به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای بقائی در نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما درباره اثبات تجاوز به ایران از برخی کشورهای منطقه، یادآور شد: از ماهها قبل از کشورهای منطقه خواسته بودیم که متعهد شوند که اجازه نمیدهند از قلمرو سرزمینی، آبی و هوایی آنان علیه ایران استفاده شود.
سخنگوی دستگاه سیاست خارجی، تصریح کرد: آنچه در این شانزده، هفده روز شاهدیم، استفاده آمریکا از مجموعه امکاناتی است که سالها در این کشورها ایجاد کرده و مستنداتش هم موجود است.
آقای بقائی در عین حال با اشاره به اشتراکات و دوستی میان ایران و کشورهای همسایه خلیج فارس، تاکید کرد ما هیچ خصومتی با کشورهای منطقه نداریم، اما براساس اصول پذیرفته شده حقوقی، از حق حمله به تجهیزات و امکانات متجاوز در این کشورها، برخورداریم.
سخنگوی وزارت امور خارجه این را هم گفت که باوجود اعتماد نداشتن به سازمان ملل، موظفیم که همه این جنایتها را علیه ملت و کشورمان به دقت مستندسازی کنیم.
اسماعیل بقایی افزود : ما مواجه هستیم با یک کارزار دروغ و فریبکاری. آنچه که نماینده ویژه آمریکا بیان کرده مطلقاً درست نیست. بحث ۱۱ یا ۱۰ بمب ایران مثل این است که شما بگویید من یک معدن آهن در فلان جا کشف کردم. این معدن آهن اگر تبدیل شود، اگر فرآوری شود، برود ذوب آهن، تبدیل شود به شمش فولادی، بعد از یک روندی میتوانیم از آن یک چاقو درست کنیم. به همین اندازه مضحک است.
وی ادامه داد : داشتن ماده ۶۰ درصد به معنای بمب نیست. خودشان به خوبی میدانند. آنچه که در آنجا مطرح شد صرفاً بیان آن چیزی بود که خود کشورهای اروپایی ادعا کرده بودند. اگر خاطرتان باشد، مدتها دنیا را از اورانیوم غنیشده ایران، حدود ۴۰۰ کیلو، میترساندند که این ماده غنیشده میتواند در صورتی که ۹۰ درصد غنیسازی شود و در صورتی که فناوریهای لازم برای تبدیل آن به بمب هستهای وجود داشته باشد، میتواند به صورت بالقوه برای تهیه ۱۰ بمب هستهای کافی باشد.
ببینید چقدر فریبکاری در این گزاره نهفته است. شما ۴۰۰ کیلو ماده غنیشده را معادل با ۱۰ بمب موجود فرض بکنید و ادعا بکنید که ایران ما را با این ۱۰ بمب تهدید کرده است. بقیه حرفهایی هم که مطرح شده را شما با همین معیار میتوانید ارزیابی کنید.
این ادعای فوقالعاده متناقض و ضد و نقیضی که از طرف مقامهای آمریکایی مطرح میشود برای توجیه جنایتی است که مرتکب شدهاند. مردم دنیا هوشمند هستند. مردم آمریکا و افکار عمومی آمریکا به خوبی باید آگاه باشند که سیاستمدارانشان هیچ حسن نیتی در روند مذاکراتی نداشتند و این ادعاهایی هم که اکنون مطرح میکنند نوعی فرار رو به جلو و نوعی فرافکنی است برای توجیه جنگ غیرقانونی که هم منطقه ما را دچار مشکل کرده و هم کل دنیا را در شرایط سختی قرار داده است.
تنها و تنها عامل این وضعیت تصمیمگیران آمریکایی هستند که در کنار رژیم صهیونیستی مرتکب این تجاوز آشکار علیه ایران شدند.