای ایران هدف قرار گرفته و کلاهک های انفجاری یا ترکش موشک به مناطق مختلفی در این بندر و اطراف آن اصابت کرده است.
بر اساس گزارش منابع صهیونیستی دست کم ۵ موشک خوشه ای به بندر اشغالی حیفا اصابت کرده و یک ساختمان به صورت مستقیم هدف قرار گرفته است و یک صهیونیست زخمی شده است.
جبهه داخلی اسرائیل همچنین از به صدا درآمدن ممتد آژیر خطر در منطقه صفد و اطراف آن در شمال فلسطین اشغالی در پی حملات موشکی و پهپادی حزب الله خبر داد.
رسانه های عبری گزارش دادند که الجلیل الأعلی و إصبع الجلیل آماج حملات موشکی و پهپادی حزب الله قرار گرفته و یکی از پهپادهای حزب الله به منطقه اشغالی طبریا رسیده است
زخمی شدن ۹ صهیونیست در موشک باران ایران
جبهه داخلی رژیم صهیونیستی از موج جدید حمله موشکی ایران به سرزمین های اشغالی خبر داد.
جبهه داخلی اسرائیل اعلام کرد: پس از شناسایی حملات موشکی جدید ایران به سمت مناطق مرکز اسرائیل و اطراف شهر قدس؛ آژیرهای زودهنگام در این مناطق به صدا در آمد و پس از شناسایی حملات موشکی جدید به سمت مناطق مرکز اسرائیل و اطراف شهر قدس؛ آژیرهای هشدار در این مناطق به صدا در آمده است.
کانال ۱۲ اسرائیل اعلام کرد: گزارش های اولیه حاکی از این است که ترکش های کلاهک مفجر شده موشک ایرانی به مناطق بتاح تکفا و کفر قاسم اصابت کردند.
رسانه های اسرائیلی اعلام کردند که ترکش ها یک موشک خوشه ای شلیک شده از ایران به مناطقی در مرکز اسرائیل سقوط کرده اند.
وبگاه خبری واللا اعلام کرد که آمار زخمی های ناشی از اصابت ترکش های موشک ایرانی به کفر قاسم و شاعر شمرون (در کرانه باختری رود اردن) به ۶ نفر افزایش یافته است.
روزنامه «اسرائیل هیوم» اعلام کرد که در اثر سقوط ترکش های موشک ایرانی به مناطقی در مرکز اسرائیل ۳ صهیونیست شده اند.
جبهه داخلی اسرائیل همچنین اعلام کرد که در موج جدید حملات موشکی ایران آژیرهای خطر در شهرک مودیعین در قدس اشغالی به صدا درآمد و ستون های دود پس از اصابت ترکش های موشک ایران از این شهرک به هوا برخاست.
آژیرهای خطر در مناطق گسترده ای از مرکز و جنوب اسرائیل و قدس اشغالی و کرانه باختری به صدا درآمده است.
درگیری در کنگره آمریکا بر سر جنگ علیه ایران
شبکه «ان بی سی نیوز» آمریکا از بروز تنش در نشست توجیهی کنگره این کشور خبر داد که با حضور مقامات نظامی و اطلاعاتی آمریکا درباره جنگ علیه ایران برگزار شد.
بر اساس این گزارش، منابع آگاه در کنگره اعلام کردهاند که «فضای جلسه بهشدت متشنج بوده» و نمایندگان هر دو حزب نسبت به روند ارائه اطلاعات از سوی مقامهای دولتی ابراز نارضایتی کردهاند.
ان بی سی نیوز گزارش داد که جمهوریخواهان و دموکراتها بهطور مشترک «از نبود شفافیت درباره راهبرد دولت ترامپ در قبال جنگ ایران ابراز ناامیدی کردهاند و بخش عمدهای از ناامیدیها حول محور احتمال اعزام نیروی زمینی به ایران میچرخد».
این تحولات در حالی است که شماری از نمایندگان کنگره آمریکا از احتمال ارتکاب اشتباه راهبردی توسط ترامپ برای اعزام نیروی زمینی به ایران ابراز نگرانی کردند.
نانسی میس، یکی از نمایندگان کنگره آمریکا در این خصوص گفت: «همین الان از جلسهی توجیهی کمیتهٔ خدمات مسلح کنگره دربارهٔ ایران بیرون آمدم. دوباره تکرار میکنم: از اعزام نیروی زمینی به ایران حمایت نخواهم کرد، بهخصوص بعد از این جلسه!»
زخمی شدن چهار نظامی صهیونیست در حملات حزب الله
جبهه داخلی رژیم صهیونیستی از به صدا درآمدن آژیر خطر در دو شهرک صهیونیست نشین منارة و مرگلیوت در شمال إسرائیل در پی حملات موشکی حزب الله خبر داد.
ارتش اشغالگر اذعان کرد که در حملات موشکی حزب الله یک افسر صهیونیست و سه نظامی دیگر به شدت زخمی شده اند که حال یکی از آنها وخیم گزارش شده است.
کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل هم اعلام کرد که منطقه صفد در شمال فلسطین اشغالی هدف حمله موشکی و راکتی حزب الله قرار گرفته است.
جبهه داخلی اسرائیل همچنین از به صدا درآمدن آژیر در جولان اشغالی و تعدادی از شهرک های صهیونیست نشین در منطقه إصبع الجلیل در شمال اسرائیل خبر داد.
حمله موشکی حزب الله به مقر وزارت جنگ رژیم صهیونیستی
حزب الله لبنان اعلام کرد که با موشک های ویژه مقر وزارت جنگ رژیم صهیونیستی را در مرکز تل آویو هدف قرار داده است.
در بیانیه حزب الله در خصوص این عملیات آمده است: برای دفاع از لبنان و مردم آن و در پاسخ به اقدامات تجاوزکارانه دشمن در هدف قرار دادن غیرنظامیان و اواره کردن آنها و تخریب وحشیانه ساختمان ها و مجتمع های مسکونی و زیرساخت های غیرنظامی، مجاهدان مقاومت اسلامی ساعت ۰۱:۱۰ بامداد پنج شنبه مقر وزارت جنگ اسرائیل (الکریاه) را در مرکز تل آویو را با شماری از موشک های ویژه هدف قرار دادند.
مقاومت اسلامی لبنان تأکید کرد که در این عملیات همچنین پادگان «دولفین» وابسته به سازمان اطلاعات نظامی ارتش اشغالگر در شمال تل آویو هدف قرار گرفته است.
کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی اذعان کرد که تل آویو و مرکز سرزمین های اشغالی با موشک های شلیک شده از جنوب لبنان هدف قرار گرفته و پس از به صدا درآمدن آژیر خطر، صدای انفجارهای مهیب شنیده شده است.
یدیعوت آحارانوت هم گزارش داد که تیم های امدادی به محل اصابت موشک های لبنان در مناطق مرکزی فلسطین اشغالی اعزام شده اند.











