به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری تسنیم، در تاریخ سیاست خارجی آمریکا، کمتر چهرهای را میتوان یافت که بیشتر از جان بولتون از ضرورت بمباران ایران دفاع کرده باشد و بیشتر از او معتقد باشد که سرنگونی جمهوری اسلامی ایران کاری سهل و آسان است. بولتون نه فقط یک منتقد ایران، که یک ایدئولوگ تمامعیار بود.
سوابق او در این زمینه بینظیر است. در سال 2015، در عنوان مقالهای در نیویورکتایمز نوشت: «برای توقف بمب ایران، ایران را بمباران کنید.» در ژانویه 2018، در والاستریت ژورنال نوشت که «سیاست اعلامشده آمریکا باید پایان دادن به انقلاب اسلامی 1979 قبل از چهلمین سالگردش باشد.»
در دوران مشاور امنیت ملی ترامپ، از پنتاگون خواست گزینههای نظامی علیه ایران را تهیه کند. همکارانش در کاخ سفید میگفتند که حتی ترامپ هم گاهی بولتون را «خیلی تند» میدانست.
اما شاید روشنترین تصویر از میزان اطمینان بولتون به سقوط قریبالوقوع جمهوری اسلامی را باید در سخنرانیهایش برای گروهک منافقین جستجو کرد-گروهکی که خود آمریکا تا سال 2012 آن را در فهرست گروههای تروریستی داشت.
بولتون در هشت نوبت برای این سازمان سخنرانی کرد و در هر بار، سرنگونی جمهوری اسلامی را نه آرزو، که وعدهای مسلم توصیف کرد. او در یکم جولای 2017، در گردهمایی گروهک منافقین در پاریس پیشبینی کرد که جمهوری اسلامی ایران چهل سالگیاش را جشن نخواهد گرفت. او گفت: «به همین دلیل است که ما، قبل از 2019، در تهران جشن خواهیم گرفت.»
او با وجود این فوریه 2019 که ایران تولد چهل سالگیاش را جشن گرفت بدون اعتراف به اشتباهش باز هم پیشبینی اشتباه دیگری مطرح کرد و گفت که فکر نمیکند جمهوری اسلامی ایران سالهای بیشتری برای گرفتن جشن سالگرد داشته باشد.
بولتون اما این روزها به گونه دیگری حرف میزند به گونهای که به گفته بعضی از تحلیلگران به نظر میرسد جنگ او را دستکم با بخشهایی از واقعیتها آشتی داده است. هر چند که بخشی از سخنان کنونی بولتون را میتوان به نوعی انتقاد از رئیس سابق خودش هم تلقی کرد اما در لابلای آنها نوعی اعتراف به طرز تفکر و مشی سیاسی خودش که تصور میکرد با بمباران میتواند حکومت ایران را ساقط کرد هم دیده میشود.
در این گزارش برخی از اعترافات جان بولتون در این راستا آورده شدهاند:
مصاحبه با نیوزمکس، 22 ژوئن
بولتون گفته که ایران از این جنگ از لحاظ سیاسی قویتر بیرون آمده است. او گفت که آمریکا و اسرائیل با حملات خود توانستهاند به ایران از لحاظ نظامی و زیرساختی ضربه بزنند اما نتوانستهاند توانایی ایران برای استفاده از تنگه هرمز به عنوان اهرم فشار را از بین ببرند.
مصاحبه با اندیتیوی، 19 ژوئن
جان بولتون گفت که تبعات اقتصادی بحرانهای ایجادشده بعد از جنگ ترامپ را غافلگیر کرد و باعث شد ایران بتواند از تنگه هرمز به عنوان یک اهرم فشار استفاده کند.
مصاحبه با یورونیوز، 16 ژوئن
بولتون گفت که «ایرانیها با ترامپ هر طور که خواستند بازی کردند و به همین دلیل است که به توافق مورد نظر خود دست یافتهاند». او همچنین گفت که ترامپ تشنه توافق است و ایرانیها او را به هر سمتی که خواستهاند هدایت کردهاند.
«تغییر در رهبری فقط به این خاطر است که ما چهارصد-پانصد نفر از بالاترین مقامات رژیم موجود را کشتهایم و اکنون نوبت به معاونان و جانشینان آنها رسیده است. پس بله، افراد عوض شدهاند، اما رژیم همچنان همان رژیم متعصب است.»
12 می، یادداشت والاستریتژورنال
جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید در دور اول ریاستجمهوری دونالد ترامپ در یادداشتی انتقادی در والاستریتژورنال ترامپ را به دلیل توقف زودهنگام حملات علیه ایران سرزنش کرده و او را با «آنتونی ایدن» نخستوزیر شکستخورده بریتانیا در بحران سوئز مقایسه کرده است.
نویسنده تأکید کرده بود که ترامپ در یک تله گرفتار شده است؛ از یک سو تشنه توافقی است که بتواند نام آن را «پیروزی» بگذارد و از سوی دیگر بهشدت میترسد که توافقی مشابه برجام (مانند اوباما) امضا کند و مورد ملامت قرار گیرد. این تزلزل باعث شده ایران پاسخی «کاملاً غیرقابل قبول» به چارچوب پیشنهادی آمریکا بدهد.
بولتون برای نقد ترامپ به بحران کانال سوئز (1956) باز گشته و نوشته بود حمله «آنتونی ایدن» (نخستوزیر وقت بریتانیا) برای بازپسگیری کانال سوئز باعث فروپاشی امپراتوری بریتانیا و استعفای ایدن شد.
بولتون نوشته بود که جنگ علیه ایران به نقطهای رسیده که تهران میتواند مانند یک «کلید برق»، هر زمان که بخواهد فشار را بر اقتصاد جهانی کم و زیاد کند.
اول آوریل، نیوزنیشن
بولتون توضیح داد که ایران با بستن تنگه هرمز در نتیجه جنگ آمریکا و اسرائیل چه برگ برندهای کسب کرده است: «این به آنها ثابت میکند که میتوانند تنگه هرمز را مثل کلید برق روشن و خاموش کنند.»
31 مارس، نیوزنیشن
او در این مصاحبه ادعاهای دونالد ترامپ مبنی بر اینکه در ایران تغییر حکومت اتفاق افتاده را رد کرد و گفت که وضعیتی که در نتیجه جنگ اتفاق افتاده بدتر از حالتی است که آمریکا کنار میایستاد و هیچ کاری علیه ایران انجام نمیداد.
11 مارس، انپیآر
بولتون در مصاحبهای با NPR در یازدهم مارس 2026 از عدم توجه آمریکاییها به تسلط ایران بر تنگه هرمز ابراز نگرانی کرد و گفت: «نگران هستم که توانایی ایران در تنگه هرمز به اندازه کافی جدی گرفته نشد. ترامپ چند روز پیش گفت نیروی دریایی ایران کاملاً نابود شده. حالا فهمیدیم دیروز بود که شانزده فروند شناور مینگذار را منهدم کردیم.
انتهای پیام/