نکات ایمنی برای استفاده از جایگاه‌های سوخت در وضعیت جنگی

دیجیاتو یکشنبه 24 اسفند 1404 - 16:59
در شرایط جنگی که احتمال وقوع حادثه وجود دارد، توجه به نکات و توصیه‌های ایمنی برای کاهش خطرات اهمیت ویژه‌ای دارد. The post نکات ایمنی برای استفاده از جایگاه‌های سوخت در وضعیت جنگی appeared first on دیجیاتو.

از زمانی که حمله آمریکا و اسرائیل به ایران آغاز شده است، رفتار ایمن شهروندان به‌خصوص در جایگاه‌های سوخت اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. در این شرایط توجه به توصیه‌های ایمنی در هنگام مراجعه به جایگاه‌ها می‌تواند جهت مقابله با تهدیدات احتمالی، حفظ ایمنی و کاهش صدمات مفید باشد.

حمله به مخازن سوخت و شرایط جنگی در پایتخت، توجهات را به‌سمت امنیت تأسیسات انرژی و ایمنی شهروندان در اطراف جایگاه‌های سوخت جلب کرده است. اکنون کارشناسان تأکید می‌کنند که رعایت اصول ایمنی، حفظ آرامش و همکاری با متصدیان جایگاه‌ها مهم‌ترین نکاتی است که باید رعایت کرد.

متخصصان می‌گویند شهروندان پیش از هر چیز باید درصورت شنیدن هشدار حمله یا صدای انفجار خونسردی خود را حفظ کنند و از جایگاه دور شوند. پرهیز از ازدحام در محل جایگاه‌ها اهمیت زیادی دارد و تا هنگامی که شرایط دوباره ایمن نشود، بهتر است از حضور در این مکان‌ها خودداری کرد.

علاوه‌براین، وزارت نفت از شهروندان درخواست کرده که از عکاسی، فیلم‌برداری و انتشار تصاویر از جایگاه‌ها پرهیز کنند. درخصوص افرادی که در صف سوخت‌گیری حضور دارند یا داخل اتومبیل هستند نیز گفته شده که در هنگام وقوع حادثه اگر افراد پیاده هستند بهتر است از خودروها و جایگاه فاصله بگیرند و اگر در صف قرار دارند، بهتر است خودرو را با رعایت احتیاط از صف خارج و به محلی امن منتقل کنند.

در بخش دیگری از این توصیه‌ها گفته شده است که اگر فرد سوخت‌گیری خودرو را کامل کرده و امکان جابه‌جایی اتومبیل وجود دارد، پیشنهاد می‌شود که خودرو به محل دیگری منتقل گردد. اما اگر سوخت‌گیری کامل نشده، ادامه آن باید به زمان دیگری موکول شود.

درصورتی‌که انفجار در نزدیکی فرد رخ داده باشد، توصیه حیاتی این است که فرد روی زمین دراز بکشد و با دستان خود از سر و گردن محافظت کند. در این شرایط بهتر است از دویدن در فضای باز خودداری شود. البته اگر فرد بتواند به‌صورت ایمن از جایگاه‌ها فاصله بگیرد، دور شدن از این تأسیسات ایمن‌ترین گزینه خواهد بود.

در بحث پناه‌گیری و مقابله با صدمات انفجار نیز به شهروندان پیشنهاد شده است که پشت دیوارهای ضخیم یا درون گودال‌ها قرار بگیرد. همچنین، اگر امکان پناه‌گرفتن در ساختمان‌ها وجود داشت، استفاده از مکان‌هایی به‌دور از شیشه می‌تواند در کاهش صدمات مؤثر باشد.

وزارت نفت همچنین از شهروندان خواسته است تا در شرایط بحرانی، از کارت شخصی برای سوخت‌گیری استفاده کنند و همکاری‌های لازم را برای مدیریت مصرف داشته باشند.

منبع خبر "دیجیاتو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.