
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ نخستوزیر اسپانیا در واکنش به حمله غیرقانونی رژیم صهیونیستی علیه کشتیهای ناوگان «صمود» و ربایش برخی سرنشینان آن گفت که اسرائیل با حمله به یک ناوگان غیرنظامی، بار دیگر قوانین بینالمللی را نقض کرد.
«پدرو سانچز» تاکید کرد که اتحادیه اروپا باید فوراً توافقنامه همکاری با اسرائیل را لغو کند.
وزیر امور خارجه اسپانیا، هم کاردار سفارت رژیم اشغالگر در مادرید را برای ابلاغ «شدیدترین محکومیت» نسبت به بازداشت اعضای «ناوگان پایداری» که در مسیر خود به سوی غزه در حرکت بودند، احضار کرد.
بر اساس گزارش مسئولان ناوگان، حدود ۱۷۵ فعال بازداشت شدهاند که نزدیک به ۳۰ نفر از آنها شهروند اسپانیا هستند.
سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا هم در اظهاراتی با اشاره به تعرض رژیم صهیونیستی به کشتیهای ناوگان بشردوستانه «الصمود ۲» در آبهای بینالمللی و به اسارت گرفتن خشونتبار فعالان حامی مردم فلسطین، از این رژیم به دلیل نقض قوانین بینالمللی انتقاد کرد.
مسئولان ناوگان صمود که برای شکستن محاصره نوار غزه به سمت این منطقه در حرکت بود، اما با حمله رژیم صهیونیستی رو به رو شد اعلام کردند، صهیونیستها ۲۱ کشتی متعلق به ناوگان غیر نظامی صمود را تخریب و رها کردند. آنها فعالان غیرنظامی را سرگردان رها کرده و برخی دیگر را ربودند.
مسئولان مذکور افزودند: صهیونیستها روشهای تخریب هدفمند خود را در آبهای بینالمللی اجرا میکنند.
این اقدام صهیونیستها موجی از انتقادهای بینالمللی را برانگیخت. پارلمان ترکیه این اقدام را «دزدی دریایی و جنایت جنگی» خواند و خواستار آزادی فوری فعالان بازداشتشده شد.
در همین حال، سازمان عفو بینالملل اعلام کرد که این «توقیف غیرقانونی» بار دیگر پیامدهای خطرناک دههها مصونیت از مجازات را یادآور میشود.
ایتالیا نیز که ۲۴ نفر از شهروندانش در ناوگان حضور داشتند، این اقدام رژیم صهیونیستی را محکوم کرد و خواستار آزادی فوری آنها شد.