به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ از کابل، عبدالقیوم سجادی نماینده سابق مجلس افغانستان، در واکنش به تحولات اخیر منطقهای در یاد داشتی نوشت: جنگ میان آمریکا و ایران به تضعیف جدی جایگاه جهانی ایالات متحده انجامیده است.
سجادی با اشاره به نقش آمریکا پس از جنگ جهانی دوم بهعنوان قدرت هژمونی گفته است که این کشور با شعارهایی، چون تأمین امنیت جهانی، حمایت از دموکراسی و حقوق بشر، مشروعیت بینالمللی خود را حفظ کرده بود، اما اقدامات نظامی اخیر علیه ایران این تصویر را «بهشدت خدشهدار» کرده است.
وی افزود: حملات آمریکا از جمله آنچه «کشتار غیرنظامیان» و «ترور رهبران» باعث فروپاشی قدرت نرم این کشور شده و همزمان، ناکامی نظامی در برابر ایران، به تضعیف قدرت سخت آن انجامیده است. به گفته سجادی، مقاومت و پایداری ایران نهتنها باعث شکست اهداف آمریکا شده، بلکه جایگاه جمهوری اسلامی را بهعنوان یک قدرت تأثیرگذار منطقهای تقویت کرده است.
او در عین حال هشدار داده که این تحولات پایان ماجرا نیست و ممکن است اقدامات بعدی آمریکا و متحدانش بویژه در دیگر کشورهای منطقه مانند لبنان ادامه یابد.