طراحی سامانه هشدار سریع سلامت روان برای پیشگیری از خودکشی در تهران

ایرنا یکشنبه 17 خرداد 1405 - 15:07
تهران- ایرنا- سامانه هشدار سریع و خودارزیابی سلامت روان با تجمیع داده‌های پراکنده، رصد زودهنگام افراد در معرض خطر و ایجاد هماهنگی میان دستگاه‌های مسئول راه‌اتدازی می‌شود.

به گزارش ایرنا از روابط‌عمومی بهزیستی استان تهران، در نشست مشترک مدیران بهزیستی، دادگستری، علوم پزشکی و آموزش‌وپرورش تهران، از طراحی سامانه هشدار سریع و خودارزیابی سلامت روان با هدف تجمیع داده‌های پراکنده، رصد زودهنگام موارد در معرض خطر و انسجام در پیگیری‌های مراقبتی خبر داده شد. این سامانه قرار است با ایجاد بستری مشترک میان دستگاه‌های مسئول به فرصت‌سوزی‌های ناشی از پراکندگی داده‌ها و ضعف در نظارت‌های ساختاری پایان دهد.

این نشست که به محلی برای نقد جدی ساختارهای موجود تبدیل شد، بر ضرورت عبور از روش‌های سنتی و جایگزینی آن با سیستم‌های رصد تخصصی تأکید کرد.

مدیرکل بهزیستی استان تهران با اشاره به پراکندگی داده‌های سلامت روان دانش‌آموزان و دانشجویان در دستگاه‌های مختلف، اظهار داشت: برای پیشگیری از تشدید آسیب‌ها، ایجاد سیستم اعلام هشدار سریع الزامی است تا اطلاعات به‌صورت محرمانه و منسجم جهت پیگیری در اختیار نهادهای مسئول قرار گیرد.

«محمد نصیری» افزود: بهزیستی با راه‌اندازی سامانه خودارزیابی و تجمیع داده‌های اورژانس و مراکز درمانی، گام مهمی در راستای ایجاد هم‌افزایی برون‌سازمانی برداشته است.

نصیری خاطرنشان کرد: هم‌اکنون پیگیری مراقبتی تماس‌گیرندگانِ دارای افکار یا اقدام به خودکشی از طریق سامانه ۱۲۳ به‌صورت روزانه در حال انجام است و هدف نهایی از این جلسات، ایجاد هماهنگی نهایی برای ارتقای بهداشت روان در جامعه است.

طراحی سامانه هشدار سریع سلامت روان برای پیشگیری از خودکشی در تهران

در این نشست مهبودی معاون حقوق عامه دادسرای تهران، بر لزوم رفع چالش‌ها و خلاءهای قانونی برای ارجاع مؤثر پرونده‌ها به دستگاه‌های متولی تأکید کرد.

همچنین توکلی، رئیس دانشکده علوم پزشکی تهران، ضمن نقد فقدان نظارت تخصصی در محیط‌های آموزشی، گفت: وجود نیروهای انسانی بدون سیستم ارجاع و پیگیری (Follow-up) راه به جایی نمی‌برد؛ ما به ساختاری نیاز داریم که به صورت سوپروایزری موارد در معرض خطر را به لحظه رصد کند.

در بخش دیگری از جلسه ذوالنوریان سوپروایزر خودکشی بهزیستی استان تهران، با ارائه عملکرد ستاد مدیریت پیگیری مراقبتی در سال ۱۴۰۴، تأکید کرد: ارائه خدمات چندجانبه شامل معیشت، اشتغال و حقوقی در کنار روان‌شناسی ضروری است.

وی هشدار داد:: اگر ساختار مددکاری اجتماعی احیا نشود، حلقه ارتباط با خانواده قطع شده و مداخلات تخصصی بی‌اثر خواهد بود.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.