
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمدجواد لاریجانی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری، موقعیت ایران را در جنگ رمضان تحلیل کرد و به پرسش ها در این باره پاسخ داد.
میدان را چطور میبینید. وضع ما چطور است؟
لاریجانی: اولاً برادران و خواهران ما در صداوسیما قدر خود را بدانید. کار سختی را انجام میدهید. من خبررسانی شما و گزارش شما از مسائل جنگ را میبینیم و مقایسه هم میکنم. با آن چیزی که در بیرون گفته میشود و انصافاً دارای ارزش بسیار بالایی است. تا به حال ندادیم این مقدار ارجاع به اخبار صداوسیما در صحنه رسانههای بینالمللی وجود داشته باشد، لذا قدر کارتان را بدانید. اگر چه ممکن است مشکلاتی باشد ولی این یک رکن مهم دفاع ما در مقابل تهاجم دشمن است و رکن مهمی برای اعتلای کشور است.
اخباری که صداوسیما پخش میکند، مورد استناد بسیاری از محققان غربی و آمریکایی است. جمع بندی من از مرور گزارشها و روایتهایی که آمریکاییها دارند، حتی مثلاً شبکهای مثل فاکس نیوز که محل تبلیغات ترامپ است و دستگاههای تبلیغاتی ماگا، من بیشتر اینها را مبنا قرار میدهم که بلندگوهای دشمن اصلی هستند و طرفدارهای ترامپ هم هستند. جمهوری اسلامی در این جنگ تحمیلی، الان دست بالا را دارد، تقریباً غالب اینها این جمعبندی را دارند. بعضی شجاعانه میگویند و بعضی یک خرده در لفافه میگویند. مثلاً فاکس نیوز در گزارشی اخیراً و رسماً این را اعلام کرده که ما توانمندی موشکی ایران را دستکم گرفته بودیم. یعنی دست ما بالاست، دشمن اذعان میکند. چرا دست ما بالاست؟ علت اول آن این است که رزمندگان و دستگاههای نظامی ما بعد از جنگ ۱۲ روزه خواب نرفتند، فهمیدند دشمن باز هم به ما حمله خواهد کرد و با سرعت نقاط ضعفشان را پوشاندند و بلکه فراتر هم رفتند و برای مدافعه، استراتژی داشتند. همان چیزی که الان دشمن ندارد. میدانستند چه کار باید کنند. میدانستند چه کسی چه کار باید کند و این نقطه قوت یک نیروی رزمنده است که دارای استراتژی مشخص بر اساس توانمندی خودش باشد و در تقویت توانمندی خودشان هم هیچ وقت متوقف نمانند. پس این یک نکته مهم که بچههای رزمنده ما نخوابیدند، بلافاصله مشغول کار شدند و با سرعت بیشتر خودشان را شکل دادند و استراتژی برای دفاع تنظیم کردند. نکته دوم معجزه حضور مردم است. به نظرم این معجزه دستکم نیست، یک رنسانس است. به تعبیر امام شهید، انبعاث عمومی مردم است. حضورشان در میدانها پدیده بسیار جالب و بینظیر تاریخ است. به نظرم سالها در کتب سیاسی خواهند نوشت که چه شد که این طور مردم به خیابان آمدند. از بمب و شهادت ترسیدند و حکومت و کشور خودشان را دو دستی گرفتند. این هم نکته مهم در دست بالاست. نکته سوم تنگه هرمز است. تنگه هرمز نقطه کلیدی بود. این طور نبود که ایران آن را خراب کند و هر دفعه بگوید من میبندم و فلان میکنم.
سر بزنگاه محدودیت داهیانه گذاشت، طوری که جیغ آنها درآمد و آچمز شدند. البته اتفاقات مهمی صورت گرفت. اوشتولومهایی که ترامپ میگفت و نیروی دریاییاش را میگفت من بزرگترین نیروی دریایی را دارم و اتفاقاتی که افتاد، این سه عنصر دست ایران را در این تهاجم نظامی که به ما شد، امروز بالا نگه داشته است. دست بالا در میدان نبرد همیشه نگهداری لازم دارد و استفاده از این فرصت را لازم دارد. نبرد چیزی نیست که صحنهاش همین طور باشد. الان آمریکا و رژیم صهیونیستی دنبال این هستند که چگونه این دست بالا را برای خودشان لااقل تبلیغاتی درست کنند و خیلی از کارهای آنها همینطور است. مثلاً بگویند ما قشون میخواهیم بفرستیم خارک را بگیریم. برای این است که چیزی درست کنند و بگویند دست ما بالاست. اشتباه حساب آمریکا و رژیم صهیونیستی این بود که اگر رهبر بزرگوار ما شهید شد و عدهای از سردارانش، این دست آن قدر برتر است و دست آنها آن قدر بالا خواه بود که دیگر نمیشود تکانش داد و سامانه کاملاً به هم میریزد و این بزرگترین خطایی بود که آنها کردند و طبیعتاً این وضعیتی است که من از تحلیل جبهه دارم. لذا در قبال این که خدا را شاکریم که این به برکت خون شهدا و تلاشهای شجاعانه و واقعاً از خودگذشتگی فراوان انجام میشود، در همین سطوح ما دست بالا را داریم و حضور مردم که حضور شکلی نیست. من مطالبی که شما پخش میکنید را گوش میدهم. بر و بچههای و خانواده ما هم همیشه در این جمعیتها هستند. یک پسرک کوچک هم هست که این خودش آنجا باید سخنرانی هم کند. یعنی تیپ بچههایی که مردم انجام میدهند، از ته دل است. اینها به درجهای از آگاهی رسیدند که ارزش آن قابل اندازهگیری نیست. فهمیدند دشمن کیست، چطور باید نگه داشت. مصمم شدند که هر طور است دشمن را نگه دارند. دیدم دختر خانمی انگلیسی مصاحبه میکرد، یک دفعه انفجاری صورت گرفت. برای مردم تحلیل میکرد اللهاکبر یعنی چه؟ اتفاقاً قشنگ هم میگفت و زبانش خوب بود. آدم سختگیری در زبان هستم ولی این اتفاقاً خوب صحبت میکرد. انفجار که اتفاق افتاد، گفت: اللهاکبر. همین است که مردم فرار نمیکنند. چقدر شما میخواهید زحمت بکشید چنین صحنهای را درست کنید؟ اینها چیزهایی است که ما الان داریم. پس این که ما دست برتر داریم، تبلیغات نیست، با تحلیل خیلی واقعبینانه، قابل اثبات است.
سؤال: خیلیها صحبت از این میکنند که باید درسی به دشمن دهیم که عبرت او شود برای همیشه. سؤال اصلی این است که آیا میشود اتفاقی در نظر گرفت که در پس آن اتفاق، این جنگ به پایان برسد؟
سوال: خیلیها سوال اصلی که این روزها مطرح است، این است که صحبت از این میکنند که باید یک درسی به دشمن بدهیم که عبرت شود و او برای همیشه، این که پایان این ماجرا چه خواهد بود و آیا میشود تاریخی برای آن در نظرگرفت، اتفاقی درنظر گرفت که در پس آن اتفاق جنگ به پایان میرسد؟
لاریجانی: پدیده جنگ یکی از قدیمیترین پدیدههای مطالعه است، ما قدیمیترین کتابی که راجع به جنگ نوشته شده، مال سون سوست که برای ۲ هزار و ۵۰۰ سال پیش است، جنگ یک پدیده خیلی مهم است، در مورد جنگها همیشه این سوال است که چگونه در جنگ دست برتر داشته باشید که وجود استراتژی بحث کردیم.
چگونه میشود جنگ را به آخر رساند، پس از جنگ چه باید کرد، اینها بحثهای خیلی جدی است در تئوری جنگها، ما خلاصه بگویم، ما وقتی میخواهیم جنگ را به نهایت برسانیم، باید اهدف همان جور که استراتژی مان در خود دفاع معقول بود، استراتژی نبود که ما برویم از چین یا روسیه مقداری سوخو بخریم و بعد شروع کنیم دفاع کردن، همین که داشتیم را خوب کار کردیم.
استراتژی داشتیم، یادتان است که بچههای ما در صحنه جبهه میگفتند ما بانک اهداف مان تکمیل است.
تکمیل بود، حالا فهمیدیم، این نتیجه آن جا بود، ختم جنگ هم باید واقع بینانه باشد، شما نمیدانید چیزهایی بگویید که معقول، باید معقول و عملی باشد.
یعنی موجه و معقول باشد، عبارت دقیقش ما باید جنگ یعنی این که شما باید یک دلیل داشته باشید برای مقصد، مثلا آمریکا ترامپ آمد گفت حکومت ایران باید سرنگوش شود، ایران گنده است و تقسیم میشود.
مرتیکه اصلا این چه هدف ناموجهی است که تو داری، تو چکارهای، اصلا ناموجه بود و غیر عملی بود، چجوری میخواستید این کار را بکنید، او چیزی شبیه ونزوئلا دیده بود و گفت همه دنیا شبیه ونزوئلا میشود، معروف است که یک نفر در کلاس جغرافیا فقط افغانستان بلد بود، اگر از او میپرسیدند که اتریش چیست، همان کشوری است که در سازمان ملل و باز افغانستان را توضیح میداد، این مردک یک اتفاقی در ونزوئلا افتاد و همه را میگفت ونزوئلا و حتی خودم هم میگویم، در آینده نه چندان دور ایالات متحده آمریکا اصلا باز میشود.
ما مثلا به نظرم کالیفرنیا یک ایالت خواهد شد، جمعیت و پولش را دارد و خودکفا هم است، همان طور که اتحادیه جماهیر شوروی جماهیرش رفت، پوسته اش ماند.
این جا ایالات متحده اش میرود و آمریکا میماند و کشوری میشود و ما بگوییم که الان هدف مان این است که اینها را تبدیل کنیم به یک کشوری، این هم ناموجه است، هم این که غیر عملی است.
پس اهداف ما باید این جور باشد. ما البته مسئولین مان آدمهای بسیار عاقلی هستند، ما در این جنگ چه میخواهیم، در این جنگی که به ما تحمیل شده است، چی میخواهیم، این که آمریکا گارانتی بدهد که ما حمله نمیکنیم، چه قولش در دنیا هیچ کسی به قول آمریکا اعتماد ندارد.
آن چیزی که مهم است، این است که آمریکا باید مسئولیت این تجاوز را تماما به عهده میگیرد.
یعنی اکنالژ کند به اصطلاح فنی که تمام مسائل حقوقی، مادی و ... را باید به عهده داشته باشد.
رکن اولش غرامت است، این را بگویم کلی بافی نیست، غرامت است، هرچه میخواهد بگوید، بگوید غرامت جنگ را باید بپردازد، به این غرامت از او میگیریم، نباید تا غرامت را نداده از تنگه هرمز رد شود.
نکته خیلی کلیدی است، ممکن است بگوید من نمیآیم تنگه هرمز این کافی نیست، این استراتژی که رهبر معظم انقلاب گفتند یعنی ما غرامت را میگیریم و اگر نگرفتیم به اندازه سلاحش نابود میکنیم، این کاری است که یا باید بدهد یا به جاش باشد.
نکته مهم دیگر این است کشورهایی که در منطقه بودند، کشورهای منطقه همه زمین و خانه ماست و همه باهم هستند، این که در کشورهای منطقه بیایند تمام امکانات شان در اختیار آمریکا بگذارند، پول بدهند، پول خوراک این سربازان رادادند، پول تفریح شان را دادند، پول امکانات شان را میدهند، هتل که میروند، تن شان خسته شود میروند ماساژی هم به آنها میدهند، غذای شان را میدهند که به ما حمله کنند، این چه نوع همسایگی است، میگویند که چرا به ما حمله کردید. آن یاروست که امارات است قرقاش، اصلا قروقاطی است و اسمش بیخودی نیست، گفته ایران کشور تروریست به ما حمله کرده، خوب ولک به قول خودشان تو بالای کاری، پایین کاری، تو باید خجالت بکشی از این حرفی که زدی.
شماها به عنوان گاو شیری هم باید یک شخصیت برای خودتان قائل شوید، اصلا اعتنا نمیکند، میآید و میرود و میگوید مال خودمان است، این کشورها نمیتوانند مثل همین جور رد شوند، بگویند ما کمک کردیم، اینها همه شان مسئول خسارت هستند، ما مسئول هستیم، پس ما باید برنامهای داشته باشیم که علی اصول این مسائل به سرانجامی برسد و به تنگه هرمز، دیگه تنگه سابق نیست.
نکته مهم دیگر این است که ما مذاکرهای راجع به اتمی، هستهای و موشکی و اینها نداریم، صفر، چون اینها مال زمانی بود که اصلا میخواستند با هم بنشینیم، آن موقع هم من مخالف بودم، دوستان محترم و دولت نظرش این بود و پشت سر دولت مان هستیم، ولی الان هیچ بحثی راجع به اینها نداریم، حتی راجع به ان پی تی فعلا تعلیق کنیم و کمیتهای درست کنیم که ان پی تی به چه درد ما میخورد که اگر به درد خورد که دوباره برمی گردیم که اگر نخورد پیشکش خودشان.
این تحولاتی است که باید انجام شود، ما دنبال جنگهای بی پایان نیستیم، جنگهای هانیبال بود که سیصد سال با هم میجنگیدند، ما جنگهای این جور نداریم، دفاع مقدسی داریم که میخواهیم منافع کشورمان حفظ کنیم و باجی هم نمیدهیم.
فضای آینده جنگ با قدمهای معقول شروع میشود، که برای تان یکی دو تای آن را گفتم، من تفسیر بیشتر را نمیتوانم بگویم، چون مسائل در جریان است و مسئولین کشور باید روی تصمیم گیریهای خاصی بکنند، الان هم نباید روی آن بحث شود.
سوال: این زمانبرست از نظر شما؟
لاریجانی: نمیتواند زمانبر باشد، چون ترامپ میگوید ۴۸ ساعت وقت دارید و بعد افزایش میدهد ۵ روز و این از نظر دیپلماتیک یعنی میگوید بیایید با هم مذاکره کنیم.
ولی میخواست فیس سیوین داشته باشد یعنی همیشه این جور نیست که زمین خورده باشم و منطق معروف خسرو خلک، زمین نخوردم ولی، این شبیه یارویی است که رفته بود خواستگاری، گفت چجور شد، گفت ۵۰ درصدش که بود، گفت ۵۰ درصد دارد، این که گفت ۵ روز وقت دارد که دارند با ما مذاکره میکنند، این یعنی التماس میکند که مذاکره کنیم و معنای دیپلماتیکش این است.
این که ما مذاکره نمیکنیم برای این که شک و تردید نشود، ولی ما در پاسخش باید بگوییم ما مذاکرهای نداریم، این چیزهایی است که کردید و باید غلط هایت را پاک کنید و اصلا صحبت، آنهای که میخواهند واسطه شوند، ما باید برای شان یک دانه اکشن پلن بگذاریم جلوی شان، چون بعضیهای شان خوش شان میآید خودشان را بمالند به ما، گفتند که ما رفتیم، چون کشور قوی منطقه هستیم، رفتیم و کارها را رسیدیم، کارچاق کنی که بعضیها خوش شان میآید.
اگر کسی خوشش از این کارچاق کنی ولذتش را ببرد باید برود این اکنالژی را از آمریکا بگیرد، به آمریکا بگوید، عبارات مختلف است، برای این که آمریکا اذعان کند به این که غلط اضافه کرده، میشود دو قسم، تجربیاتی در جنگهای دیگر بوده، بخش اولش این بوده که ما جمهوری اسلامی و حاکمیت صد درصد قبول داریم و مورد احترام ماست و ما هیچ عملی که این را آندرمال کند، نمیزنیم یعنی غلطهای قبلی پاک شود، قسمت دیگر هم این که تعهد شود به خساراتی که وارد شده، اینها راه دارد.
آن کسی که میخواهد بماساند نباید صرفا به ما یک زنگ بزند و به او زنگ بزند، باید بیافتد میدان آستین بالا زده و دو تا عبارت بیاورد و باز هم اخوی ما جایش خالی است که روی میز ۲۰۰ تا مودالیته میگذاشت، اولیش، دومیش، حالا دیپلماتهای خوبی ما داریم، باید این جوری پیش ببریم و این جنگ به قسمت آخرش نزدیک شده است.
اکنون خیلی مهم است که من آخرش را این جوری جمع کنیم، باید با دست بالایی ایران جمع شود.
سوال: و ایران باید جمعش کند؟
لاریجانی: ایران باید جمعش کند، امام شهید ما میگفت ما جنگ را پایان میبخشیم، تحلیلگران ما که بحث میکنند خواستههای ما غیر از مقاصد عملیاتی ماست، مثلا خواسته من این است که ما دیگر یک جوش استید در سرزمین اسلامی مان نبینیم، نه این که یهودیها را به دریا بریزیم، مثل قدیم یهودی، مسیحی و مسلمان کنار هم در قدس که گهواره تمدن بشری است باهم زندگی کنند، این که ما پس نکته کلیدی من این است.
جنگ را ما خاتمه میدهیم، یعنی ما با دست برترمان استراتژی جمع کردن جنگ را باید دقت کنیم.
سوال: نکتهای هم راجع به مطلب ترامپی که مطرح کرده بود ضرب العجل ۴۸ ساعته و بعد ۵ روز، آقای به اسم ادوارد تولوس که معاون سردبیر روزنامه فاینشنال تایمزست گفت وضعیت عجیبی شده است که ایران بیانیه بدهد که ببینیم حرفهای رئیس جمهور آمریکا ذرهای حقیقت ندارد یا نه، تایید صحبتهای ترامپ را ازایران میگیرند، این که ایران باید جمع کند، دنیا هم فهمیده که ایران جمع کننده ماجرا خواهد بود؟
لاریجانی: اتفاقی که افتاد صحنه بین الملل نگاه کنید کشوری که مثل آمریکا که معتقدست که قویترین کشور اقتصادی و نظامی و کشور قوی دنیاست، ما که آدمهایی نیستیم که در کره مریخ زندگی کنیم و یک رژِیم صهیونیستی که در قساوت و جنایت خط قرمز ندارد، اینها به کشورما حمله کردند، ما تمهیداتی که گاوهای شیری منطقه برای شان گذاشتند که زیاد هم هستند، همین جور دور بزنید، دور تا برود اردن و جاهای دیگر، من بعضی از کشورها اسم نمیبرم؛ که شکست بخورند، این حادثه خیلی بزرگ است.
در مقابل قدرت ملت ما که این قدرت ملت ما دوباره باید اشاره کنم که م رزمندگان ما هستند، هم توانمندیهای ماست و هم ملت ماست که جمع شدند پشت سر رهبری و پشت سر دفاع از کشورشان به یک رنسانس این جا اتفاق افتاده و این یک حادثه بسیار بزرگی است.
جنگ به زودی با نظر ایران جمع میشود و پس از آن ما مسائل بسیار مهم و عجیبی در منطقه خواهیم داشت.
سوال: چند ساعت پیش باز ترامپ یک مصاحبه کرده و گفته که ایران اعلام کرده که بمب هستهای نمیسازم و مشتاق توافق است و رسانههای میگویند ما در جنگ مساوی هستیم ولی نه ما برندهایم، مثل مصاحبه قبلی گفت من تلفن نزدم، آنها تلفن زدند، که میخواهد به عنوان دستاورد مطرح کند.
چیزی که ایران تکیه کرده که موضع اصلی اش که ما دنبال بمب هستهای نیستیم و دستاورد خیلی مهمی بعد ازاین جنگ به دست آورده است؟
لاریجانی: کشور آمریکا دچار یک رهبری شدند که آبروریزی کامل است، میدانید، خود این دست و پا زدن برای این که یک وجهای برای خودش درست کند.
او از این جنگ بیاید بیرون چی میخواهد به ملت خودش بگوید، بگوید من رفتم آن جا ناوهای عظیم خودش را بردم و یکی دو سه تا موشک سمتش آمد و خراب شد برگشت و یکی دیگر معلوم نیست چه بلایی سرش آمده و جرات نداریم کشتیها را نزدیک تنگه هرمزکنم.
تنگه هرمز اینها قشنگ بر آن سوار شدند و یک رژیم جدید بر آن القا میکنند و آنها پایگاههای من را در منطقه نابود کردند و دوباره بازسازی اش، کی جرات داشت بعد از جنگ دوم جهانی که ایران اولین کشوری است که به این پایگاهها حمله کرده است.
سوال: اندیشکده کوئینزی اعلام کرد که روند تخلیه و تعطیل کردن اینها را باید آغاز کنیم؟
لاریجانی: یکی از مسائل آینده ما پس از جنگ این خواهد بود که کشورهای منطقه نمیتوانند دوباره این دشمن را بیاورند این جا و بساط شان را پهن کنند، که با حساسیت برخورد میکنیم، کشوری مثل اسپانیا در کشورها پایگاه میزند، ولی کشوری که با این شرارتها درمنطقه است و همه را گاو شیری میداند و به ما حمله کرده است، ما نسبت به راه اندازی پایگاههای آمریکا در منطقه و یا ساختن پایگاههای جدید بسیار حساس خواهیم بود.
یکی از موضوعات مهمی است که با منطقه باید صحبت کنیم، ایران باید دیپلماسی بسیار جالبی داشته باشیم.
دیپلماسی قبلی ما مال این ایران نیست، ایرانی است که همه قبول دارند که این باید حرف آخر درمنطقه را بزند، حرف آخر در منطقه به نفع منطقه است، بگذارید این منطقه از گاو شیری دربیاید، یک موقع مزه آقایی را بچشند، ما میخواهیم مزه آقایی بچشانیم، ما نمیخواهیم نفت شان بخوریم و مال شان بگیریم، حتی دفاع از آنها کمک شان کنیم، لازم نیست این همه خرج کرده و چیزی از آن در نیاید.
ما دنبال مسیر مطمئن در منطقه خواهیم بود، اسرائیل نباید پایش در منطقه باز شود، این مسائلی است که به دلیل پکیج امنیتی در منطقه باید روی آن کار کنیم، این جورنیست لانه کنند و ما دوباره اینها را بزنیم، اسرائیل گفت آن جا نمیرسد ولی ما حساسیت مان بالاست، ما اینها را ترک خواهیم کرد گزارش خواهیم داد که امروز این دولت آمده است آن جا و پایگاه میزند، سی آیای که نزدیک مرز ما پایگاه میزند، اخطار میدهیم و تحمل نخواهیم کرد.
جنگی نمیخواهم صحبت کنم، مثبت میخواهم کرد، تحمل نخواهیم کرد معناش این است که این کار را نباید بکنید و ما مزه یک همکاری خوب در منطقه را میتوانیم به همه بچشانیم و هم بهرهمند شویم، این جا خانه ماست، خانه ماست، خانه کویت است، خانه امارات است، خانه بقیه است، اینها جایی نیست که یک اجنبی آنها را مثل برده بگیرد و فقط حریف ما نشود، بقیه را مثل برده داشته و ما ریشه بردگی اینها را زدیم و بعد ازاین جنگ دیپلماسی بسیار فعال و پرمحتوا و تاثیرگذار و بسیار افتخارآمیز خواهد بود وساعتها روی آن کار کنیم، نقشه باید روی آن بریزیم و حتی نیرو تربیت کنیم.
نیرویی که بتواند بار این دیپلماسی بکشد در منطقه.
سوال: این بحثهای راجع به حمله زمینی و تصرف جزایر وخارک و اینها مطرح شد، تحلیل تان چیست؟
لاریجانی: آمریکا برای این که ازاین وضعیت دست پایین خودش را بالا بکشد چی باید رو کند، این که به قول خودش آرمادهای عظیمش را بفرستد در منطقه و این جا را باز کنند که ما همه تشنهایم بفرست و یک خورده ازاین موشکها حال بدهد، که نمیآید.
اگر این کار را نکند چکار باید بکند، آمد و گفت من حمله زمینی میکنیم، خارک را میگیرم، همه نیروهای نظامی اش گفتند، ببین اینها کشوری نیستند که ۵ نیرو پیاده کردید ول کن باشند، اینها منتظر جن تن به تن بکنند، در جنگ تن به تن کسی حریف اینها نیست، فکر کرده از بالا میآید بی تو، یک آدمی است که فکر میکند زیاد ازاین فیلمهای فضای مجازی نگاه کرده، اینها را گفت، اینها به نظر من نیروهای نظامی اش اینها را رد کردند و ما البته هیچ کدام ساده از آن نگذشتیم.
ما هیچ حرکت دشمن را دست کم نمیگیریم، این دستور صریح اسلام است، ما دشمن را دست کم نمیگیریم، ولی از آن نمیترسیم، دو تا مسئله است و اگر همچین کاری میخواهد بکند که خودش را از مخمصه خارج کند که بعید میدانم، خیلی خطای بزرگتری کرده است و این بزرگترین مخمصه اش است و تعداد کشته هایش از این که الان است بالاتر خواهد بود.
ما نباید اصلا بترسیم و آمادگی کامل داریم و خواهیم داشت.
سوال: الان وعضیت خود آمریکا و رژیم در این مخاصمه چطورست، چقدر اختلاف نظردارد اختلاف نظری بین شان پیش آمده است و متفق القول هستند به لحاظ تاکتیکی و موقعیتی؟
لاریجانی: چند جور مسیر برای پاسخ به این سوال است، یک مسیرش این است که به طور کلی ترامپ آدمی نیست که دارای یک اصول ثابتی باشد، یک آدم دلال چرتکه اندازست.
هر طرف ضررش بالا باشد آن طرف را دامپش میکند و میاندازد خاکروبه، امروز رژیم صهیونیستی برای او سرتاسر ضررست، به خصوص معروف است، نمیدانم چقدر درست، قرائنی برای اوست که ترامپ به این نتیجه رسیده که نیروهای طرفداری رژیم صهیونیستی او را حل دادند به این قضیه، دامادش یک کس دیگرست، افراد دیگر زیاد هستند، لابی یهودی صهیونیستی در آمریکا خیلی مهم است.
این به نتیجه رسیده که این بلا سرش آمده و اصلا اهمیت ندارد که آنها را دامپ کند، رژیم صهیونیستی احساس ناامنی از سمت ترامپ دارد، علاوه بر این کسانی که طرفدار و منتورهای فکری ترامپ هستند، یا ماگا هستند، مثل استیوبنر، اینها در کل آدمهای نژاد پرستی هستند.
اینها معتقدند که نژآد صیامی که چه عرب یا یهودی باشد، اینها نژاد پایین تری هستند و دردسر هستند و هیچ علقهای به اینها ندارند و رگه نژاد پرستی دراین هاست، مسئله بعدی این که چطور این رژیم را میشود نگه داشت.
بلایی که سر رژیم صهیونیستی آمده است چیزی نیست که ساده باشد، اگر هشت بمب بیاندازند مردم تظاهرات شان را نگه نداشتند و خراب نکردند ولی کشور جعلی اسرائیل این جا همه دلهره دارند.
یعنی دری به تخته میخورد، همه وحشت میکنند. امروز سرتا پای این متجاوزان صهیونیستی وحشت فراگرفته، کی فکر میکرد که تلاویو مثل غزه شود، جالب است که ژنرال ارشدشان میگوید تلاویو غزه نیست که ایران سلاحهای خودش را این جا آزمایش کند، معلوم است که شما آن جا سلاحهای تان را آزمایش میکردید، ما آزمایش نمیکنیم سلاحهای مان، ما سلاحهای مان را بکار میبریم، چطور این رژیم از این وضعیت خارج شود، دو سه ماه قبل این رژیم میگفت که من این کشور را بگیرم، آن کشور را بگیرم و رفته بود تا بیخ عربستان، برای حفظ خودش دست و پا میزند.
به نظر من اختلاف بین آنها و دولت مردان آمریکا و به خصوص نظامیان آمریکا بالا گرفته و خرج شان زیادست.
حتی از لحاظ دفاعی دفاع توانمندیهای دفاعی آنهای خیلی این جا هزینه رفته، حتی از لحاظ خرج موشکی که آن جا کردند، انبارهای شان خالی کردند.
برای نگه داشتن رژیم صهیونیستی سرپا یواش یواش دارد دیر میشود.
به این نتیجه رسیدند که نمیشود به این شکل دیگر سرپا نگه داشت، این پدیده بسیار مقدسی است، شاید ما نزدیک آخرش باشیم.
سوال: راجع به اتفاقات ۱۸ و ۱۹ دی ماه که تحلیلها این بود که در جنگ ۱۲ روزه حمله کنند و همبستگی ملی را هدف گذاری کرده بودند و در دی ماه بالعکس این اتفاق افتاد.
اخوی شهید شما مصاحبهای انجام گرفت، ایشان تحلیل شان این بود که بالعکس آمدند همبستگی ملی را هدف و بعد جنگ، این آغاز جنگ، که در دی ماه جنگی در پیش خواهیم داشت، عدهای که نه فهمی از جنگ داشتند و درکی از کمک آمریکاییها داشتند تقاضای این داشتند که بیا کمک کن که کار را یکسره کنیم، اتفاقات دی ماه این جنگ تسریع شود و جنگ اتفاق بیافتد.
لاریجانی: اتفاقات دی ماه آثار دو طرفه داشت، یکی این که آمریکا و رژیم صهیونیستی دیدند مردم نیامدند در خیابان به نفع شان، این یک چیز عجیبی بود که آنها حساب کرده بودند وقتی این گروهی که پیش قراول خشونت هستند، خشونت بی مرز آوردند، تئوری آنها همان تئوری کودتای ۲۸ مرداد بود ولی به نحو پیشرفته تری، چاقوکش را بیاورند و پایه بلندها را بیاورند و مردم بترسند که دیدند این جوری نشد.
این یک نکته بود که برای شان مهم بود که این جوری نشد پس ما باید کار را یکسره کنیم.
نکته دیگر فکر کردند که شاید این مقداری از توفیقاتی که اینها پیدا کردند، هر سه تا توانستند مساجد را آتش بزنند، خیلی افراد بکشند و فلان کنند، گفتند اگر ما باید یک تمهید بیشتری وارد کار شویم.
جنگ باید با هم همراه باشد، در تئوری قبلی این بود که اول اینها بروند، یک خورده صحنه سازی کنند، اگر لازم شده از آن دفاع کنند، آمدند به یک تئوری ترکیبی رسیدند، که جنگ را شروع کنند و بعد داخل هم شروع کنند، این جنگ فضاحتش خیلی، چیزی که این تئوری ترکیبی را کامل بهم زد، حضور مردم بود.
متوجه نشدند مسئله دی ماه مردم فهمیدند که این قضایا چیست، در این جنگ دوم میدان بروز پیدا کرد فهم شان، اما آنها بالعکس تحلیل کرده بودند، گفته بودند ما اول باید بجنگیم تا مردم به خیابان بیایند، ولی گروهی که فکر میکردند که کار انقلاب تمام است، این از اول انقلاب تا حالا بوده یعنی انقلاب که پیروز شد، گروهی میگفتند چهار یا شش ماه حداکثرش بود، حتی افرادی که در داخل نهضت آزادی بودند، یا افراد دیگر، محروم بازرگان نمیگویم ولی بودند در نوشتههای شان که میگفتند که دین مسلمانها حالی شان نیست، اینها چند صباحی هستند و میروند کنار، هی تمدید میشد میزان سقوط جمهوری اسلامی و بعد رسیدند به این جا که این غول متولد شده و با این حرفها هم ساقط نمیشود.
این بدفهمی از شرارت، تفکر غربی سابقه دارد، چیزی که در مورد ترامپ جدیدست، ترامپ دنیا را با زور اندازه گیری میکند، ثانیا فکر میکند زورش خیلی زیادست، این دو، دو تا اشتباه بزرگ دارد، مسائل دنیا با زور حل نمیشود فقط، به زور و آن هم خیلی زیاد نیست، این دو تا اشتباه خوب حالیش شده است دراین جنگ، اتفاقا این که میگویند نظم جدید در دنیا، به راه خواهد افتاد، ناشی از این است نه فقط برای آمریکا برای دیگران که ادعای زورمداری دارند درس بسیار خوبی برای بشریت مطرح کرد.
سوال: در دور آخر مذاکراتی که اتفاق افتاد یکی از مقامات ارشد انگلیس هم در این مذاکرات حضور داشت و صحبتی مطرح کرد مبنی بر این که ایران پیشنهادهایی حتی گشاده دستانه مطرح کرد که از طرف آمریکاییها فهم نشد این پیشنهاد، مفادش نمیدانیم شامل چه مواردی بود، با چه هدفی این پیشنهادها ارائه شد، تلاش بر این بود که جنگ اتفاق نیافتد و گمان میرفت با این پیشنهاد جلوی جنگ را گرفت؟
لاریجانی: پیش از جنگ مسئله تحریم هاست، دوستان دردولت معتقدند که تحریمها تا برندارد کار ما گشایش پیدا نمیکند و گفتند بروید دنبال برداشتن تحریمها، تحریمها دست آمریکاست و یک جوری ما دلش را به دست میآوریم که تحریمها را بردارد، که این هزینهای دارد و این هزینه یک مقدارش راجع به امکانات هستهای ماست و میتواند یک خورده فتیله اش پایین بکشیم و یک چیزهایی را مدارا کنیم و فعلا ما تحریمها برداریم، کشور یک نفسی بکشد و ببینیم چی میشود، درکل بارها و بارها صحبت کردیم، من با این مدرنیتی؟ کلا مخالف هستم، هیچ وقت جواب نداد، نه در برجام، من احترام زیادی برای دوستان قائل هستم، نه خدای ناکرده آنها را متهم در چیزی کنم، این اختلاف در نظرست.
من مصر هستم، چون دیدم بعضیها انتقادهای شان را با تهمتها همراه میکنند، این هم خلاف شرع است و هم خلاف وحدتی است که ما امروز داریم.
امروز همه به این نتیجه رسیدیم که این مسیر جوابگو نیست، اصلا گفتگویی با آمریکا نداریم، حتی راجع به تحریمها آمریکا تحریمها را بردارد یا برندارد نباید التماسش کنیم، باید بردارد، ولی ما بدون تحریمها به این جاها رسیدیم، ما باید این را به عنوان یک اصل قبول کنیم که ما تحریمها را کم اثر و بی اثر کنیم، به جای التماس از آنها بخواهیم به آنها تحمیل کنیم که شما در تحریمها اشتباه کردید.
سوال: در قضیه تنگه هرمز نفتکشها از توقیف درآمده و نفت از تحریمها درآمده است؟
لاریجانی: این تنگه هرمز موضوع داهیانهای بود از اول نگفتیم تنگه را بستیم، در یک بزنگاه ویژه محدودیت گذاشتیم آن جایی که آشمز بودند واین نشان میدهد که سرداران ما، استراتژیست نظامی ما آدمهای بسیار باهوشی هستند و این باعث افتخارست.
استراتژی شان شاید یک باربه شما گفته بودم که ارسطو راجع به سرداران ایرانی در جنگهای یونان مطلبی دارد خیلی قشنگ، گفته اینها آدمهای باهوشاند و زبان یونانی خوب بلدند، آن زمان حدود ۲۵ هزار یونانی در دربار ایران بود.
تنگه هرمز به گذشته برنمی گردد، رژیم تنگه هرمز بین ما و عمان دو تا کشوری است که آن جا هستیم تمدید میشود و تنگه هرمز در کنترل آنها خواهد بود.
ما آن جا را نمیبندیم آن جا باید رژیم ایرانی خودش را بچشد و ببیند چه رژیم خوبی است، امنیت میآورد و آمریکا را پاسخگو میکند و حتی انگلیس را پاسخگو میکند، لازم نیست بقیه را وارد کنیم هر کدام شان حساب خودشان را دارند در دوستی با ملت ما.
سوال: اقداماتی که جمهوری اسلامی ایران پیش ازآغاز جنگ انجام داد، ماراتن دیپلماسی که جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفته بود و مذاکره با کشورهای مختلف، کشورهای منطقه که اگر جنگی اتفاق بیافتد تبعاتش چنین خواهد شد و هزینه هاش برای آمریکا بسیار بالا خواهد بود، آن زمان ایران تهدید خودش را به کشورهای آمریکا و منطقه اعلام کرده بود که این تهدید خیلی جدی گرفته نشد از طرف آمریکاییها، علتش چه بود؟
لاریجانی: این اقدام وزارت خارجه قابل تقدیرست، آمریکا فکر نمیکرد که ما جرات کنیم پایگاه هایش را مورد حمله قرار دهیم، آمریکا فکر نمیکرد که بعد از شهادت امام بزرگوار ما اصلا ایران روی پای خودش میایستد، آمریکا فکر نمیکرد بعد از شهادت امام، ظرف دو سه ساعت تهاجمات وسیع ما پایگاههای اینها علیه اینها شروع میشود.
آمریکا فکرنمی کرد که ما سیستم حکومتی مان زمین نمیخورد و مسیرخودش را طی نمیکند و مسیر بعدی اش انتخاب میشود و همان رهبری که از آن میترسیدند انتخاب شد، چیزهایی که فکرنمی کردند کشورهای منطقه هم فکر نمیکردند، آنها سرمست گاو شیری خودشان بودند ولی فهمیدند چه خطای بزرگی کردند.
خیلی از فرصتها را کشورهای منطقه از دست دادندآمریکا کور قدرت خودش است.
کشورهای منطقه باید بدانند آینده به این روش قابل ادامه نیست.
آینده آن ها، توسعه منطقه، توسعه مادی، در گرو این است که از این حالت باج دادن به آمریکا خارج شده و در یک مسیر تعاملی کامل با بزرگ منطقه که جمهوری اسلامی است وارد شوند؛ و الا اصلا خیزش اقتصادی دیگری نخواهند داشت، ضرباتی که اینها در اثر گاو شیری بودند و خوردند این ضربات بسیار مهلک برای شان، چرا باید حمله کنیم به پایگاههای اینها در داخل امارات و کویت و اینها ضروری نبود، فقط به خاطر این بود که این پایگاهها را دراختیارشان گذاشتند و تهدید میکردند، نباید این کار را بکنند، سرمایهها فرار کرد تمام کسانی که آن جا بودند در یک فضای گلخانهای امنیت، دو جور امنیت است، امنیت گلخانهای که آنها ایجاد کردند، بهم خورد، حالا برویم سراغ امنیت حقیقی.
بخش دوم و پایانی گفتگوی ویژه خبری