واکنش به ادعای ثروتمند کردن کشاورزان آمریکا با دارایی‌های ایران | از طعنه تند به اروپا تا نادیده گرفتن گروسی | درباره مسائل موشکی ایران مذاکره شد؟

همشهری آنلاین سه شنبه 02 تیر 1405 - 11:41
سخنگوی وزارت امور خارجه امروز در نشست هفتگی با خبرنگاران گفت: ما نه دیداری با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشتیم و نه برنامه‌ای برای بازرسی آژانس از تأسیسات هسته‌ای آسیب دیده ایران ناشی از تجاوز نظامی آمریکا و اسرائیل داریم و در این خصوص هیچ شیوه‌نامه‌ای وجود ندارد.

به گزارش همشهری‌ آنلاین، اسماعیل بقائی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (سه‌شنبه) دوم تیرماه در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.
وی در ابتدای این نشست خبری ضمن تسلیت به مناسبت تاسوعا و عاشورای حسینی، اظهار داشت: اگر بخواهیم یکی از عناصر پایدار هویت تاریخی ایرانیان را نام ببریم بدون تردید فرهنگ عاشورا در شمار مهمترین آنها قرار دارد. فرهنگی که در شعر و ادب، زندگی و حیات روزمره و حافظه جمعی این ملت حضور داشته و نسل‌های پیاپی را پرورش داده است.

بقائی بیان کرد: شهادت سیدالشهدای انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و یاران وفادارشان و ایستادگی ملت ایران در برابر فشار و تهدید و حفظ همبستگی در روزهای دشوار و ... همه از برکات این فرهنگ است. عاشورا پیش از آنکه روایت یک نبرد باشد روایت پایداری انسان در دفاع از کرامت و عزت خویش است و این همان پیامی است که در بزنگاه‌های تاریخ معاصر در رفتار و منش ایرانیان قابل مشاهده بوده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه و در پاسخ به سؤالی درباره نشست سوئیس و ادعای مقامات آمریکایی مبنی بر موافقت ایران با حضور بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اینکه آیا هیأت ایرانی با گروسی دیدار داشت؟ بیان کرد: خیر. ما نه دیداری با مدیرکل آژانس داشتیم و نه برنامه‌ای برای بازرسی آژانس از تأسیسات هسته‌ای آسیب دیده ایران ناشی از تجاوز نظامی آمریکا و اسرائیل داریم. در این خصوص هیچ شیوه‌نامه‌ای وجود ندارد.

وی افزود: به عنوان عضو معاهده منع اشاعه روال جاری را ادامه خواهیم داد و این روال خیلی روشن است.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره نحوه خرج کردن دارایی‌های مسدود شده ایران و اینکه آیا محدودیتی در این خصوص وجود دارد؟ بیان کرد: من هم ادعای رسانه‌ای را دیدم و برای ما جالب است که فلسفه و هدف جنگ که قبلا اعلام کرده بودند از بین بردن تمدن ایران و فروپاشی ایران است به ثروتمند کردن کشاورزان آمریکایی تقلیل پیدا کرده است.

بقائی اظهار داشت: ما در رابطه با اموال آزاد شده ایران هر طور به صلاح کشور باشد تصمیم می‌گیریم. در خصوص خرید کالا وزارت کشاورزی و سایر بخش‌های متولی هر آن طور تشخیص دهند براساس قیمت و کیفیت تصمیم می‌گیرند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین گفت: مجوزهای صادر شده درباره فروش نفت از دیروز اجرایی شده است.
بقائی گفت: مهم این است که اموال مسدود شده ایران در دسترس است برای استفاده ایران هر طور که تشخیص دهد برای کالاهایی که مدنظر ایران است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره تلاش اروپا برای حضور در مذاکرات و اظهارات وزیر خارجه فرانسه گفت: خودکرده را تدبیر نیست. اروپایی‌ها به دلیل رفتار خود در این دو سال خود را به حاشیه بردند. در جریان اسنپ‌بک طرف های اروپایی هیچ اراده و اختیاری از خود نشان ندادند و رفتار بسیار غیرمسئولانه‌ای داشتند و در جریان دو جنگ تحمیلی علیه ایران مواضع بسیار ناشایستی اتخاذ کردند و دنیا شاهد این رفتار است و این رفتار غیرمسئولانه باعث افزایش اعتبار و جایگاه اروپا نخواهد شد.

وی گفت: اروپا باید تصمیم بگیرد رفتار مسئولانه داشته باشد و با نق زنی قرار نیست جایگاه اروپا ارتقاء یابد.

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره جلسه چهارجانبه با آمریکا در سوئیس گفت: جلسه چهارجانبه با حضور ایران، آمریکا و دو میانجی از حدود سه بعدازظهر شروع و حدود یک ساعت و نیم ادامه یافت و قرار شد با وقفه کوتاه نیم ساعته جلسه ادامه یابد که در همین زمان با اظهارات موهن طرف آمریکایی مواجه شدیم و بعد از آن نشست چهارجانبه تشکیل نشد و تبادل پیام‌ از طریق میانجی‌ها صورت گرفت.

وی افزود: ما بعد از تصمیم به توقف مذاکرات چهارجانبه هیچ تماس مستقیمی با طرف آمریکایی نداشتیم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره لبنان گفت: ما از ابتدای تفاهم آتش‌بس یعنی از ۱۹ فروردین ماه تا امروز شاهد تداوم تجاوزات اسرائیل علیه لبنان بودیم و تعهد به توقف جنگ در لبنان یکی از اجزای تفاهم آتش‌بس و هم یادداشت تفاهم اسلام‌آباد بود.

وی گفت: تعهد آمریکا کاملا روشن است و هیچ عذر و بهانه‌ای برای تداوم جنایات رژیم صهیونیستی در لبنان قابل پذیرش نیست. سازوکاری که تفاهم شد با حضور آمریکا، ایران و میانجیگران و دولت لبنان ناظر بر این است که نظارت کند بر حسن اجرای مفاد بند یک یادداشت تفاهم مشخصا در خصوص توقف جنگ در لبنان و جلوگیری از بروز برخوردهای نظامی کند.

بقائی افزود: موضوع پیچیده‌ای است و با توجه به طرف‌ هایی که در این موضوع ذی‌مدخل هستند طی روزهای آینده باید درباره جزئیات بیشتری تفاهم شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره صدور مجوز برای فروش نفت گفت: در مجوز عامی که دیروز توسط وزارت خزانه داری آمریکا صادر شد جزئیات آن مشخص شده است و از همان زمانی که صادر شد قابلیت اجرا دارد.

بقائی درباره ادعاهای مقام‌های آمریکایی از جمله ترامپ در خصوص دست داشتن برخی مقامات منطقه از جمله اردن، امارات و... در حمله به ایران گفت: شواهد و ادله کافی داریم که اثبات کنیم برخی از کشورهای منطقه متأسفانه در جریان تجاوز علیه ایران نقش فعالانه داشتند.

وی افزود: از این نمی‌گذریم هم مستندسازی و هم مطالبه گری می‌کنیم. اینکه مقامات آمریکایی به مشارکت برخی کشورهای منطقه اذعان کردند مسئولیت این کشورها را سنگین‌تر می‌کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: هر طرفی به هر نحوی از انحاء از طریق قرار دادن سرزمین، امکانات و فضای خود به این اقدام مساعدت کرده مسئولیت بین‌المللی خواهد داشت و از هر فرصت و ابزاری استفاده خواهیم کرد.

بقائی درباره اینکه آیا در مذاکرات درباره مسائل موشکی ایران گفت‌وگویی شده است؟ اظهار داشت: مطلقا موضوع توانمندی دفاعی و موشکی ایران به هیچ عنوان نه بخشی از گفت‌وگوهای ما بوده و نه هیچگاه موضوع مذاکره با هیچ طرفی خواهد بود.

منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.