ایران میخواهد شرکتهای حملونقل بابت عبور تانکرهای نفت از تنگه هرمز در قالب رمزارز هزینه بپردازند. با اعلام آتشبس دوهفتهای، گفته شده که ایران میخواهد اجازه عبور کشتیها از تنگه هرمز را بدهد اما بابت استفاده از تنگه از آنها هزینه دریافت کند.
به گزارش فایننشال تایمز، «حمید حسینی»، سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و فرآوردههای پتروشیمی امروز اعلام کرد که ایران میخواهد از هر تانکری که از تنگه هرمز عبور میکند، هزینه بگیرد و به بررسی کشتیها بپردازد.
حسینی توضیح داد: «ایران باید هر رفتوآمدی را در تنگه تحت نظر بگیرد تا اطمینان یابد که از این مهلت دوهفتهای برای جابهجایی تسلیحات استفاده نمیشود. هر چیزی میتواند [از تنگه] عبور کند، اما این فرایند برای هر کشتی زمان میبرد و ایران عجلهای در این زمینه ندارد.»
تصمیم درباره شرایط عبور از تنگه توسط شورای عالی امنیت ملی ایران گرفته خواهد شد. اظهارات حسینی حاکی از آن است که کشتیها باید از مسیر شمالی تنگه که نزدیک خط ساحلی است عبور کنند.
حسینی میگوید همه تانکرها باید اطلاعات محموله خود را به ایران ایمیل کنند و بعد ایران به آنها اطلاع خواهد داد که چقدر باید برای عبور از تنگه هزینه بپردازند. او تصریح کرد که تعرفه هر یک بشکه نفت ۱ دلار است و تانکرهای خالی میتوانند به رایگان از تنگه عبور کنند.
حسینی افزود: «هنگامی که ایمیلها دریافت شود و ایران ارزیابیهای لازم را انجام دهد، به کشتیها لحظاتی مهلت داده میشود تا هزینه را با بیتکوین بپردازند.» از رمزارز جهت جلوگیری از ردیابی یا مصادره تعرفهها در اثر تحریمها استفاده میشود.
فایننشال تایمز میگوید تانکرهای حاضر در خلیج فارس امروز یک سیگنال رادیویی دریافت کردند که به آنها هشدار داده بود که اگر بدون دریافت مجوز قصد عبور از تنگه هرمز را داشته باشند، هدف قرار میگیرند.
سرنوشت عبور و مرور از تنگه هرمز یکی از مهمترین و حساسترین موضوعاتی است که مذاکرهکنندگان درباره آنها به بحث مینشینند تا آتشبس فعلی را به صلحی درازمدت تبدیل کنند.