به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ از کابل، سازمان بینالمللی مهاجرت اعلام کرده است شمار مهاجران افغان بازگشت کننده از پاکستان در ۳ ماهه نخست سال ۲۰۲۶ پانزده برابر بیشتر از مدت مشابه در سال ۲۰۲۵ بوده است.
این نهاد در گزارش تازه خود افزود: شمار بازگشت کنندگان افغان از پاکستان تنها در دو هفته گذشته از ۲ هزار و ۳۰۰ نفر به بیش از ۴۲ هزار نفر رسیده است. در گزارش آمده که این افزایش چشمگیر پس از بازگشایی گذرگاههای «تورخم» و «اسپین بولدک» برای بازگشت مهاجران رخ داده است.
سازمان بین المللی مهاجرت افزود: همزمان، بازگشت از ایران نیز ۵۶ درصد افزایش یافته است، اما در مقایسه سالانه، آمار کلی هنوز ۳۰ درصد کمتر از سال ۲۰۲۵ است. بر اساس این گزارش، بیشتر بازگشتها از ایران از طریق گذرگاههای «پل ابریشم» (میلک) و «اسلام قلعه» ثبت شده است. این درحالی است که براساس گزارش روزانه حکومت افغانستان، هر روز حدود ۵ هزار مهاجر افغان از پاکستان باز میگردند یا اخراج میشوند.