آخرین اخبار از مذاکرات ایران و آمریکا در پاکستان (۲)

صدا و سیما شنبه 22 فروردین 1405 - 17:22
مذاکرات هئیت مذاکره کننده ایرانی و طرف آمریکایی در اسلام آباد آغاز شد.

آغاز مذاکرات ایران و آمریکا در اسلام آباد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، پیرو رایزنی‌های فشرده در اسلام آباد، پیشرفت گفت‌و‌گو‌ها و محدود کردن حمله به بیروت و مناطق جنوبی لبنان که به معنی پیشرفت در اجرای آتش بس محسوب می‌شد و نیز پذیرش آزادسازی دارایی‌های ایران از جانب طرف امریکایی و نیاز به گفت‌و‌گو‌های کارشناسی و فنی دقیق‌تر در این زمینه، مقرر شد که مذاکرات دو هیئت ایران و آمریکا برای نهایی کردن این موضوع‌ها آغاز شود.

 ایران معتقد است که آتش‌بس در لبنان هنوز به طور کامل محقق نشده و آمریکا موظف است که رژیم صهیونسیتی را برای اجرای این تعهد ملزم کند. هیئت ایرانی اعلام کرده این موضوع را به طور جدی از طریق واسطه پاکستانی و همچنین در اتاق مذاکره پیگیری می‌کند. هیئت ایرانی با اعلام بدبینی به طرف مقابل و در نظر گرفتن تجربه بدعهدی‌های آمریکا در این دور از گفت‌و‌گو‌ها با میانجی گری پاکستان حاضر شده است.

شبیری خبرنگار اعزامی خبرگزاری صدا و سیما اعلام کرد: دقایقی قبل گفت‌و‌گو‌های ایران و آمریکا با واسطه گری پاکستان آغاز شده این خبری است که دقایقی پیش از اسلام آباد مخابره شد و من الان در هتل محل گفت‌و‌گو‌های ایران و آمریکا هستم که با واسطه پاکستان این گفت‌و‌گو‌ها انجام می‌شود.

 ایران برای ورود به این گفت‌و‌گو‌ها دو شرط مهم را مطرح کرده بود، دو درخواست را مطرح کرده بود یکی این بود که اموال بلوکه شده ایران در برخی از کشور‌ها آزاد شود که آن طور که کسب اطلاع کردم آمریکایی‌ها پذیرفتند که این اموال آزاد شود این یکی از خواسته‌های ایران بوده، آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند که درباره جنوب بیروت و درباره بیروت و لبنان آتش بس اتفاق افتاده آنطور که من کسب اطلاع کردم ایرانی‌ها و هیئت ایرانی این مسئله را قبول ندارد هر چند که خبر‌هایی که دارد می‌رسد و پیگیری‌هایی که ایران از لبنان دارد انجام می‌دهد حملات به بیروت کاهش پیدا کرده و تقریبا می‌شود گفت آتش بس در بیروت اتفاق افتاده، اما حملات محدود رژیم اشغالگر اسرائیل به جنوب لبنان همچنان ادامه دارد و این یک مسئله‌ای است که الان در اتاق گفت‌و‌گو‌ها دارد درباره آن صحبت می‌شود.

 برای این که آن نکته‌ای که مدنظر جمهوری اسلامی ایران درباره آتش بس در لبنان است اتفاق بیفتد، پس بنابراین آن دو نکته و دو شرطی که ایران برای ورود به این گفت‌و‌گو‌ها داشت یکی مسئله آزادسازی اموال بلوکه شده ایران که من استعلام کردم پذیرفتند که این اموال را آزاد کنند و مسئله لبنان با محدودشدن حملات به بیروت و کاهش حملات در جنوب اتفاق افتاده، اما در بیروت متوقف شده این چیزی بوده که ایران خواسته ودنبال کرده و تا الان این اتفاق افتاده و باید تاکید کنم که الان در اتاق گفت‌و‌گو‌ها آن طور که کسب اطلاع کردم دارد درباره این موضوع صحبت می‌شود .

 

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.