جرا پکن و مسکو برای پایان دادن جنگ اسرائیل و امریکا علیه ایران کاری نمی کنند؟

خبرآنلاین سه شنبه 19 اسفند 1404 - 08:13
به موازات ادامه تجاوزات آمریکا و اسرائیل، تاکنون به‌رغم گذشت 10 روز و به نحوی کم‌سابقه‌، جای تلاش‌هایی برای توقف جنگ خالی بوده است.

به گزارش خبرآنلاین روزنامه شرق نوشت: معمولا در چنین منازعاتی شورای امنیت فورا مداخله می‌کند و درخواست آتش‌بس می‌دهد. عضویت آمریکا در شورای امنیت به‌عنوان عضو دائم البته مهم است، اما در گذشته بسیار پیش آمده که شورای امنیت علیه اعضای دائم نیز اقدام کرده است. مشکل این است که چین و روسیه تحرک دیپلماتیک لازم را که از آنها انتظار می‌رفت، تاکنون نداشته‌اند و صرفا در سطح سخنگوی وزارت خارجه یا سفیرشان در سازمان ملل اظهارات کلی در محکومیت حمله به بیت رهبری و موارد مشابه داشته‌اند.

آنها می‌توانستند در شورای امنیت فعال باشند و حرکتی در راستای برقراری آتش‌بس انجام دهند تا حتی اگر آمریکا وتو کرد، این وتو برایش هزینه داشته باشد. ضمن اینکه باید توجه داشت ‌در صورت وتوی آمریکا، کار می‌تواند در مجمع عمومی دنبال شود؛ بااین‌حال، تاکنون شاهد چنین اقدامی از سوی چین، روسیه و اعضای غیردائم شورای امنیت نبوده‌ایم. البته آخرین اخبار حاکی از آن است که روسیه با تأخیر بسیار از اقدام برای درخواست تصویب قطع‌نامه‌ای در شورای امنیت برای برقراری آتش‌بس سخن گفته است. باید صبر کرد و دید آیا اقدامی انجام خواهد شد یا خیر.

23302

منبع خبر "خبرآنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.