فرارو- وزیر امور خارجه پاکستان در گفت و گویی از جزئیات و فضای مذاکرات میان ایالات متحده و ایران پرده برداشت و ادعاهایی درباره نقش میانجیگری کشورش و روند توافقات مطرح کرد.
به گزارش فرارو به نقل از الحدث، اسحاق دار، وزیر امور خارجه پاکستان، اعلام کرد که اسلامآباد توانسته است ایالات متحده و ایران را به گفتوگو و دستیابی به یک توافق آتشبس ۶۰ روزه متقاعد کند.
او در مصاحبهای با شبکههای العربیه و الحدث گفت: «پاکستان برای اولین بار در ۴۷ سال گذشته موفق شد ایالات متحده و ایران را به پای مذاکره مستقیم بیاورد» و افزود که میانجیگری پاکستان میان واشنگتن و تهران «از روز اول فعال بوده است».
دار همچنین تأکید کرد: «ما با شرکا و متحدان خود برای تضمین موفقیت میانجیگری همکاری کردیم» و تصریح کرد که «جنگ بین آمریکا و ایران ویرانگر بود و پیامدهای اقتصادی منفی داشت.»
او در ادامه از وجود «سه تیم فنی شرکتکننده در مذاکرات بین آمریکا و ایران» خبر داد و گفت این تیمها در حال بررسی «مسئله هستهای، داراییهای مسدود شده و لبنان» هستند.
وزیر خارجه پاکستان همچنین تأکید کرد: «وضعیت تنگه هرمز باید به قبل از جنگ بازگردد» و افزود که در طول دوره ۶۰ روزه «هیچ هزینه ترانزیتی اعمال نخواهد شد». او گفت: «در طول دوره ۶۰ روزه، از عبور کشتیها از تنگه هرمز جلوگیری نخواهد شد.»
وی در بخش دیگری اظهار داشت: «چین از عبور آزاد از تنگه هرمز در هر دو جهت و بدون دریافت هزینه حمایت میکند.» او همچنین توضیح داد که کشتیها در حال حاضر در هر دو جهت از تنگه هرمز تردد میکنند و هیچ هزینهای برای «ترانزیت» یا «خدمات» دریافت نخواهد شد.
دار در ادامه گفت: «ما به تلاشهای میانجیگری خود ادامه خواهیم داد و علیرغم کسانی که به دنبال تضعیف این توافق هستند، امیدوار خواهیم ماند» و حملات اسرائیل به لبنان را «تحریکآمیز» توصیف کرد و خواستار پایان دادن به آنها شد.
او همچنین اعلام کرد که با وزرای امور خارجه عربستان سعودی، مصر و ترکیه برای احیای مسئله غزه توافق کرده است.
در بخش دیگری از اظهاراتش، وزیر خارجه پاکستان درباره پرونده هستهای ایران گفت: «آمریکا درخواست انتقال ذخایر اورانیوم ایران را داده است» و افزود که طرفها به راهحلی برای «کاهش غنیسازی» رسیدهاند.
او تصریح کرد: «توافقنامهای برای کاهش سطح غنیسازی ذخایر هستهای ایران حاصل شده است» و اضافه کرد که این ذخایر «در زیر زمین مدفون مانده است».
دار همچنین گفت که دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا «شخصاً بر مذاکرات نظارت داشت» و تأکید کرد که «ایالات متحده و ایران به این نتیجه رسیدهاند که دیپلماسی راهحل است».
او افزود: «ما امیدواریم مذاکرات بین ایالات متحده و ایران به طور مثبت پیش برود» و پیشبینی کرد که مرحله بعدی مذاکرات «چالشبرانگیزتر خواهد بود».
وی تأکید کرد: «جنگ در خاورمیانه بر کل جهان تأثیر میگذارد» و گفت: «ما میخواهیم از تشدید آن جلوگیری کنیم و مطمئن هستیم که آمریکا و ایران به توافق نهایی خواهند رسید.»
وزیر امور خارجه پاکستان همچنین اظهار داشت: «توافق نهایی بین آمریکا و ایران به نفع همه خواهد بود» و هرگونه «شک و تردیدی در مورد نیات واشنگتن و تهران» را رد کرد.
او افزود: «هیچ نکته منفی در یادداشت تفاهم بین واشنگتن و تهران وجود ندارد» و گفت که «موضوع تحریمهای ایران به صورت دوجانبه با ایالات متحده مورد بحث قرار خواهد گرفت».
دار در ادامه فاش کرد که «عربستان سعودی، قطر، مصر و امارات متحده عربی از تلاشهای میانجیگری حمایت کردند» و گفت: «ما دائماً عربستان سعودی، قطر، مصر و متحدانمان را در جریان نتایج مذاکرات قرار میدهیم.»
او در پایان با اشاره به روند مذاکرات گفت: «پیشرفت قابل توجهی بین واشنگتن و تهران حاصل شده است» و تأکید کرد که «ایران رضایت و موافقت خود را برای کاهش سطح غنیسازی ذخایر خود ابراز کرده است».
وی افزود: «ما باید کمی بیشتر صبور باشیم و به نتایجی خواهیم رسید که هم برای آمریکا و هم برای ایران رضایتبخش باشد.»
او همچنین توضیح داد که «توافق شد که تفاهمنامه از راه دور امضا شود تا اجرای آن تسریع شود» و تأکید کرد که این اقدام «هیچ ضرری ندارد».
در پایان نیز گفت: «هر آنچه بین ایالات متحده و ایران توافق شده در تفاهمنامه گنجانده شده است» و خاطرنشان کرد که «وزرای امور خارجه عربستان سعودی، مصر و ترکیه در مورد این تفاهمنامه توجیه شدند».