به گفته کارن یانگ پژوهشگر دانشگاه کلمبیا اقتصادهای جهانی گزینههای انرژی را فراتر از مرزهای خاورمیانه بررسی کردهاند، چراکه جنگ علیه ایران فشار برگشتناپذیری بر صنعت نفت وارد کرده است.
این محقق در گفتوگو با سی ان ان تشریح کرد: فکر نمیکنم (پیشرفتها در فناوری سبز) برگشتپذیر باشد.
وی استدلال کرد: کشورها اکنون بیشتر به امنیت انرژی فکر میکنند، بنابراین خواهان تنوع در عرضه نفت و منابع انرژی هستند. در بسیاری از مناطق این به معنای حرکت به سمت انرژیهای تجدیدپذیر، به ویژه در حمل و نقل و خودروهای برقی است. همچنین به معنای فکر کردن به ترکیب تولید برق است که بر میزان گاز صادراتی از خاورمیانه تاثیر میگذارد.
یانگ افزود: بسیاری از کشورها به دنبال استفاده از منابع داخلی انرژی و در دسترس هستند. درواقع بخش مهم آن است که به هیچ منبعی وابسته نباشند؛ نه فقط به نفت بلکه به هیچ نوع منبع انرژی.
این کارشناس با اشاره به کاهش قیمت نفت و بهبود وضعیت عبور و مرور نفتکشها از طریق تنگه هرمز، هشدار داد که ما باید انتظار یک دوره بیثباتی را داشته باشیم و همه چیز به آتشبس برقرار شده بستگی دارد.
محقق دانشگاه کلمبیا همچنین خاطرنشان کرد که همسایگان خلیج فارس ایران برای جلوگیری از جریان نفت از طریق تنگه هرمز که محل عبور روزانه ۲۰ میلیون بشکه بود، سرمایه گذاری در خطوط لوله نفت را به منظور جلوگیری از وابستگی به این گلوگاه استراتژیک افزایش خواهند داد.