آیا ایلان ماسک با عرضه سهام اسپیس‌ایکس می‌خواهد در فضا دیتاسنتر بسازد؟

دیجیاتو دوشنبه 17 فروردین 1405 - 16:31
آیا انتقال سرورها به فضا می‌تواند ارزش‌گذاری ۱.۷۵ تریلیون دلاری ایلان ماسک را در IPO توجیه کند؟ در این مطلب به این موضوع می‌پردازیم. The post آیا ایلان ماسک با عرضه سهام اسپیس‌ایکس می‌خواهد در فضا دیتاسنتر بسازد؟ appeared first on دیجیاتو.

 اسپیس‌ایکس در آستانه عرضه اولیه سهام (IPO) است که انتظار می‌رود طی آن ۷۵ میلیارد دلار سرمایه جذب کند و ارزش شرکت به ۱.۷۵ تریلیون دلار برسد. اما برای توجیه این عدد نجومی، فقط پرتاب راکت و پروژه‌های فعلی این شرکت کافی نیست؛ حالا نوبت به رؤیای جدیدی رسیده است. پیش‌تر «ایلان ماسک»، مدیرعامل اسپیس‌ایکس، درباره راه‌اندازی دیتاسنتر در مدار زمین صحبت کرده بود، حالا سؤال این است که آیا ثروتمندترین فرد جهان می‌خواهد با سرمایه آتی اسپیس‌ایکس این رؤیا را به واقعیت تبدیل کند یا صرفاً قصه جدیدی برای جذب سرمایه بیشتر است؟

مدت‌هاست، مخصوصاً از بعد رونق‌گرفتن هوش مصنوعی مولد، ساختن دیتاسنتر روی زمین کابوس شرکت‌های فناوری شده است. از ممفیس تا اقصی‌نقاط اروپا، مردم دیگر علاقه‌ای ندارند همسایه ساختمان‌های غول‌پیکری باشند که برق شهر را می‌بلعند. در چنین اتمسفری، استراتژی ایلان ماسک تغییر کرده است؛ او به این نتیجه رسیده است که شاید حل‌کردن معادلات پیچیده فیزیک و مکانیک مداری در خلأ، بسیار ساده‌تر از راضی‌کردن سیاستمداران و جوامع محلی روی زمین باشد. درواقع به نظر می‌رسد مسئله اجتماعی روی سیاره ما، بزرگ‌تر از مسئله مهندسی در فضا شده است.

ساخت دیتاسنتر در فضا توسط ایلان ماسک

هرچند ایلان ماسک به ساختن دیتاسنتر ابزار علاقه کرده، اما او در این مسیر تنها نیست و در این مورد پیشرو نیز نبوده است. استارتاپ‌هایی مانند Starcloud زودتر از ماسک چراغ اول را روشن کردند و با جذب سرمایه‌های کلان، نشان دادند که بازار برای پردازش ابری در مدار تشنه است. از سویی رقابت دیرینه‌ استارلینک و آمازون حالا به فاز جدیدی وارد شده است. «جف بزوس» با شبکه ماهواره‌ای لئو و شرکت بلو اوریجین، سایه‌به‌سایه اسپیس‌اکس درحال حرکت است تا از این غافله عقب نماند.

اما نیازی نیست مهندس هوافضا باشیم تا بفهمیم که ساختن دیتاسنتر در فضا چقدر سخت است و می‌دانیم این پروژه فعلاً رنگ‌وبویی فانتزی دارد. قدرت پردازشی که قرار است در فضا مستقر شود، در مقابل اقیانوس داده‌های روی زمین، تنها حکم یک قطره را دارد. هیچ سناریوی محتملی وجود ندارد که در آن، مراکز داده فضایی جایگزین زیرساخت‌های زمینی شوند؛ آنها شاید صرفاً یک مکمل گران‌قیمت و خاص خواهند بود.

بااین‌حال هوشمندی ایلان ماسک در اینجا نه در بخش آی‌تی و مهندسی، بلکه در مدل بیزینس او است:

  1. برای ساخت این دیتاسنترها، باید هزاران ماهواره به فضا پرتاب شود.
  2. هزینه این پرتاب‌ها مستقیماً به جیب خود اسپیس‌ایکس می‌رود.
  3. این چرخش مالی، ترازنامه شرکت را برای عمومی‌شدن سهام درخشان‌تر می‌کند.

درواقع، حتی اگر این مراکز داده در نهایت عملکرد ضعیفی داشته باشند، شرکت اسپیس‌ایکس از فرایند ساخت و پرتاب آنها سود کلانی برده است.

درنهایت سؤال بزرگ اینجاست: اگر تب‌وتاب هوش مصنوعی فروکش کند و شرکت‌ها بفهمند که به این حجم از پردازش (چه در زمین و چه در فضا) نیاز ندارند، چه بلایی سر این سرمایه‌گذاری‌های سنگین می‌آید؟ فعلاً که ورق به نفع ماسک برمی‌گردد. او می‌داند چگونه با ترسیم چشم‌اندازهای بزرگ، ذهن سرمایه‌گذاران را از «سود فعلی» منحرف و به «آینده‌ای درخشان» جلب کند. تا زمانی که قصه جدیدی برای تعریف‌کردن وجود داشته باشد، ایلان ماسک و شرکت‌هایش به حرکت خود در میان ستارگان ادامه خواهند داد.

منبع خبر "دیجیاتو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.