برگزاری آیین تعزیه‌خوانی و نخل‌گردانی نوقاب گناباد در روز عاشورا

خبرگزاری تسنیم پنج شنبه 04 تیر 1405 - 10:47
آیین تعزیه‌خوانی و نخل‌گردانی نوقاب گناباد، بامداد عاشورا با حرکت نمادین کاروان اباعبدالله‌الحسین(ع) آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، آیین تعزیه‌خوانی و نخل‌گردانی نوقاب گناباد، بامداد روز عاشورا با حرکت نمادین کاروان اباعبدالله‌الحسین(ع) در کوچه‌ها و خیابان‌های این شهر آغاز شد. در این آیین، صدای طبل‌ها در هم‌آمیخته با صدای زنگوله شترها، حال و هوایی خاص به سحرگاه عاشورا بخشید و مردم برای همراهی با کاروان عزاداری به آن پیوستند.

همزمان با طلوع آفتاب، عزادارانی که از نقاط مختلف کشور به نوقاب آمده بودند، در میدان مرکزی شهر گرد هم آمدند و سپس همراه با کاروان و در پشت سر نخل‌ها به سمت میدان تعزیه‌خوانی حرکت کردند تا شاهد برگزاری این مراسم سنتی و معنوی باشند.

نخل‌های عزاداری با شکوهی ویژه و تحت تأثیر طنین طبل‌ها وارد میدان تعزیه‌خوانی نوقاب شدند. هر نخل توسط حدود 60 نفر از عزاداران گردانده شد و ندای «حسین حسین» که از درون نخل‌ها طنین‌انداز بود، فضای میدان را آکنده از شور و اندوه کرد. این نخل‌ها پس از ورود، در محل ویژه‌ای که برای آن‌ها در ورودی میدان تعبیه شده بود، تا پایان مراسم آرام بر زمین قرار گرفتند.

این صحنه‌ها آغاز مراسم تعزیه‌خوانی نوقاب گناباد را شکل می‌داد؛ آیینی که هر ساله با حضور پرشور مردم و عزاداران برگزار می‌شود.

بر اساس این گزارش، در غروب روز عاشورا و پس از پایان مراسم تعزیه‌خوانی نیز بار دیگر 3 نخل این محله گردانده شد و این آیین سنتی بار دیگر اجرا می شود.

گفتنی است؛ آیین نخل گردانی نوقاب در سال 1403 به شماره 703 در فهرست آثار میراث معنوی کشور ثبت شد.

انتهای پیام/282

 

منبع خبر "خبرگزاری تسنیم" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.