محمدصالح جوکار رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، از جلسه مشترک اعضای کمیسیون متبوعش با اسکندر مومنی وزیر کشور و معاونان این وزارتخانه، در محل وزارت کشور خبر داد.
وی افزود: در این جلسه مشترک که جانشین وزیر در امور مجلس، معاون سیاسی وزیر کشور، رییس سازمان مدیریت بحران کشور و رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور حضور داشتند، گزارشی از اقدامات این وزارتخانه در زمان جنگ رمضان و پساجنگ توسط مسئولان این وزارتخانه به اعضا ارائه شده و اعضای کمیسیون امورداخلی کشور و شوراهای مجلس نیز به بیان نقطه نظرات و دیدگاههای خود درخصوص گزارش ارائه شده پرداختند.
رئیس کمیسیون شوراهای مجلس درباره عملکرد وزارت کشور در ایام جنگ، گفت: وزارت کشور در جنگ تحمیلی سوم بعنوان وزارتخانه مادر توانست ساماندهی بسیار خوبی در موضوع مایحتاج مردم و هماهنگ کردن دستگاهها داشته باشد تا مردم در تهیه مواد غذایی و سوخت و سایر مایحتاج دچار مشکل نشوند.
جوکار بیان کرد: همچنین باید بحث ساماندهی حوزههای انتخابیه و پیگیری موضوع فرمانداریهای ویژه و رسیدگی ویژه به وضعیت برخی از فرمانداریها و بخشداریها که با مشکلاتی مواجه هستند، باید مورد اهتمام جدی وزارت کشور باشد.
وی درخصوص انتخابات شوراها، گفت: خوشبختانه وزارت کشور آمادگی لازم را در برگزاری انتخابات شوراهای کشور داشت و هیات مرکزی نظارت نیز در ایام جنگ و بعد از جنگ جلسات مداومی را برای پیشبرد امور برگزار کرده و پای کار بود. البته در بحث تجمیع انتخابات ها نیز لازم است وزارت کشور اهتمام جدی برای این امر داشته باشد تا موضوع دو سال یک انتخابات به خوبی در کشور رعایت شود.
جوکار اضافه کرد: البته وزارت کشور کمک بسیاری در موضوع انتخابات شوراها، تشکیل سازمان ملی مهاجرت و تشکیل وزارت پیشگیری و مدیریت بحران داشت و امیدواریم که این اقدامات برکات بسیاری را بهمراه داشته باشد.
نماینده یزد در مجلس خاطر نشان کرد: در ادامه جلسه نیز نمایندگان عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس به بیان دیدگاههای خود درخصوص اقدامات وزارت کشور پرداخته که اهم این موضوعات؛ موضوع افزایش تعداد نمایندگان مجلس، موضوع تبدیل روستاهای واجد شرایط به شهر، پیگیری موضوع ساختار و وظایف فرمانداری های ویژه و پیگیری وضعیت حقوق و مزایای پرسنل وزارت کشور بود.
وی اظهار کرد: همچنین موضوع اختصاص اعتبار به شهرداریها و دهیاریها و حمایت ویژه از سازمان مدیریت بحران، رسیدگی به مرزبانیها و استانهای مرزی همچنین اصلاح روند اجرایی در وزارت کشور بخصوص در استانداریها، فرمانداریها و بخشداریها در این نشست مطرح شد.
جوکار یاد آور شد: همچنین اعضای کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در نشست با وزیر کشور و معاونان این وزارت خانه، موضوع ضرورت بهرهگیری وزارت کشور از نیروهای کیفی سایر ارگانها در امور اجرایی استانداریها، فرمانداریها و بخشداریها، ضرورت راهبری اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور و ضرورت بازنگری در طرح تقسیمات کشور و بهروزرسانی تجهیزات در استانها را نیز مطرح کردند.
وی اضافه کرد: بحث بازسازی اماکن تخریب شده در جنگ تحمیلی اخیر بویژه در مرزها، نظارت بر عملکرد شوراهای تامین، ضرورت تعامل استانداریها و فرمانداریها با نمایندگان مجلس، نظارت استانداران بر مدیران کل استانی و رسیدگی به وضعیت راههای روستایی و موضوع گازرسانی همچنین ضرورت ساماندهی کمبود نیرو در وزارت کشور نیز در این نشست مطرح شد.
البته موضوع رتبهبندی شهرداریها، بحث همسانسازی حقوق بازنشستگان وزارت کشور، ضرورت استفاده از مرزهای رسمی کشور و ضرورت آسیبشناسی موضوع کمبود نیرو در وزارت کشور در این نشست مطرح شد و میهمان جلسه و وزیر کشور پس از استماع نظرات نمایندگان قول پیگیری مسائل مطروحه را دادند.
انتهای پیام/