به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ امدادگران در نپال روز شنبه با دست خالی در میان آوار خانههای فروریخته در پی زلزله به دنبال یافتن قربانیان گشتند. این بدترین زلزله هشت سال اخیر در نپال است که منجر به کشته شدن ۱۵۷ نفر شده است. لرزش این زمین لرزه در دهلی نو نیز احساس شد.
مرکز لرزه نگاری ملی نپال اعلام کرد:این زمین لرزه ۶.۴ ریشتری در روز جمعه ساعت ۲۳:۴۷ در منطقه جاجارکوت در غرب نپال به وقوع پیوست. مرکز تحقیقات علوم زمین شناسی شدت آن را ۵.۷ و سازمان زمین شناسی آمریکا آن را ۵.۶ اعلام کرد.
مقامات نپال نگران هستند که تعداد قربانیان افزایش یابد، زیرا امدادگران تنها اوایل روز شنبه به منطقه مرتفع نزدیک مرکز زمین لرزه، در حدود ۵۰۰ کیلومتری غرب کاتماندو رسیدند و جستجو برای بازماندگان را آغاز کردند.
هاریش چاندرا شارما، یکی از مقامات منطقه جاجارکوت در تماس تلفنی با رویترز گفت: «تعداد مجروحان ممکن است صدها نفر باشد و تلفات نیز ممکن است افزایش یابد.»
به گفته مقامات نپال، اگرچه شدت این زمین لرزه زیاد نبود، اما به دلیل کیفیت نامناسب ساخت و سازها در این منطقه و به دلیل زمان وقوع آن که شب بوده، خسارات و تلفات آن زیاد است.
مقامات نپالی همچنین گفتند که انتظار میرود کار امداد و نجات کُند به پیش رود، زیرا تیمهای اورژانس باید ابتدا جادههای مسدود شده به خاطر رانش زمین در بسیاری از نقاط را پاکسازی کنند. آنها گفتند که بالگردها و هواپیماهای کوچک در حالت آماده باش قرار دارند تا به تلاشهای امداد و نجات بپیوندند.
این زمین لرزه مرگبارترین زمین لرزه از سال ۲۰۱۵ در نپال است. در دو زمین لرزه سال ۲۰۱۵ حدود ۹۰۰۰ نفر کشته شدند. در آن زمان کل شهرها، معابد چند صد ساله و سایر اماکن تاریخی نپال به همراه بیش از یک میلیون خانه ویران شد که هزینهای معادل ۶ میلیارد دلار برای اقتصاد این کشور داشت.
راما آچاریا، یکی از مقامات بخش بلایای طبیعی وزارت کشور نپال به رویترز گفت که کشته شدگان شامل ۱۰۵ نفر در جاجارکوت و ۵۲ نفر در منطقه روکوم غربی واقع در استان کارنالی است.
کانون زمین لرزه روستای رامیدندا است. مرکز لرزه نگاری کشور نپال اعلام کرد که ۱۷۵ پس لرزه در جاجارکوت ثبت شده که ۶ مورد از آنها به بزرگی ۴ ریشتر یا بالاتر بوده است.
مقامات این کشور گفتند که سه شهر و سه روستا در جاجارکوت که ۱۹۰,۰۰۰ نفر جمعیت دارد و همچنین روستاهای آن در مناطق دور افتاده تحت تاثیر این زمین لرزه قرار گرفته اند.
یک مقام دفتر نخست وزیری نپال گفت که حداقل ۸۵ نفر در رکوم غربی و ۵۵ نفر در جاجارکوت زخمی شدند.
شارما گفت: «بسیاری از خانهها فرو ریخته اند، بسیاری دیگر نیز دچار شکاف شده اند. هزاران نفر از ساکنان کل شب را در هوای سرد و باز گذرانده اند، زیرا از ورود به خانههای ترک خورده به دلیل پس لرزهها ترسیده بودند. من خودم نتوانستم وارد خانه شوم.»