ناکامی‌های آمریکا در قبال ایران از منظر رسانه‌ها و کارشناسان

صدا و سیما یکشنبه 13 اردیبهشت 1405 - 10:22
رسانه‌های انگلیسی معتقدند که عقب‌نشینی‌های رئیس‌جمهور آمریکا از مواضعش در قبال ایران، همراه با تغییرات و برکناری‌ها در ساختار قدرت این کشور، نشانه‌هایی از تزلزل در حاکمیت آمریکا است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از لندن؛ نشریه انگلیسی گاردین در تحلیلی با درج اینکه ایران حول یک راهبرد جدید که از دل جنگ زاده شده متحد است، به نقل از حسن احمدیان استاد دانشگاه در ایران نوشت: نظام سیاسی ایران بسیار نهادینه شده است، نظام دیگری را پیدا نمی‌کنید که رهبران و فرماندهان رده بالای آن ترور شوند و قادر به ادامه مبارزه و هدایت جنگ تلافی جویانه علیه دو دشمن بزرگ باشد.

گاردین اهرم تنگه هرمز را برای مقابله با فشار ترامپ، لغو تحریم‌ها و دریافت غرامت، کلید ماجرا دانست که می‌تواند موازنه قدرت را به طور محسوسی به نفع ایران تغییر دهد.

جهان با نفت حرکت می‌کند، اما خیلی‌ها نمی‌دانند که یک تنگه با عرض حدود ۳۳ کیلومتر در باریک‌ترین نقطه، نبض قلب اقتصاد جهان است و روزانه ۲۰ درصد از نفت مورد نیاز جهان از همین تنگه می‌گذرد. به عقیده برخی کارشناسان در انگلیس تنگه هرمز به اندازه‌ای اهمیت دارد که اگر عطسه کند همه جهان سرما خواهد خورد.

اِنریک ناتال کارشناس ارشد اقتصادی درباره اهمیت خلیج فارس گفت: برای درک اهمیت تنگه هرمز باید گفت گذر روزانه ۱۴ میلیون بشکه نفت کم شده است علاوه بر آن ۶۵۰ میلیون بشکه از ذخایر نفتی هم از دست رفته است حتی اگر فردا تنگه هرمز باز شود برای جبران کمبود حدود یک و نیم میلیارد بشکه نفت و فرآورده‌های نفتی، ماه‌ها زمان لازم است.

همزمان نشریه دیلی تلگراف دیگر روزنامه انگلیسی با درج اینکه پنتاگون در هرج و مرج و خیانت فرورفته است، اخراج وزیر نیروی دریایی آمریکا را نشانه اشکار ناامیدی ترامپ از شکستن بن بست جنگ با ایران دانست.

دیلی تلگراف برکناری جان فیلان را که یکی از فاداران و حامیان اصلی مالی ترامپ در انتخابات بود، نشانه عمق اختلافات کاخ سفید با پنتاگون می‌داند و نتیجه می‌گیرد که آمریکا برای خروج آبرومندانه از این جنگ در بن بست است و به همین علت ترامپ آتش‌بس را برای مدت نا محدود تمدید کرده است در حالی که این جنگ از چهار تا شش هفته‌ای که ترامپ برای رسیدن به اهدافش وعده داده بود فراتر رفته است.

کاترین کازمینسکی کارشناس امنیتی در این باره گفت: بسیاری از آمریکایی‌ها می‌پرسند چرا به جای اصلاح سیاست‌ها و رویکردها، ژنرال‌های با تجربه اخراج می‌شوند؟ افرادی که بعضا سی سال در ارتش خدمت کردند و چندین دولت دموکرات و جمهوری خواه را دیده‌اند. او معتقد است ترامپ و وزیر جنگش هگزت می‌خواهند فرماندهان به او و حزبش متعهد باشند نه کشور.

برخی محافل سیاسی و رسانه‌ای در انگلیس می‌گویند ناکامی رئیس جمهور آمریکا در رسیدن به اهدفش در قبال ایران در بحبوحه جنگ، دومینویی از برکناری‌ها را شکل داده است که تاکنون ۱۵ مقام دولتی از جمله شماری از فرماندهان ارشد نظامی را شامل شده است.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.