بررسی راهبرد‌های توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی

صدا و سیما یکشنبه 30 فروردین 1405 - 21:02
در نشست هم‌اندیشی توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی، راهبرد‌های تقویت حضور جهانی زیست‌بوم دانش‌بنیان، توسعه صادرات فناوری و هم‌افزایی نهادی برای رفع موانع بین‌المللی شرکت‌های فناور بررسی شد.

بررسی راهبردهای توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ،نشست هم‌اندیشی رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی با دبیران ستاد‌های توسعه اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، با حضور حسین روزبه، رییس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی، عبدالحسن بهرامی، رییس مرکز راهبری ستاد‌های توسعه اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی، جمعی از دبیران و نمایندگان ستاد‌های توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، با هدف بررسی راهکار‌ها و ترسیم مسیر‌های جدید برای توسعه صادرات محصولات دانش‌بنیان، گسترش تعاملات فناورانه بین‌المللی و رفع نیاز‌های گلوگاهی شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور برگزار شد.

در این نشست، موضوعاتی همچون ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و اقدامات ستاد‌ها در راستای تعاملات بین‌المللی، بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت متخصصان ایرانی داخل و خارج از کشور، تعریف برنامه‌های همکاری مشترک فناورانه با کشور‌های مختلف و تدوین راهبرد‌های عملیاتی برای تقویت حضور بین‌المللی شرکت‌های دانش‌بنیان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

حسین روزبه، رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی معاونت علمی، در این نشست با اشاره به ضرورت آمادگی سیاستی و اجرایی برای سناریو‌های مختلف در عرصه تعاملات بین‌المللی گفت: لازم است مجموعه معاونت علمی و ستاد‌های توسعه اقتصاد دانش‌بنیان برای شرایط گوناگون پیش‌رو، از تداوم وضعیت موجود تا بهبود احتمالی در فضای تعاملات بین‌المللی، برنامه‌های مشخص و عملیاتی داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه تحولات سیاسی و اقتصادی بین‌المللی می‌تواند فرصت‌ها و چالش‌های تازه‌ای پیش روی زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور قرار دهد، افزود: هدف ما این است که در هر شرایطی غافلگیر نشویم و بتوانیم با برنامه‌ای منسجم، ظرفیت‌های علمی و فناورانه کشور را در مسیر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان به کار بگیریم.

روزبه، با بیان اینکه ستاد‌های توسعه اقتصاد دانش‌بنیان نقش مهمی در هدایت و پشتیبانی از صنایع و شرکت‌های فناور دارند، تصریح کرد: ضروری است مجموعه ستاد‌ها با مشارکت فعال، بسته‌ای مدیریتی و سیاستی منسجم و کاربردی تدوین کنند تا بتوان آن را در سطوح تصمیم‌گیری دولت مطرح و به‌عنوان مبنایی برای اقدامات آینده در حوزه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی مورد استفاده قرار داد.

رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی همچنین بر اهمیت استفاده از ظرفیت شبکه متخصصان و نخبگان ایرانی، به‌ویژه ایرانیان غیرمقیم، در توسعه تعاملات علمی و فناوری کشور تأکید کرد و گفت: یکی از محور‌های مهم برنامه‌های پیش‌رو، تقویت ارتباط با متخصصان ایرانی در خارج از کشور و بهره‌گیری از توانمندی‌های آنان در توسعه همکاری‌های فناورانه و گسترش بازار‌های بین‌المللی محصولات دانش‌بنیان است.

وی افزود: سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی آمادگی دارد تمامی ظرفیت‌ها و ابزار‌های موجود در حوزه همکاری‌های بین‌المللی را در اختیار ستاد‌های توسعه اقتصاد دانش‌بنیان قرار دهد تا با هماهنگی بیشتر، مسیر توسعه صادرات فناوری، رفع چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و شکل‌گیری همکاری‌های مشترک بین‌المللی هموارتر شود.

روزبه، در ادامه بیان کرد: سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی زمانی می‌تواند بیشترین اثرگذاری را داشته باشد که ستاد‌های توسعه اقتصاد دانش‌بنیان فعال‌تر عمل کنند و هرچه فعالیت آنها گسترده‌تر شود، میزان حمایت این سازمان نیز افزایش خواهد یافت.

رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی خاطرنشان کرد: آینده تعاملات علمی و فناورانه کشور نیازمند تدوین سناریو‌های مشخص است و این سناریو‌ها باید مبنای برنامه‌ریزی ستاد‌ها قرار گیرد.

وی با اشاره به سه سناریوی «تشدید تحریم‌ها»، «تداوم وضعیت موجود» و «بهبود شرایط و کاهش محدودیت‌ها»، پس از پایان جنگ، تصریح کرد هر یک از این وضعیت‌ها نیازمندی‌ها و نقش‌آفرینی‌های متفاوتی را برای ستاد‌ها ایجاد می‌کند. لازم است ستاد‌ها برای هر سناریو به دو پرسش اساسی پاسخ دهند: نخست این‌که زیست‌بوم فناوری در آن شرایط چه نیاز‌هایی خواهد داشت و دوم این‌که نقش ستاد‌ها در آن وضعیت، چگونه تعریف می‌شود. همچنین در صورت تشدید تحریم‌ها باید روشن شود ستاد‌ها چه ظرفیت‌هایی برای پشتیبانی از شرکت‌های دانش‌بنیان در اختیار دارند و چه اقداماتی به تاب‌آوری زیست‌بوم فناوری کمک خواهد کرد.

روزبه بیان کرد: در وضعیت فعلی نیز لازم است برنامه‌های مشخصی برای حفظ و توسعه تعاملات بین‌المللی و بازار محصولات دانش‌بنیان مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به ضرورت در نظر گرفتن احتمال کاهش محدودیت‌ها در آینده گفت: در صورت باز شدن فضای تعاملات بین‌المللی، باید از پیش جایگاه کشور در بازار جهانی فناوری تعریف شده باشد تا فرصت‌ها از دست نرود. دست‌یابی به جمع‌بندی نهایی باید با مشارکت ستاد‌ها و استفاده از نظر کارشناسان داخلی و بیرونی انجام شود تا بسته‌ای منسجم و قابل ارائه در سطح دولت تدوین شود.

رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی، پیشنهاد کرد جلسات تخصصی متعددی در هفته‌های آینده برگزار شود تا برنامه‌ای دقیق، عملیاتی و قابل اجرا در زمینه سناریو‌های پیش‌رو تهیه و نهایی شود.

ضرورت توسعه بازار‌های منطقه‌ای برای شرکت‌های دانش‌بنیان

عبدالحسن بهرامی، رئیس مرکز راهبری ستاد‌های توسعه اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی، در بخش دیگری از این نشست با قدردانی از تلاش‌های انجام‌شده برای تقویت ارتباط میان نهاد‌های سیاست‌گذار و زیست‌بوم نوآوری گفت: شکل‌گیری تعامل و هم‌افزایی میان مرکز راهبری ستاد‌ها و مجموعه‌های فعال در حوزه همکاری‌های بین‌المللی، زمینه پیشبرد مؤثرتر برنامه‌های مشترک در سال‌های اخیر را فراهم کرده است.

بهرامی با اشاره به برخی برنامه‌های انجام‌شده برای معرفی توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان افزود: در رویداد‌هایی همچون نمایشگاه‌های «ایران‌ساخت»، «ایران اکسپو» و همچنین برنامه‌هایی که با هدف توسعه همکاری‌ها با کشور‌های مختلف از جمله کشور‌های آفریقایی برگزار شد، تلاش کردیم بستر معرفی ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و گسترش تعاملات بین‌المللی آنها را فراهم کنیم.

رئیس مرکز راهبری ستاد‌های توسعه اقتصاد دانش‌بنیان با اشاره به شرایط منطقه و تحولات حوزه تعاملات بین‌المللی تصریح کرد: در شرایط کنونی، ارتباطات اقتصادی با کشور‌های همسایه اهمیت ویژه‌ای یافته و می‌تواند فرصت‌های جدیدی برای توسعه همکاری‌ها ایجاد کند. در برخی موارد حتی این ارتباطات اقتصادی می‌تواند سریع‌تر از روابط سیاسی پیش برود و زمینه‌ساز گسترش همکاری‌ها شود.

وی با تأکید بر اهمیت توسعه بازار برای شرکت‌های دانش‌بنیان ادامه داد: یکی از نیاز‌های جدی امروز، حفظ و تقویت بازار محصولات و خدمات دانش‌بنیان است؛ چراکه بسیاری از شرکت‌ها در داخل کشور با محدودیت‌هایی در حوزه بازار مواجه هستند و به همین دلیل توسعه بازار‌های منطقه‌ای و بین‌المللی باید با جدیت بیشتری دنبال شود.

بهرامی، در ادامه به ظرفیت‌های موجود در برخی کشور‌های منطقه اشاره کرد و گفت: کشور‌های همسایه و به‌ویژه برخی کشور‌های آسیای میانه ظرفیت‌های قابل توجهی برای توسعه همکاری‌های فناورانه و اقتصادی دارند که می‌توان از آنها برای گسترش بازار محصولات دانش‌بنیان بهره گرفت.

رئیس مرکز راهبری ستاد‌های توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، با تأکید بر نقش نهاد‌های سیاست‌گذار و تسهیل‌گر خاطرنشان کرد: مجموعه‌هایی مانند سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی می‌توانند با نقش‌آفرینی در حوزه سیاست‌گذاری و تسهیل ارتباطات، زمینه گسترش همکاری‌های بین‌المللی شرکت‌های دانش‌بنیان را فراهم کنند.

وی در پایان با اعلام آمادگی برای همکاری‌های بیشتر افزود: مرکز راهبری ستاد‌های توسعه اقتصاد دانش‌بنیان آمادگی دارد در صورت نیاز، از ظرفیت‌های کارشناسی و گروه‌های تخصصی خود برای طراحی و اجرای برنامه‌های مشترک در حوزه توسعه بازار و همکاری‌های بین‌المللی استفاده کند تا مسیر رشد و امیدآفرینی برای شرکت‌های دانش‌بنیان هموارتر شود.

در این نشست همچنین دبیران ستاد‌های توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، ضمن تشریح فعالیت‌ها و چشم‌انداز‌های ستاد در حوزه تعاملات بین‌المللی، به تبادل نظر درباره راهکار‌های تقویت حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در بازار‌های جهانی، شناسایی و رفع موانع صادرات محصولات فناورانه و طراحی برنامه‌های مشترک برای توسعه تعاملات علمی و فناوری پرداختند. در پایان مقرر شد پیشنهاد‌ها و دیدگاه‌های مطرح‌شده در قالب یک بسته سیاستی و اجرایی جمع‌بندی و برای طرح در سطوح تصمیم‌گیری ارائه شود.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.