سخنگوی وزارت خارجه: برای عبور از تنگه هرمز عوارض نمی‌گیریم

فرارو دوشنبه 04 خرداد 1405 - 18:15
اسماعیل بقائی با تأکید بر اینکه «برای عبور از تنگه عوارض نمی‌گیریم»، گفت: خدمات ناوبری به اضافه اقدامات لازم برای صیانت از محیط زیست تنگه هرمز، خلیج فارس و دریای عمان نیازمند دریافت خدماتی است.

اسماعیل بقائی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز دوشنبه چهارم خردادماه در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت و به سؤالات مطرح شده پاسخ داد. 

به گزارش ایرنا، اسماعیل بقائی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه «تحت چه شرایطی تنگه هرمز باز می‌شود؟ آیا قرار است مبلغی از کشتی‌ها موقع عبور از این تنگه گرفته شود یا خیر؟» گفت: ما عوارض نمی‌گیریم؛ به نظرم باید در به کارگیری کلمات دقت کرد. ما به دنبال اخذ عوارض نیستیم.

وی تأکید کرد: دو نکته را باید در نظر داشته باشیم: اول اینکه اقدامات ایران و عمان برای تدوین یک پروتکل یا سازوکار جهت اطمینان از تردد ایمن کشتی‌ها از تنگه هرمز، یک اقدام مسئولانه و مطابق با حقوق بین‌الملل است؛ هم برای منافع و امنیت ملی ایران و عمان به عنوان کشورهای ساحلی و هم برای خیر عمومی جامعه بین‌الملل. طبیعی است که در این روند، خدماتی ارائه می‌شود؛ خدمات ناوبری به اضافه اقدامات لازم برای صیانت از محیط زیست تنگه هرمز، خلیج فارس و دریای عمان. این‌ها نیازمند دریافت هزینه‌هایی است؛ بنابراین نباید عنوان عوارض را استفاده کرد. ایران و عمان در این مسیر مسئولانه تلاش می‌کنند و امیدواریم هرچه سریع‌تر به نتیجه نهایی برسیم.

منبع خبر "فرارو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.