چرا شهروندان نیوزیلند به تعداد بی‌سابقه‌ای کشورشان را ترک می‌کنند؟

عصر ایران سه شنبه 01 اردیبهشت 1405 - 11:21
نیوزیلند دهه‌هاست با کاهش متوسط جمعیت شهروندانش روبه‌رو بوده است، اما این کاهش معمولا با ورود مهاجران جبران می‌شد.

نیوزیلند در عرض تنها یک سال شاهد خروج بیش از ۷۰ هزار نفر از شهروندان خود از کشور بوده است.

اگرچه این رقم در نگاه اول چندان بزرگ به نظر نمی‌رسد، اما تقریبا معادل ۱/۴ درصد از جمعیت این جزیره در جنوب‌ غرب اقیانوس آرام است که حدود ۵/۱ میلیون نفر جمعیت دارد.

بزرگ‌ترین موج خروج نیوزیلندی‌ها در چند دهه اخیر، کم‌کم باعث نگرانی در این کشور شده است.

مهاجران معمولا مقصدهای دوردستی مانند اروپا یا ایالات متحده را انتخاب نمی‌کنند. آن‌ها با پروازی نسبتا کوتاه به کشوری می‌روند که از نظر تاریخی اصلی‌ترین مقصدشان بوده است: استرالیا.

این پدیده تازه نیست، اما شدت و زمینه آن جدید است.

نیوزیلند دهه‌هاست با کاهش متوسط جمعیت شهروندانش روبه‌رو بوده است، اما این کاهش معمولا با ورود مهاجران جبران می‌شد.

با این حال، در دو سال گذشته روند خروج شهروندان به‌شدت شتاب گرفته است؛ همزمان با تضعیف بازار کار و گسترش این تصور که اقتصاد کشور در رکود باقی مانده است.

چند مسافر در حال سوار شدن در هواپیما

مقایسه با استرالیا که تولید ناخالص داخلی بالاتری دارد، دستمزدها سخاوتمندانه‌تر است و فرصت‌های شغلی بیشتری فراهم می‌کند، به موضوعی فراگیر در گفت‌وگوهای روزمره، شبکه‌های اجتماعی و تیترهای روزنامه‌ها در نیوزیلند تبدیل شده است.

منبع: bbc

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر

منبع خبر "عصر ایران" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.