به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، آیین تعزیهخوانی و نخلگردانی نوقاب گناباد، بامداد روز عاشورا با حرکت نمادین کاروان اباعبداللهالحسین(ع) در کوچهها و خیابانهای این شهر آغاز شد. در این آیین، صدای طبلها در همآمیخته با صدای زنگوله شترها، حال و هوایی خاص به سحرگاه عاشورا بخشید و مردم برای همراهی با کاروان عزاداری به آن پیوستند.
همزمان با طلوع آفتاب، عزادارانی که از نقاط مختلف کشور به نوقاب آمده بودند، در میدان مرکزی شهر گرد هم آمدند و سپس همراه با کاروان و در پشت سر نخلها به سمت میدان تعزیهخوانی حرکت کردند تا شاهد برگزاری این مراسم سنتی و معنوی باشند.
نخلهای عزاداری با شکوهی ویژه و تحت تأثیر طنین طبلها وارد میدان تعزیهخوانی نوقاب شدند. هر نخل توسط حدود 60 نفر از عزاداران گردانده شد و ندای «حسین حسین» که از درون نخلها طنینانداز بود، فضای میدان را آکنده از شور و اندوه کرد. این نخلها پس از ورود، در محل ویژهای که برای آنها در ورودی میدان تعبیه شده بود، تا پایان مراسم آرام بر زمین قرار گرفتند.
این صحنهها آغاز مراسم تعزیهخوانی نوقاب گناباد را شکل میداد؛ آیینی که هر ساله با حضور پرشور مردم و عزاداران برگزار میشود.
بر اساس این گزارش، در غروب روز عاشورا و پس از پایان مراسم تعزیهخوانی نیز بار دیگر 3 نخل این محله گردانده شد و این آیین سنتی بار دیگر اجرا می شود.
گفتنی است؛ آیین نخل گردانی نوقاب در سال 1403 به شماره 703 در فهرست آثار میراث معنوی کشور ثبت شد.
انتهای پیام/282