معاون ترامپ: توافق آتش‌بس با ایران شکننده است | ترامپ از تیمش خواسته است که فعلاً از اعمال فشار بر ایران خودداری کنند

همشهری آنلاین چهارشنبه 19 فروردین 1405 - 15:17
جی دی ونس، معاون رئیس جمهور آمریکا، که در ساعات پایانی مذاکرات منجر به آتش‌بس با تهران نقش مهمی داشت، این توافق را «آتش‌بس شکننده» نامید که چیزهای زیادی در مورد ایران به او آموخته است.

به گزارش همشهری آنلاین، ونس که در بوداپست حضور دارد، گفت: اگر ایرانی‌ها با حسن نیت مایل به همکاری با ما باشند، فکر می‌کنم می‌توانیم به توافق برسیم.

وی مدعی شد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، از تیمش خواسته است که فعلاً از استفاده از ابزارهای نظامی، دیپلماتیک و اقتصادی برای اعمال فشار بر ایران خودداری کنند.

ایران و آمریکا در ساعات اولیه روز چهارشنبه پس از ۴۰ روز جنگ با میانجی‌گری پاکستان بر سر یک آتش بس دو هفته‌ای و از سرگیری مذاکرات بر اساس پیشنهاد ۱۰بندی ایران موافقت کردند.

شورای عالی امنیت ملی در بیانیه‌ای تاکید کرد که تهران به یک پیروزی عظیم دست پیدا کرده و واشنگتن را مجبور به پذیرش طرح ۱۰ ماده‌ای خود نمود—که در آن آمریکا به‌طور اصولی متعهد به عدم تجاوز، استمرار کنترل ایران بر تنگه هرمز، پذیرش غنی‌سازی، رفع همه تحریم‌های اولیه و ثانویه ، خاتمه تمامی قطعنامه‌های شورای امنیت و شورای حکام، پرداخت خسارت ایران، خروج نیروهای رزمی آمریکا از منطقه و توقف جنگ در همه جبهه‌ها از جمله حزب‌الله شده است.

سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران، نیز اعلام کرده است که عبور ایمن از تنگه هرمز در طول دوره دو هفته‌ای «از طریق هماهنگی با نیروهای مسلح ایران و با درنظرگرفتن محدودیت‌های فنی امکان‌پذیر خواهد بود».

وی افزود: چنانچه حملات به جمهوری اسلامی ایران متوقف شود، تهران نیز حملات دفاعی خود را متوقف خواهد ساخت.

منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.