گام جدید تهران و بغداد برای تعمیق همکاری‌های دانشگاهی

ایرنا دوشنبه 11 خرداد 1405 - 09:05
تهران- ایرنا- در سفر معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به بغداد، راهکارهای توسعه همکاری‌های علمی و دانشگاهی ایران و عراق مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از رایزن فرهنگی ایران در عراق، مهدی پندار، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در سفر به عراق بر ضرورت توسعه همکاری‌های علمی و دانشگاهی میان تهران و بغداد تأکید کرد.

وی در این نشست با اشاره به جایگاه دانشگاه‌ها در تقویت روابط راهبردی میان کشورها اظهار داشت: امروز آموزش عالی و دیپلماسی علمی از مهم‌ترین ابزارهای توسعه روابط پایدار میان ملت‌ها به شمار می‌رود و وزارت علوم جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل دارد از برنامه‌های مشترک علمی و دانشگاهی میان ایران و عراق حمایت کند.

پندار همچنین توسعه تعاملات دانشگاهی، حمایت از پروژه‌های پژوهشی مشترک، گسترش همکاری‌های فناورانه و تقویت ارتباط میان نخبگان دو کشور را از اولویت‌های مهم وزارت علوم دانست و تأکید کرد: همکاری‌های علمی ایران و عراق باید به سمت سازوکارهای بلندمدت و راهبردی حرکت کند.

این نشست با حضور حجت الاسلام غلامرضا اباذری، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق، حجت الاسلام سید احسان رفیعی علوی رئیس دانشگاه باقرالعلوم(ع)، جمعی از استادان و فعالان حوزه آموزش عالی و نیز محمدجواد نجفی، مسئول بخش علمی و دانشگاهی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق برگزار شد.

در این جلسه، حجت الاسلام اباذری گزارشی از روند همکاری‌های علمی، دانشگاهی و فرهنگی میان دو کشور ارائه کرد و گفت: ظرفیت‌های گسترده دانشگاهی ایران و عراق می‌تواند زمینه‌ساز شکل‌گیری الگوی جدیدی از همکاری‌های علمی و فناورانه در منطقه باشد.

وی با اشاره به اهمیت دیپلماسی علمی افزود:همکاری دانشگاه‌ها و مراکز علمی دو کشور، علاوه بر توسعه علمی، در تقویت پیوندهای فرهنگی و تمدنی ایران و عراق نیز نقش مهمی ایفا می‌کند.

در ادامه، نجفی نیز گزارشی از فعالیت‌های بخش علمی و دانشگاهی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق ارائه و مهم‌ترین دستاوردهای این حوزه را توسعه تفاهم‌نامه‌های دانشگاهی، برگزاری نشست‌های علمی مشترک، گسترش تعامل میان استادان و پژوهشگران و حمایت از تبادل استاد و دانشجو عنوان کرد.

وی همچنین به برگزاری موفق دو دوره «هفته علم ایران و عراق» اشاره کرد و گفت: این رویداد در طول سال‌های اخیر به یکی از مهم‌ترین بسترهای گفت‌وگوی علمی و دانشگاهی میان دو کشور تبدیل شده و زمینه انعقاد ده‌ها تفاهم‌نامه همکاری علمی و پژوهشی را فراهم کرده است.

در این نشست، موضوع برگزاری «سومین هفته علم ایران و عراق»، توسعه همکاری میان دانشگاه‌های دو کشور، راه‌اندازی شعب دانشگاه‌های ایرانی در عراق و نیز مسائل مرتبط با دانشجویان ایرانی و عراقی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.