به گزارش خبرآنلاین از مازندران، بهزاد برارزاده در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته صرفهجویی در مصرف آب (۲۵ تا ۳۱ خردادماه) اظهار داشت: در حال حاضر یکهزار و ۲۳۵ پروژه آب و فاضلاب در استان در دست اجراست که با اعتبارات محدود استانی و شهرستانی نمیتوان آنها را به سرانجام رساند و برای جبران عقبماندگیهای زیرساختی باید نگاه کلان و ملی به مازندران وجود داشته باشد.
او افزود: هدفگذاری شرکت این است که تا سال ۱۴۰۶ تعداد پروژههای فعال آب و فاضلاب استان به بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ پروژه برسد تا زمینه دستیابی به جایگاه واقعی مازندران در حوزه زیرساختهای آب و فاضلاب فراهم شود.
*افزایش سهم آبهای سطحی؛ ضرورتی برای حفظ منابع زیرزمینی
مدیرعامل آبفا مازندران با بیان اینکه تنها ۱۸ درصد آب شرب استان از منابع آب سطحی تأمین میشود، گفت: باید به سمت افزایش سهم آبهای سطحی حرکت کنیم تا فشار بر منابع زیرزمینی کاهش یابد.
او با اشاره به وجود ۷۵۸ حلقه چاه تأمین آب در استان افزود: تا زمان بهرهبرداری کامل از طرحهای تأمین آب سطحی، حفاظت و نگهداری از این منابع زیرزمینی ضروری است.
برارزاده شرق مازندران را یکی از مناطق دارای تنش آبی دانست و خاطرنشان کرد: دشتهای ممنوعه و افت منابع آب زیرزمینی از مهمترین چالشهای این منطقه است و بهرهبرداری از سد گلورد میتواند نقش مهمی در کاهش مشکلات تأمین آب شرق استان داشته باشد.
*مصرف آب در مازندران بالاتر از میانگین کشور
او میانگین سرانه مصرف آب در کشور را بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ لیتر در شبانهروز اعلام کرد و گفت: این میزان در شهرهای مازندران به ۱۹۱ لیتر و در روستاها به ۲۱۳ لیتر در شبانهروز میرسد.
مدیرعامل آبفا مازندران از اجرای پویش «هر خانه یک مخزن» خبر داد و افزود: به منظور افزایش تابآوری خانوارها در شرایط افت فشار یا قطعی احتمالی آب، توصیه میشود هر خانوار یک مخزن ۶۰۰ تا یکهزار لیتری در منزل خود نصب کند.
او با اشاره به مشوقهای مدیریت مصرف اظهار کرد: مشترکانی که از خرداد تا شهریور نسبت به دوره مشابه سال قبل ۲۰ درصد کاهش مصرف داشته باشند، از ۲۰ درصد تخفیف آببها برخوردار خواهند شد.
برارزاده ادامه داد: در حال حاضر ۳۷ درصد مشترکان خانگی استان زیر الگوی مصرف و ۶۳ درصد بالاتر از الگو مصرف میکنند در همین راستا مشترکانی که از تجهیزات و لوازم کاهنده مصرف آب استفاده کنند، از ۳۰ درصد کاهش تعرفه آببها در ماههای گرم سال بهرهمند خواهند شد.
*پایش مستمر کیفیت آب در ۶۴ شهر و ۱۸۱۶ روستا
او با بیان اینکه ۶۴ شهر و یکهزار و ۸۱۶ روستا تحت پوشش خدمات آبفا قرار دارند، گفت: ۵۹۳ سامانه گندزدایی و ۲۰ آزمایشگاه کنترل کیفیت به صورت مستمر کیفیت آب آشامیدنی استان را پایش میکنند.
برارزاده افزود: در ایام پرتردد سال همچنین در جریان جنگ ۱۲ روزه و جنگ رمضان که جمعیت استان به حدود ۱۷ میلیون نفر رسید، هیچ بحران کیفی یا اپیدمی ناشی از آب آشامیدنی در مازندران گزارش نشد و این موفقیت حاصل تلاش شبانهروزی کارکنان شرکت آب و فاضلاب بوده است.
*افزایش اعتبارات از ۸۰۰ به ۱۸۰۰ میلیارد تومان
مدیرعامل آبفا مازندران از رشد چشمگیر اعتبارات این بخش خبر داد و گفت: سال گذشته حدود ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای پروژههای آب و فاضلاب استان جذب شد که با پیگیریهای انجامشده این رقم در سال جاری به یکهزار و ۸۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.
او افزود: این اعتبارات در حوزههای رفع محرومیت، آبرسانی به مناطق دارای تنش آبی، توسعه زیرساختها و ایجاد توازن در برخورداری از خدمات هزینه خواهد شد.
برارزاده همچنین به وضعیت روستاهای دارای تنش آبی اشاره کرد و گفت: برای ۵۲۲ روستای استان اعتباری بالغ بر ۹۴۷ میلیارد ریال درخواست شده که تاکنون ۳۷۳ میلیارد ریال آن تخصیص یافته است.
*توسعه فاضلاب و بهرهگیری از ظرفیت پساب
او با اشاره به رشد شاخص برخورداری از شبکه فاضلاب در استان اظهار کرد: پوشش فاضلاب مازندران از حدود ۹ درصد در سالهای گذشته به ۲۳ درصد رسیده و با اجرای طرحهای در دست اقدام این روند ادامه خواهد یافت.
مدیرعامل آبفا مازندران از تأمین ۲۸ هکتار زمین برای توسعه زیرساختهای فاضلاب خبر داد و افزود: برای شهرهای ساری، بابل، نوشهر و چالوس از محل ظرفیتهای قانونی ماده ۵۶ اعتبارات مناسبی جذب شد که اکنون به ۱۱ شهر استان گسترش یافته است.
او همچنین از اختصاص حدود ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای طرحهای فاضلاب ساری در مناطق قارن، ۲۲ بهمن، امامزاده عباس، قرق و شفا خبر داد.
برارزاده میزان تولید پساب در استان را ۹۲ هزار مترمکعب در شبانهروز اعلام کرد و گفت: به دلیل محدود بودن صنایع، بخش قابل توجهی از این ظرفیت بدون استفاده مانده و وارد رودخانهها میشود.
او افزود: در حال حاضر ۲۰ لیتر در ثانیه از پساب تولیدی برای زبالهسوز ساری اختصاص یافته و توسعه صنایع میتواند زمینه استفاده بیشتر از این ظرفیت ارزشمند را فراهم کند.
* ۵۳۰۰کیلومتر شبکه فرسوده در انتظار نوسازی
مدیرعامل آبفا مازندران با اشاره به وجود ۲۵ هزار کیلومتر شبکه و خطوط انتقال آب در استان گفت: حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد این زیرساختها فرسوده است که بخشی از آن به شرایط اقلیمی، رطوبت بالا و ویژگیهای خاک مازندران بازمیگردد.
او افزود: حدود ۵ هزار و ۳۰۰ کیلومتر از شبکههای آبرسانی نیازمند بازسازی و نوسازی است و برای اصلاح کامل آنها به حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.
برارزاده میزان تولید آب در استان را سالانه ۳۸۵ میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: هدررفت آب در استان حدود ۱۵ درصد است که بخش مهمی از آن مربوط به نشتهای نامرئی است.
او خاطرنشان کرد: با بهرهگیری از فناوریهای نوین، هوش مصنوعی و پایش ماهوارهای، نشتهای پنهان شبکه از شرق تا غرب استان شناسایی و کنترل میشود که نقش مهمی در کاهش هدررفت آب دارد.
*آمادگی کامل برای عبور از تابستان
مدیرعامل آبفا مازندران با اشاره به برنامههای مدیریت تنش آبی تابستان امسال گفت: حفر و تجهیز ۵۰ حلقه چاه، بهسازی منابع موجود، افزایش ظرفیت تأمین آب و اجرای طرحهای اضطراری از جمله اقدامات انجامشده برای تأمین پایدار آب شرب در فصل گرم سال است.
او افزود: در مناطقی که با کمبود آب مواجه شوند از تانکرهای سیار آبرسانی استفاده خواهد شد تا شهروندان به استفاده از منابع آب نامتعارف روی نیاورند.
برارزاده در پایان از مشارکت گروههای جهادی، شوراهای اسلامی و دهیاریها در اجرای طرحهای آبرسانی قدردانی کرد و گفت: با همکاری این مجموعهها تاکنون ۷۰۰کیلومتر عملیات توسعه و اصلاح شبکه در مناطق مختلف انجام شده و آبفا مازندران همچنان آماده بهرهگیری از ظرفیت مشارکتهای مردمی برای توسعه خدمات و عبور موفق از تنشهای آبی پیشرو است.
48












