نگاهی به تاریخ شفاهی سازمان پزشکی قانونی در «اثر انگشت»

صدا و سیما شنبه 12 اردیبهشت 1405 - 10:53

به گزارش خبرگزاری صداوسیما،  مهدی سهرابی نویسنده و کارگردان برنامه «اثر انگشت» در گفتگو با شبکه خبر در بخشی از سخنانش درباره تاریخ شفاهی پزشکی قانونی گفت: هر اتفاقی که در کشور رخ می‌دهد یک سمت آن پزشکی قانونی است، هر پرونده ملی و فراملی مثل هشت سال جنگ تحمیلی، حادثه پلاسکو و ترور شهید صیاد شیرازی یا هر حادثه‌ای که در این کشور اتفاق افتاده است.

وی افزود: چرا مهم است تولید همچین برنامه‌هایی، اولین چیزی که از اسم پزشکی قانونی می‌شود همه فکر می‌کنند که تشریح جسد و امثال این است در صورتی که این نیست، ۹۵ درصد کار‌های پزشکی قانونی کار‌های کارشناسی و تحقیقاتی است که کمک می‌کند به علوم پزشکی کشور و قضات در حل پرونده‌ها، مردم باید بدانند که چه کسانی در چه شرایط سخت و با چه خلوص و نیتی و با احساس مسئولیت نسبت به مردم و کشورشان در سازمان پزشکی قانونی  فعالیت می‌کنند همه ما باید نه تنها با سازمان پزشکی قانونی ایران، بلکه با تک تک اجزای کشور آشنا باشیم و تاریخ را بدانیم و از این برای آینده و پیشرفت کشور استفاده کنیم.

وی گفت: ساختن برنامه تاریخ شفاهی و هر برنامه تاریخی کمک می‌کند که کشورمان را بهتر بشناسیم و با آن آشنا بشویم، همه ما در برابر مردم و تاریخ مان مسئولیت‌های داریم و باید به آن عمل کنیم.

وی گفت: ما برای تولید این برنامه با کارشناسان پزشکی قانونی گفتگو  کردیم و پژوهشی که خودم با کارشناسان خبره پزشکی قانونی انجام دادم و استفاده از مطالب آرشیوی بود اعم از آرشیو‌های شخصی، آرشیوهای خارجی ، آرشیو سازمان پزشکی قانونی و آرشیو خبر سازمان صداوسیما.

وی گفت: پزشکی قانونی سال ۷۲ به سازمان تبدیل شده و قبل از آن اداره بود زیرنظر دادگستری. روایت برنامه بیشتر از تاسیس پزشکی قانونی تا به امروز است که چطور یک سازمان از یک اتاقک زیرپله در دادگستری شده همچنین سازمان پیشرفته و گسترده و بازوی اصلی قوه قضاییه است در اجرای عدالت.

وی درباره انتخاب مجری برنامه هم گفت: جواد طوسی به عنوان مجری برنامه علاوه بر اینکه یک منتقد حرفه‌ای سینماست، حقوق دان است و سال‌ها قاضی بوده در قوه فضاییه و قاضی کشیک در سازمان پزشکی قانونی و با پزشکی قانونی آشنایی داشت، با مهمانان برنامه آشنایی داشت و این خیلی کمک کرد به روند تولید این برنامه گفتگومحور.

وی درباره مهمانان برنامه گفت: حسن توفیقی، سیدشهاب الدین صدر و کسانی که در ایران حضور دارند و فعالیت داشتند و کارشناسانی که کمک کردن به روند پیشرفت این سازمان، مثل کامران سلطانی که کمک کرده بود به بخش پزشکی و آزمایشگاهی و بخش کمیسیون‌های پزشکی،  معصومه ناجی  در  بحث  دی ان‌ ای که برای پیشرفت سازمان کمک کرده اند، از جمله مهمانانی بودند که به این برنامه دعوت شدند.

 

 

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.