دومینوی سقوط در ناتو و روابط اروپا با اسرائیل

همشهری آنلاین یکشنبه 16 فروردین 1405 - 21:28
جنگ با ایران، آن تله‌ای بود که آمریکا در آن گیر کرد و حالا از داشتن متحدانی در ناتو محروم می‌شود. اروپایی‌ها هم بیش از گذشته، از اسرائیل فاصله می‌گیرند.

به گزارش همشهری‌آنلاین،شکافی که بین دوسوی اقیانوس اطلس بر سر جنگ غیرقانونی آمریکا و اسرائیل علیه ایران رخ داده، هرمرحله عمیق‌تر می‌شود. بعد از اینکه ترامپ تهدید به ترک ناتو کرد و آن را بدون مشارکت آمریکا، ببر کاغذی خواند، خبر تعطیلی پایگاه‌های نظامی آمریکا یکی یکی در کشورهای اروپایی به گوش می‌رسد.اول ایتالیا که به هواپیماهای آمریکایی قبل از انجام مأموریت‌ در خاورمیانه، اجازه فرود در پایگاه هوایی «سیگونلا» در جزیره سیسیل را به‌دلیل عدم درخواست مجوز نداد. تئو فرانکن، وزیر دفاع بلژیک هم احتمال خروج نیروهای آمریکایی از اروپا، بستن پایگاه‌های نظامی و توقف اشتراک‌گذاری اطلاعات با اروپایی‌ها توسط ترامپ را رد نکرد. هرچند او این اقدام را ضربه سنگینی به آمادگی نظامی ناتو در اروپا دانسته چراکه هنوز نیروهای اروپایی آمادگی کافی ندارند تا این خلأ را به تنهایی پر کنند. تیرگی روابط اروپایی‌ها با آمریکا محدود نمی‌شود، رومانی‌ها درحال بررسی لغو خرید پهپادها از اسرائیل به‌دلیل ناکارآمدی و انهدام تعداد بالای آنها در جنگ ایران هستند. وزیر دفاع فرانسه هم از توقف فروش تسلیحات به اسرائیل خبر داده بود و گفت فقط ارسال برخی قطعات نظامی مجاز به شکل موردی مربوط به دفاع جوامع غیرنظامی خواهند بود.

منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.