متجاوز هیچ ارزشی برای حقوق بین‌الملل قائل نیست

صدا و سیما چهارشنبه 09 اردیبهشت 1405 - 16:17
معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در دیدار با رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ گفت: متجاوز هیچ ارزشی برای حقوق بین‌الملل قائل نیست.

   متجاوز هیچ ارزشی برای حقوق بین‌الملل قائل نیست

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، خانم میریانا اسپولیاریک، رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، صبح امروز چهارشنبه با کاظم غریب‌آبادی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با تشریح جنایات ارتکابی آمریکا و رژیم صهیونیستی در تجاوز نظامی علیه ایران، به شمول حمله به صد و سی هزار هدف غیرنظامی، مسکونی، بیمارستان ها، مدارس و زیرساخت‌های غیر‌نظامی، از جمله حمله به مدرسه میناب، که مشخص شد با علم و قصد انجام شده،   این اعمال را مصداق جرائم جنگی و جنایت علیه بشریت دانست و بیان کرد، اگر این رفتار‌ها نشانگر تمدنی است که غرب و آمریکا از آن دم می‌زنند و به دنبال تحمیل آن در چارچوب دمکراسی و حقوق بشر و سبک زندگی خود به سایر کشور‌ها هستند، مردم جهان از این تمدن بیزارند.

وی همچنین افزود: امروز از حقوق بین‌الملل و حقوق بین‌الملل بشردوستانه تنها اسمی باقی مانده و طرف متجاوز هیچ ارزشی برای این چارچوب‌ها قائل نیست. مجامع بین‌المللی نیز واکنش درخوری به این جنایات نشان ندادند و تجاوز غیر قانونی به ایران و انجام این جنایات جنگی را محکوم نکردند.

غریب‌آبادی در ادامه با اشاره به حمایت برخی کشور‌های منطقه از تجاوز نظامی علیه ایران با در اختیار قرار دادن قلمرو و امکانات و تاسیسات نظامی مستقر در این کشورها، خاطرنشان کرد: با ارائه این حمایت‌ها که مستند هم شده است، نمی‌توان برخی دولت‌های همسایه را دولت بی‌طرف محسوب نمود و آنها از لحاظ حقوقی بخشی از این تجاوز محسوب می‌شوند و ایران ناگزیر بود تا به تجاوزاتی که از مبدا این کشور‌ها انجام می‌شود، پاسخ متناسب جهت دفع و رفع آن بدهد.

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه بر انسجام و همبستگی مردم ایران در حمایت از نیرو‌های مسلح مقتدر در دفاع از تمامیت سرزمینی و حاکمیت و امنیت ملی ایران تأکید و تصریح کرد، دشمنان در ارزیابی مقاومت و ایستادگی مردم متمدن و ریشه‌دار ایران دچار اشتباه محاسباتی شدند.

غریب آبادی تاکید نمود: طرف‌های متجاوز، که بنا بر گفته خودشان از کشتار لذت می‌برند و به آن می‌بالند، بسیار نیازمند انذار مبتنی بر رعایت اصول قواعد حقوق بشردوستانه بین‌المللی هستند. هر آنچه ایران انجام داده است، در راستای دفاع از خود و مردم سرزمین خود بوده است.

رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ با تشریح اهداف سفرش به تهران و دیدار با مقام‌های کشورمان، بر لزوم رعایت اصول حقوق بشردوستانه بین‌المللی  در منازعات مسلحانه بین‌المللی از سوی تمامی طرف‌ها تاکید کرد و ابراز امیدواری نمود که با تداوم روند دیپلماسی و مذاکرات، شاهد پایان جنگ و برقراری صلح و ثبات و آرامش در منطقه باشیم.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.