رویترز: پنتاگون و اسپیس ایکس برای ارائه Direct-to-Cell در ایران مذاکره کرده بودند

دیجیاتو چهارشنبه 06 خرداد 1405 - 13:01
به گزارش رویترز، پنتاگون بر سر هزینه راه‌اندازی Direct-to-Cell در ایران با شرکت اسپیس‌ایکس دچار اختلاف نظر جدی شده بود. The post رویترز: پنتاگون و اسپیس ایکس برای ارائه Direct-to-Cell در ایران مذاکره کرده بودند appeared first on دیجیاتو.

به گزارش رویترز، پنتاگون در خلال با درگیری نظامی با ایران و در شرایطی که دسترسی اینترنت در کشور قطع شده بود، بر سر ارائه سرویس دایرکت تو سل (Direct-to-Cell) که منجر به اتصال مستقیم گوشی‌های هوشمند به اینترنت ماهواره‌ای استارلینک می‌شود، با شرکت اسپیس‌ایکس گفتگو کرده و بر سر هزینه‌ها دچار اختلاف نظر شده بود.

رویترز به گفته دو منبع آگاه مدعی است در عرض یک هفته پس از آغاز درگیری‌ها، مقامات پنتاگون مذاکراتی را با اسپیس‌ایکس درباره راه‌اندازی سرویس «Direct-to-Cell» در ایران آغاز کرد‌ند که می‌توانست اختلالات مربوط به اینترنت را در کشور دور بزند. این تصمیم در شرایطی گرفته شده بود که گزارش‌هایی درباره جمع‌آوری دیش‌های استارلینک در ایران منتشر می‌شد.

رویترز می‌گوید براساس اسناد پنتاگون و گفته‌های یکی از منابع آگاه، اسپیس‌ایکس که در سال ۲۰۲۵ میلادی ۱۱.۴ میلیارد دلار از استارلینک درآمد داشته، برای راه‌اندازی این قابلیت در ایران پیشنهاد دریافت رقم هنگفت ۵۰۰ میلیون دلار به همراه هزینه ۱۰۰ میلیون دلاری ماهانه برای عملیاتی کردن آن را مطرح کرده بود. این ارقام باعث نگرانی شدید مقامات دفاعی آمریکا شده بود و رویترز نتوانسته مشخص کند که آیا توافقی در این زمینه حاصل شده است یا خیر.

استارلینک

رویترز می‌گوید علاوه‌بر اینترنت موبایل، اختلافات دیگری نیز بر سر استفاده از استارلینک در پهپادهای انتحاری لوکاس (LUCAS) شکل گرفته بود. مدیران اسپیس‌ایکس ظاهراً به مقامات پنتاگون اعلام کرده بودند که ارتش برای هر ترمینال استارلینک در ارتباط با این پهپادها حدود ۵۰۰۰ دلار پرداخت می‌کند، درحالی‌که عملاً درحال استفاده از سطح بالاتری از خدمات با ارزش نزدیک به ۲۵۰۰۰ دلار در ماه است.

درمقابل، مقامات پنتاگون استدلال کرده بودند که هزینه ۲۵۰۰۰ دلاری برای هواپیماها طراحی شده است، نه پهپادهای انتحاری که تنها برای چند دقیقه یا چند ساعت از این اتصال استفاده می‌کنند. با‌این‌حال، پنتاگون در نهایت با افزایش قیمت پیشنهادی اسپیس‌ایکس موافقت کرد و همین موضوع نیز باعث شد هزینه هر پهپاد لوکاس تقریباً دو برابر شود. ارتش آمریکا تحت توافقی در سال ۲۰۲۳، از نسخه نظامی و امن‌تر استارلینک به نام استارشیلد (Starshield) در این سامانه استفاده می‌کند.

هم‌اکنون پنتاگون درحال بررسی خرید بیش از ۳۵۰۰ اشتراک اضافی برای ترمینال‌های استارشیلد است که می‌تواند صدها میلیون دلار درآمد سالانه برای اسپیس‌ایکس به همراه داشته باشد.

واکنش ایلان ماسک و پنتاگون به گزارش رویترز

اسپیس ایکس و ایلان ماسک

پس از انتشار این گزارش توسط رویترز که اختلافات میان اسپیس ایکس و پنتاگون را نشان می‌داد، «ایلان ماسک» در شبکه اجتماعی ایکس آن را «نادرست» خواند. «شان پارنل»، سخنگوی پنتاگون نیز این گزارش را تکذیب کرد و اسپیس‌ایکس را یک شریک قدرتمند و ارزشمند برای وزارت جنگ خواند. او در پست خود نوشت:

«اسپیس‌ایکس همچنان یک شریک قدرتمند و ارزشمند برای وزارت جنگ است. ادعاهای مطرح‌شده در این مقاله به‌هیچ‌وجه بر پایه واقعیت نیستند و همکاری نزدیک و مؤثر میان تیم‌های ما را نشان نمی‌دهند.»

منبع خبر "دیجیاتو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.