
شمال نیوز: بیژن ایرانی/ همزمان با برگزاری روز نخست مذاکرات ایران و آمریکا در ژنو سوئیس و با حضور میانجی گران قطری و پاکستانی، شاهد بوده ایم که منابع نزدیک به تیم مذاکراتی کشورمان تاکید کرده اند که هیات ایرانی تا زمانی که وضعیت آتش بس در لبنان و عقب نشینی نظامیان اسرائیلی از جنوب این کشور مشخص نشود، مذاکرات را ادامه نخواهند داد. در عین حال، در پی تداوم انسداد تنگه هرمز از سوی ایران در واکنش به نقض مفاد تفاهمنامه ایران و آمریکا و نقض آتش بس از سوی صهیونیست ها در جبهه لبنان، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بار دیگر زبان به تهدید ایران گشوده و کشورمان را به اقدام نظامی مجدد تهدید کرده است. او خطاب به ایران گفته اگر خودتان را اصلاح نکنید، بقیه کشورتان را تصاحب می کنیم! ایران در این زمینه نیز خواستار عذرخواهی رسمی رئیس جمهور آمریکا شده است.
قاطعیت و جدیت ایران در پیگیری حقوق و منافع ملی اش همزمان با مذاکرات، یک پیام روشن به آمریکایی ها و صهیونیست ها مخابره می کند که ایران ذره ای از منافع و حقوق خود عقب نشینی نخواهد کرد و اگر قرار است طرف آمریکایی نقض عهد کند، ایران هم گزینه های خاص خود را دارد. بهترین توصیف برای این موقعیت ضرب المثل معروف بچرخ تا بچرخیم است!
آمریکا و شخص ترامپ سعی دارند در بحبوحه مذاکرات به دستاوردهایی برسند که در نتیجه جنگ نتوانسته اند به آن ها برسند. سیگنال قاطعیت ایران، می تواند بسیاری از محاسبات غلط آن ها را اصلاح کند. ورای این ها، ایران با قاطعیت خود در میز مذاکره و واکنش نشان دادن به نقض عهدهای آمریکا و به طور خاص تهدیدات رئیس جمهور این کشور علیه خود، تا حد زیادی ترامپ را نیز رسوا می کند. در این چهارچوب، ترامپ که می خواهد در بحبوحه مذاکرات با جنگ روانی دست خود را پُر نشان دهد، با هر واکنش جدی ایران، رسوا می شود و موضع ضعیف او پیش چشم همگان قرار می گیرد.
ایران با واکنش های قاطع خود در برابر نقض مفاد تفاهمنامه با آمریکا و همچنین رد تهدیدات ترامپ، عملا این پیام را می رساند که دیپلماسی و میدان در کشورمان یک ادراک دارند و آن این است که همه با هم باید از موجودیت و کیان ایران با نهایت قدرت دفاع کنند. این موضوع نیز از چشم اندازی کلان برای ایران دستاوردساز است. تهدیدات ترامپ نیز پوچ هستند زیرا او اگر قادر بود با اهرم نظامی علیه ایران به دستاورد برسد، در جریان جنگ رمضان شکستی سخت را متحمل نمی شد.