به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، فواد ایزدی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، در گفتگویی در شبکه افق گفت: موضوع درباره عوارض در تنگه هرمز است. گفته شده که عوارض دریافت خواهد شد و این عوارض در خزانهداری آمریکا مورد استفاده قرار میگیرد. بر اساس تفاهمنامهای که وجود دارد، ایران پذیرفته است تا مدت ۶۰ روز عوارضی دریافت نکند.
وی افزود: متوجه شدید که می گوید ایران نمی خواهد عوارض بگیرد، اما آمریکا باید عوارض بگیرد. برخی در داخل کشور میگفتند گرفتن عوارض خلاف قوانین بینالمللی است. به همین دلیل پیشنهاد می کنم توییت ترامپ با دقت بیشتری مطالعه شود.
ایزدی گفت: دلیل اینکه اقدام ترامپ را خلاف قوانین بینالمللی نمیدانند این است که آمریکا عضو کنوانسیون حقوق دریاها نیست. از این جهت یک نکته وجود دارد. البته یک مشکل هم مطرح میشود و آن این است که آمریکا حدود ۱۱ هزار کیلومتر آنطرفتر از این منطقه قرار دارد.
او در ادامه تصریح کرد: ما طبق قانون در محدوده خودمان قرار داریم، این آبها آبهای سرزمینی ما هستند و طبیعتاً حق حاکمیت داریم. اما در عین حال گفته میشود آمریکاییها چنین اقدامی انجام میدهند.
۲۹۲۱۸










