بزرگ‌ترین شبکه سازمان‌های اقلیمی جهان، تجاوز علیه ایران را محکوم کرد

صدا و سیما پنج شنبه 28 اسفند 1404 - 21:32
بزرگترین شبکه سازمان‌های اقلیمی جهان، حمله آمریکا و اسرائیل به ایران را به عنوان «یک اقدام تجاوزکارانه غیرقانونی» که «با معیار‌های تخریب محیط زیست مطابقت دارد» محکوم کرده است.

بزرگ‌ترین شبکه سازمان‌های اقلیمی جهان، تجاوز علیه ایران را محکوم کرد

 به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاری صدا و سیما از لندن، تارنمای روزنامه تایمز نوشت شبکه اقدام اقلیمی، گروهی فراگیر برای بیش از ۱۹۰۰ سازمان جامعه مدنی در بیش از ۱۳۰ کشور، روز پنج شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «آتش‌بس فوری و دائمی تنها راه پیش رو است.»

این شبکه افزود: چنین «حملات یک جانبه» از سوي «منافع امپریالیستی» تهدیدی برای کشور‌های سراسر جنوب جهان است.

در این بیانیه آمده است که کشتار بیش از ۱۶۰ دختر دانش‌آموز در یک مدرسه ابتدایی در میناب، جنوب ایران، در همان آغاز حمله غافلگیرانه آمریکا و اسرائیل به ایران، نمادی از «عادی‌سازی مرگ غیرنظامیان» بود که با نسل‌کشی در غزه تشویق شده بود.

به نوشته تایمز، در ادامه این بیانیه آمده است: حملات به تأسیسات ذخیره‌سازی نفت ایران آسیب‌های گسترده بهداشتی و زیست‌محیطی را به بار آورده است. انبار‌های سوخت در حال سوختن، هوا، زمین، آب و ریه‌ها را مسموم می‌کنند که مدت‌ها پس از توقف بمباران در جو باقی می‌مانند. این امر با معیار‌های تخریب محیط زیست مطابقت دارد. شرکت‌ها، مؤسسات مالی و صنایع تسلیحاتی بخشی از همان اقتصاد جنگی مبتنی بر سوخت فسیلی‌اند که از تخریب سود می‌برند و در عین حال به فروپاشی اقلیمی سرعت می‌بخشند. عدالت اقلیمی نمی‌تواند در جهانی وجود داشته باشد که در آن جنگ و مصونیت از مجازات اجازه گسترش بی‌قید و شرط داشته باشد.

تارنمای روزنامه تایمز همچنین نوشت اسرائیل می‌گوید آمریکا به هماهنگی حمله به میدان گازی کمک کرده است، برغم ادعای ترامپ مبنی بر اینکه او از آن بی‌اطلاع بوده است. پیت هگست، وزیر جنگ آمریکا نیز امروز ادعای دونالد ترامپ را مبنی بر اینکه رئیس جمهور آمریکا از حمله به میدان گازی پارس جنوبی ایران بی‌اطلاع بوده است تکرار کرد. با این حال، رویترز گزارش می‌دهد که اسرائیل می‌گوید حمله به تأسیسات گازی با هماهنگی ایالات متحده انجام شده است.

چهارشنبه شب، ترامپ در رسانه‌های اجتماعی نوشت که واشنگتن «از این حمله خاص چیزی نمی‌دانست» و اسرائیل به میدان گازی حمله بیش تری نخواهد کرد مگر اینکه ایران دوباره به قطر حمله کند.

به نوشته تارنمای تایمز، سه مقام اسرائیلی که به شرط ناشناس ماندن با رویترز صحبت کردند، گفتند که اسرائیل از اظهارات ترامپ متعجب نشده است. آنان این را مشابه وضعیتی توصیف کردند که پس از حمله اسرائیل به انبار‌های سوخت در ایران چند هفته پیش رخ داد. پس از آن حملات، پیت هگست، رئیس پنتاگون، گفت که در «آن مورد خاص، حملات ما نبودند».

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.