بیانیه مشترک ایران و عمان در خصوص نقشه جدید برای مدیریت تنگه هرمز

پارسینه سه شنبه 02 تیر 1405 - 16:07
ایران و عمان در بیانیه‌ای مشترک بر تداوم همکاری برای حفظ امنیت و آزادی کشتیرانی در تنگه هرمز تأکید کردند و از توافق برای ادامه گفت‌وگوها درباره مدیریت آینده ناوبری در این گذرگاه راهبردی خبر دادند.

به گزارش پارسینه و به نقل از ایسنا، ایران و عمان در بیانیه‌ای مشترک بر تداوم همکاری برای حفظ امنیت و آزادی کشتیرانی در تنگه هرمز تأکید کردند و از توافق برای ادامه گفت‌وگوها درباره مدیریت آینده ناوبری در این گذرگاه راهبردی خبر دادند.

در متن این بیانیه آمده است: سلطنت عمان و جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان دو کشور ساحلی مشرف بر تنگه هرمز، بر پایبندی خود به تضمین عبور ایمن از این تنگه مطابق با احکام مرتبط حقوق بین‌الملل تأکید و همزمان بر حاکمیت و حقوق حاکمیتی خود بر آب‌های سرزمینی‌شان در تنگه هرمز تأکید داشتند.

دو طرف توافق کردند گفت‌وگوها درباره این موضوع از طریق یک کارگروه مشترک میان وزارتخانه‌های امور خارجه دو کشور؛ با هدف دستیابی به توافقی درباره نحوه مدیریت ناوبری در تنگه هرمز در آینده، خدمات مرتبط با آن و هزینه‌های مربوطه، مطابق با استانداردهای بین‌المللی ادامه یابد.

طرفین همچنین توافق کردند، رایزنی‌هایی با کشورهای ساحلی منطقه و دیگر طرف‌های ذی‌ربط انجام دهند.

دو کشور تأکید کردند، تمامی ترتیبات مرتبط با تنگه هرمز باید با احترام کامل به حاکمیت و حقوق حاکمیتی دو کشور مشرف بر این تنگه انجام شود.

جمهوری اسلامی ایران و عمان بار دیگر بر تعهد خود به حفظ تنگه هرمز به‌عنوان یک گذرگاه آبی امن و باز برای ناوبری بین‌المللی تأکید کردند و ادامه همکاری‌ها برای تقویت ایمنی دریایی، آزادی کشتیرانی و ثبات منطقه‌ای را ضروری دانستند.

منبع خبر "پارسینه" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.