
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاری صدا و سیما از اسلام آباد به نقل از خبرگزاری آج نیوز، این سرکنسولگری بهویژه پیش از حمله سال ۲۰۰۱ آمریکا به افغانستان و همچنین در دوران و پس از آن، بهعنوان یک مرکز کلیدی عملیاتی و لجستیکی مورد استفاده قرار میگرفت و نقش مهمی در هماهنگی فعالیتهای آمریکا در شمالغرب پاکستان و مسیرهای زمینی منتهی به کابل ایفا میکرد.
به گفته منابع آگاه، بررسی طرح تعطیلی این نمایندگی دیپلماتیک بیش از یک سال پیش و در چارچوب سیاست کاهش حجم نهادهای فدرال در دوره ریاستجمهوری دونالد ترامپ آغاز شده بود. در همین راستا، سال گذشته دولت آمریکا اقدام به کاهش گسترده نیروها در وزارت خارجه کرد که شامل اخراج هزاران دیپلمات و تقریباً انحلال کامل کارکنان آژانس توسعه بینالمللی آمریکا موسوم به یو اساید بود.
بر اساس اطلاعیه رسمی، در سرکنسولگری پيشاور ۱۸ دیپلمات و مقام آمریکایی به همراه ۸۹ کارمند محلی مشغول به کار هستند و روند تعطیلی این مرکز حدود ۳ میلیون دلار هزینه در بر خواهد داشت. با این تصمیم، سرکنسولگری پيشاور نخستین مأموریت کامل دیپلماتیک آمریکا در خارج از کشور است که در چارچوب طرح بازسازی ساختار وزارت خارجه تعطیل میشود.
این تصمیم در حالی اعلام شده است که طی هفتههای اخیر، شهرهای مختلف پاکستان پس از اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن رهبر معظم انقلاب اسلامی، شاهد تظاهرات گسترده مردمی علیه سیاستهای آمریکا بودهاند.
در جریان این اعتراضها، معترضان در شهر کراچی نیز به سرکنسولگری آمریکا حمله کرده و خشم خود را نسبت به سیاستهای واشنگتن در منطقه ابراز کردند. در طول این تظاهراتهای مردمی در سرتاسر پاکستان بیش از ۳۶ نفر از جوانان انقلابی پاکستان جان باخته و ۲۰۰ نفر زخمی شدند.
تحلیلگران معتقدند که افزایش فضای ضدآمریکایی در پاکستان و فشارهای امنیتی، در کنار برنامههای کاهش هزینههای دولت آمریکا، از جمله عواملی بوده که در تصمیم واشنگتن برای تعطیلی این نمایندگی دیپلماتیک مؤثر بوده است.