حرف E در گیربکس دستی خودروها به چه معناست؟

خبرآنلاین شنبه 19 اردیبهشت 1405 - 09:01
حرف E در گیربکس دستی خودروهای قدیمی‌تر به معنای «حالت اکونومی» است، قابلیتی برای کاهش مصرف سوخت و رانندگی کارآمدتر در مسافت‌های طولانی.

به گزارش خبرآنلاین، به نقل از گجت‌نیوز، گیربکس‌های دستی خودرو زمانی پرطرفدار بودند و با پیشرفت تکنولوژی، دچار تحولات زیادی شدند. حالت اکونومی یکی از ویژگی‌های کمتر شناخته‌شده در این سیستم‌های تعویض دنده است که رانندگان کمی با آن آشنایی دارند.

حرف E در گیربکس دستی: حالت اکونومی چیست؟

در گیربکس‌های دستی قدیمی، حرف E در گیربکس دستی نشان‌دهنده حالت «اکونومی» یا همان اقتصادی است. این ویژگی که عمدتا برای صرفه‌جویی در مصرف سوخت طراحی شده بود، مانند یک دنده بالاتر عمل می‌کرد و دور موتور را در رانندگی‌های طولانی‌تر پایین نگه می‌داشت. هدف آن کاهش مصرف گاز، افزایش کارایی و همچنین کاهش فشار بر موتور بود که به تعویض دنده به موقع نیز ترغیب می‌کرد.

تکامل گیربکس‌های دستی و دلیل نایابی دنده E

دلیل نایاب بودن حرف E در گیربکس دستی مدرن، تکامل این سیستم‌هاست. در طول زمان، گیربکس‌های دستی از سه دنده به پنج، شش و حتی هفت دنده ارتقا یافتند و محل قرارگیری اهرم دنده نیز تغییر کرد. این پیشرفت‌ها به سمت تعویض دنده نرم‌تر و رانندگی راحت‌تر پیش رفت، در نتیجه حالت‌های خاصی مانند اکونومی با حروف منفرد کمتر مورد استفاده قرار گرفتند.

۵۸۵۸

منبع خبر "خبرآنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.