دانش‌آموزان و ترجیح روابط آنلاین بر تعاملات حضوری

صدا و سیما جمعه 21 فروردین 1405 - 15:45
محققان در پژوهشی جدید با بررسی وضعیت استفاده مشکل‌زا از اینترنت در میان دانش آموزان، معتقدند ترجیح آنان به فعالیت‌های آنلاین نسبت به تعاملات حضوری ممکن است نوجوانان را در معرض مشکلاتی مانند اضطراب اجتماعی و ضعف در مهارت‌های ارتباطی قرار دهد.

دانش‌آموزان و ترجیح روابط آنلاین بر تعاملات حضوری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، آرمان نعیمی از گروه روان‌پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، به همراه دو نفر از همکاران دانشگاهی خود و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان، پژوهشی را درباره وضعیت استفاده مشکل‌زا از اینترنت در میان دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم شهر تهران انجام داده‌اند.

در این پژوهش ۲۵۶ دانش‌آموز از مدارس مقطع دوم متوسطه شهر تهران شرکت داشتند و برای جمع‌آوری اطلاعات آنها، از یک فرم مشخصات فردی و یک پرسشنامه استاندارد و معتبر سنجش استفاده مشکل‌زا از اینترنت استفاده شد. دانش‌آموزان به صورت خودگزارشی به پرسش‌ها پاسخ دادند. سپس داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری و به کمک روش‌های آماری توصیفی و تحلیلی مورد بررسی قرار گرفتند.

نتایج نشان دادند میانگین نمره استفاده مشکل‌زا از اینترنت در بین دانش‌آموزان حدود ۵۰ از ۱۰۰ بوده که بیانگر سطحی متوسط از این پدیده است. در میان ابعاد مختلف بررسی‌شده، بیشترین میانگین مربوط به بُعد «مداخلات اجتماعی» بود. این بُعد به تأثیر استفاده از اینترنت بر روابط و تعاملات اجتماعی فرد اشاره دارد. کمترین میانگین نیز به بُعد «اثرات سوء» اختصاص داشت که پیامد‌های منفی مستقیم را می‌سنجد.

بررسی دقیق‌تر نشان داد در بُعد مداخلات اجتماعی، بیشترین فراوانی مربوط به این موضوع بود که برخی دانش‌آموزان فعالیت‌های اجتماعی آنلاین را به فعالیت‌های حضوری ترجیح می‌دهند. این موضوع می‌تواند زنگ خطری برای کاهش تعاملات رو در رو و تضعیف مهارت‌های ارتباطی باشد.

در بُعد «مشغولیت با اینترنت» نیز بسیاری از دانش‌آموزان اعلام کرده بودند که برای آنلاین بودن بی‌تابی می‌کنند و علاقه زیادی به صرف زمان طولانی در اینترنت دارند. از سوی دیگر، در بُعد اثرات سوء، مشخص شد برخی دانش‌آموزان برای فرار از مشکلات یا احساسات ناخوشایند به اینترنت پناه می‌برند.

پژوهشگران معتقدند ترجیح فعالیت‌های آنلاین به تعاملات حضوری ممکن است نوجوانان را در معرض مشکلاتی مانند اضطراب اجتماعی و ضعف در مهارت‌های ارتباطی قرار دهد. همچنین مشغولیت بیش از حد با اینترنت می‌تواند با مشکلاتی مانند افت تحصیلی، بی‌خوابی و حتی نشانه‌های افسردگی همراه باشد. از این رو، توجه به آموزش مهارت‌های مدیریت زمان، تقویت روابط خانوادگی و آموزش استفاده صحیح از فضای مجازی اهمیت زیادی دارد.

بر اساس نتایج این مطالعه که در «نشریه پرستاری ایران» وابسته به مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران انعکاس یافته‌اند، پیشنهاد شده است که برنامه‌های آموزشی ویژه‌ای برای دانش‌آموزان مقطع متوسطه طراحی و اجرا شود تا از بروز یا تشدید استفاده مشکل‌زا از اینترنت جلوگیری شود. به گفته پژوهشگران، بدین منظور روان‌پرستاران می‌توانند در مدارس نقش مؤثری در ارائه مشاوره، آموزش و پیشگیری در این زمینه ایفا کنند.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.