به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی در گفتگو با شبکه فاکس نیوز مدعی شد: بازرسان آمریکایی هنگام بازدید آژانس بینالمللی انرژی اتمی از تاسیسات هستهای ایران، این نهاد را همراهی خواهند کرد تا از سایتهای هستهای این کشور بازدید کنند.
بنابر روایت ایرنا، ترامپ ادعا کرد: «آنها با این موضوع موافقت کردهاند؛ آنها با حضور بازرسان موافقت کردهاند.»
رئیسجمهوری آمریکا همچنین مدعی شد که برای اعزام و ورود بازرسان عجلهای وجود ندارد.
ادعاهای مقامات آمریکایی در حالی است که «اسماعیل بقائی» سخنگوی وزارت امور خارجه و هیات مذاکرهکننده ایران گفته است: «تعاملات ایران با آژانس وفق تعهدات ایران ذیل موافقتنامههای پادمان، طبق روال موجود و منطبق با مصوبات مجلس شورای اسلامی و تصمیمات شورایعالی امنیت ملی ادامه پیدا خواهد کرد.»
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی در نشست خبری، درباره طرح موضوع هستهای در مذاکرات سوئیس گفت: موضوع هستهای در کنار موضوع رفع تحریمها، دو موضوعی است که بر اساس یادداشت تفاهم قرار است در بازه زمانی ۶۰ روزه درباره آنها صحبت شود. اما متن یادداشت تفاهم صراحت دارد که آغاز مذاکره درباره این دو موضوع منوط به اجرای بندهای مشخصی از یادداشت تفاهم است. ما در حال تلاش هستیم برای اینکه همه این بندها به عنوان پیش زمینههای شروع مذاکرات محقق شود. بخشی محقق شده، بخشی در حال اجراست.
وی ادامه داد: اما در نشستی که د
۲۱۹ر سوئیس برگزار شد، به غیر از بیان کلی مواضع توسط طرف آمریکایی، ما هیچ گفتوگوی جزئی درباره موضوع هستهای نداشتیم. آنها مواضع خود را بیان کردند، ما هم پاسخ مقتضی دادیم. در رابطه با تحریمها نیز به همین ترتیب مواردی را به صورت بسیار کلی مطرح کردند. لذا فکر میکنم برای شروع مذاکرات درباره این دو موضوع باید ببینیم وضعیت اجرای تعهدات طبق یادداشت تفاهم به چه سمت و سویی میرود.
۲۱۹












