محمداسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی:
1- امروز دیگر تنها رسانههای مستقل یا ناظران بیرونی نیستند که از ناکامی آمریکا و اسرائیل در رویارویی با ایران سخن میگویند؛ بلکه حتی بخشی از رسانهها، مراکز افکارسنجی و محافل تحلیلی در سرزمینهای اشغالی نیز به این واقعیت اذعان کردهاند. در یکی از تازهترین نظرسنجیهای منتشرشده، بیش از ۹۰ درصد پاسخدهندگان، جمهوری اسلامی ایران را پیروز جنگ و تحولات پس از آن دانستهاند. اما پرسش اساسی این است که این ارزیابی بر چه مبنایی شکل گرفته و چه عواملی موجب شده ایران در این نبرد دست برتر را به دست آورد؟
2. در آغاز درگیریها، طراحان جنگ در واشنگتن و تلآویو تصور میکردند که میتوانند ظرف چند روز ساختار سیاسی ایران را دچار فروپاشی کنند، کشور را با آشوب و ناامنی فراگیر مواجه سازند و زمینه تجزیه و بیثباتی آن را فراهم آورند. با این حال، با وجود خسارتها، ترورها و هزینههای سنگینی که بر ایران تحمیل شد، هدفهای کلان و راهبردی آنان محقق نشد. جمهوری اسلامی نهتنها از این مرحله عبور کرد، بلکه توانست انسجام ملی، ثبات سیاسی و توان بازدارندگی خود را حفظ کند.
3. از سوی دیگر، ایران با بهرهگیری از موقعیت ژئوپلیتیکی خود و اعمال حاکمیت بر یکی از مهمترین گذرگاههای انرژی جهان، نشان داد که همچنان یکی از بازیگران تعیینکننده معادلات منطقهای و بینالمللی است. همچنین مقاومت چندین هفتهای در برابر ائتلافی متشکل از پیشرفتهترین توانمندیهای نظامی جهان، یکی از دیرپاترین روایتهای سیاسی غرب را به چالش کشید؛ روایتی که ارتش آمریکا را نیرویی شکستناپذیر معرفی میکرد. در این نبرد، توان موشکی، پهپادی و دفاعی ایران نشان داد که معادلات قدرت در منطقه دیگر بر اساس برتری مطلق یکجانبه تعریف نمیشود.