نظر رهبری درباره مدیریت تنگه هرمز چیست؟

نامه نیوز چهارشنبه 26 فروردین 1405 - 07:16
خبر مهم از مکان مذاکرات ایران و آمریکا در دور دوم منتشر شد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

چندثانیه : بر اساس اظهارات منتشرشده، رهبر جدید ایران تأکید کرده است که آینده مدیریت این تنگه با گذشته متفاوت خواهد بود.

علی هاشم، خبرنگار الجزیره در خاورمیانه نوشت؛

منابع مطلع از جریان گفت‌وگوها اعلام می‌کنند که در حال حاضر دو مکان برای ادامه رایزنی‌ها مطرح است: اسلام‌آباد و استانبول. با این حال، تاکنون هیچ تأیید رسمی از سوی مقامات ایرانی درباره گام بعدی مذاکرات منتشر نشده است.

به گفته این منابع، هنوز نکات حل‌نشده متعددی در روند گفت‌وگوها باقی مانده است. یکی از این موارد، موضوع مدت‌زمان محدودیت غنی‌سازی است. بر اساس گزارش‌ها، ایالات متحده دوره‌ای ۲۰ساله را پیشنهاد داده و در مقابل، طرف ایرانی عددی نزدیک به پنج سال را مطرح کرده است. با وجود این اختلاف، برخی منابع احتمال دستیابی به توافق در این بخش را قابل تصور می‌دانند.

موضوع دیگر، مدیریت و آینده تنگه هرمز است که از آن به‌عنوان یکی از محوری‌ترین چالش‌ها یاد می‌شود. بر اساس اظهارات منتشرشده، رهبر جدید ایران تأکید کرده است که آینده مدیریت این تنگه با گذشته متفاوت خواهد بود.

علاوه بر این، مسئله مقدار اورانیوم با غنای بالا نیز همچنان مطرح است. بنا بر گزارش‌ها، حدود ۴۵۰ کیلوگرم از این مواد در تأسیساتی که به گفته مقامات آمریکایی آسیب دیده، دفن شده است. در مقابل، منابع ایرانی اعلام کرده‌اند که این مواد قرار است از محل فعلی خارج و احتمالاً تا کمتر از سه درصد رقیق شود.

گفت‌وگوها در حالی ادامه دارد که هیچ‌یک از طرف‌ها هنوز جدول زمانی مشخصی برای دور بعدی مذاکرات اعلام نکرده‌اند.

 

منبع خبر "نامه نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.