پاکستان خواستار لغو یا محدودسازی «حق وتو» در شورای امنیت شد

صدا و سیما چهارشنبه 26 فروردین 1405 - 10:37
نماینده پاکستان در سازمان ملل متحد با اتخاذ موضعی صریح، خواستار لغو کامل یا اعمال محدودیت‌های سخت گیرانه بر حق وتو در شورای امنیت شد.

پاکستان خواستار لغو یا محدودسازی «حق وتو» در شورای امنیت شد

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از اسلام آباد به نقل از سایت خبری «رادیو پاکستان»، در جریان سومین دور مذاکرات بین دولتی در نیویورک، «عاصم افتخار احمد» نماینده پاکستان در سازمان ملل متحد اعلام کرد: بن بست‌های مکرر در شورای امنیت نتیجه سوءاستفاده اعضای دائم از حق وتو است و این مسئله به مانعی جدی در مسیر حفظ صلح و امنیت جهانی تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینکه حق وتو بازتابی از یک ساختار قدیمی و ناکارآمد است، تاکید کرد که اعطای این امتیاز به اعضای جدید نیز با تناقض‌های جدی همراه خواهد بود.

به گفته او، موضع پاکستان روشن است: یا این اختیار باید به‌طور کامل لغو شود یا استفاده از آن به‌شدت محدود گردد.

نماینده پاکستان همچنین بر ضرورت افزایش شفافیت و پاسخگویی در استفاده از حق وتو تاکید کرد و خواستار نقش‌آفرینی مؤثرتر مجمع عمومی سازمان ملل در این زمینه شد.

در ادامه پاکستان پیشنهاد داد که به‌جای افزایش اعضای دائم، تعداد اعضای منتخب شورای امنیت افزایش یابد تا توازن قدرت بهبود پیدا کند و هزینه سیاسی استفاده از وتو بالا برود.

به گفته وی افزایش تعداد اعضا می‌تواند روند استفاده از وتو را دشوارتر کرده و نیازمند اجماع گسترده‌تری کند.

در پایان پاکستان بر لزوم انجام اصلاحات جامع در ساختار شورای امنیت تاکید کرد و اعلام داشت: در صورت پیگیری اصلاحات واقعی، نباید هیچ کشوری از امتیازات ویژه برخوردار باشد.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.